Co to jest kod PKD, jak go sprawdzić i dla kogo ma znaczenie? Poradnik krok po kroku

Redakcja INNPoland
Niektórzy uważają, że to zbędna biurokracja, ale bez dobrze określonego kodu PKD można stracić szansę na dofinansowanie. Przekonywali się o tym przedsiębiorcy, którzy w pandemii chcieli skorzystać z tzw. tarcz antykryzysowych.
Budynek Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie. Fot. Lech Gawuc / REPORTER

Co to jest kod PKD?

PKD to skrót od nazwy Polska Klasyfikacja Działalności, czyli zbioru, który systematyzuje rodzaje działalności społeczno-gospodarczej prowadzonej przez polskich przedsiębiorców, zarówno tych małych, jak i potężnych. Jest to kod, który wskazuje, czym dane przedsiębiorstwo się zajmuje, jaki jest obszar jej działalności.

Dla państwa takie posegregowanie danych jest istotne, bo obrazuje, jak rozwija się gospodarka i daje możliwość jej analizy, czy porównania z gospodarkami innych krajów.


Specyficzny kod działalności PKD

Katalog kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności jest zawarty w rozporządzeniu Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. Dzieli się na pięć poziomów, z których każdy ma kolejne gałęzie, przez co jest coraz bardziej szczegółowy. Na przykład Sekcja R klasyfikacji pt. działalność związana z kulturą, rozrywka i rekreacją ma cztery działy: Każdy z tych działów ma z kolei poddziały, które mają klasy, podklasy itd. Skomplikowane? Być może dla zupełnie świeżego przedsiębiorcy, który dopiero rejestruje firmę i jest w trakcie formalności, może się tak wydawać. Stąd warto skorzystać z wyszukiwarki zamieszczonej na stronie: biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd. Wystarczy, że wpisze w nią słowo klucz, a system podpowie mu możliwe rodzaje działalności, które dopasuje do siebie.

Jeśli mimo to ktoś ma problem z prawidłowym ustaleniem odpowiedniego kodu PKD, może wysłać pocztą zapytania do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź). Na stronie internetowej tego oddziału GUS znajduje się kolejna wyszukiwarka kodów PKD, z której także można skorzystać.


Nie wybierać kodu PKD na zapas


Wybierając kod z katalogu PKD warto wskazać ten, który faktycznie będzie odpowiadać działalności, jaką zamierza prowadzić dany przedsiębiorca. Według prawników nie jest dobrze, jeśli ktoś wybiera dużo kodów PKD wychodząc z założenia, że być może w przyszłości rozszerzy swoją działalność, więc lepiej zawczasu się na taką ewentualność przygotować. Kody PKD powinny bowiem odzwierciedlać rzeczywisty zakres działalności danego przedsiębiorcy, a nie to, co może, ale nie musi, się kiedyś zdarzyć. I powinny być jak najbardziej dokładne.

Podanie wielu kodów PKD może bowiem wprowadzać w błąd, powodować niejasności i odstraszać potencjalnych klientów czy kontrahentów, wedle zasady, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Z drugiej strony nie ma żadnych konsekwencji za podanie wielu kodów PKD, a ich wskazanie przedsiębiorca może łatwo uzasadnić, np. ciągłym rozwojem firmy i poszukiwaniem nowych odbiorców usług.

Gdzie wpisać kod PKD

Kody działalności PKD przedsiębiorca musi podać przy rejestracji formy – albo w Krajowym Rejestrze Sądowym albo w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W KRS można mieć wpisane dziesięć kodów, z których jeden musi zostać wskazany jako dominujący przedmiot działalności.

Trzeba pamiętać, by wpisać kod z jak najniższej gałęzi klasyfikacji, czyli z podklasy. W przypadku CEIDG przedsiębiorca np. zakładając jednoosobową działalność gospodarczą powinien wpisać we wniosku (CEIDG-1) wszystkie typy działalności, ale także musi zaznaczyć, który kod jest główny i wskazuje na najważniejszy zakres usług czy działalności firmy. Co istotne, we wniosku jest miejsce jedynie na wpisanie siedmiu kodów, resztę można jednak dołączyć w załączniku (CEIDG-RD).

Konieczna aktualizacja kodów PKD

Każda zmiana w działalności przedsiębiorcy, np. związana z poszerzeniem zakresu świadczonych przez niego usług, musi zostać odnotowana i będzie wymagała aktualizacji wniosku do KRS czy CEIDG i uzupełnienia kodów PKD.
Eksperci wskazują, że powinno się to zrobić przed uzyskaniem przychodu z zakresu, którego dotyczy nowy kod PKD. Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG mogą dokonać zmiany kodów PKD, korzystając z tego samego formularza co przy rejestracji, wpisując aktualne dane w polu 06.2, oraz ewentualnie w dodatkowym formularzu CEIDG-RD. Natomiast przedsiębiorcy wpisani do KRS muszą dokonać zgłoszenia na formularzu KRS-ZM, który stanowi załącznik do wniosku o zmianę danych w rejestrze przedsiębiorców.

Jak dodać kod PKD przez internet?

Aktualizacja kodów PKD nie wymaga żadnych wizyt w urzędzie. Może zostać dokonana bez opłat przez internet, za pomocą profilu zaufanego. Aby to zrobić, trzeba wejść na stronę CEIDG i zalogować za pomocą profilu zaufanego (np. wykorzystując do tego bankowość elektroniczną).

Potem należy wyszukać zakładkę: zmień dane we wpisie i określić, które z danych chcemy zmodyfikować. W tym miejscu należy wybrać odpowiednie pole i dodać nowe kody PKD wybierając je z listy oraz wskazać, który Urząd Skarbowy jest zainteresowany taką informacją. Na końcu przedsiębiorca musi podpisać wniosek elektronicznie i go wysyłać.
Na YouTube nie brakuje filmików, które w jasny sposób, krok po kroku pokazują, jak taki wniosek elektroniczny wypełnić, by nie popełnić błędu.

Niewłaściwe kody PKD

Jak wskazują prawnicy, nie ma żadnych konsekwencji za niewłaściwe wskazanie kodów PKD. Z punktu widzenia prawa podatkowego istotna jest bowiem nie kwalifikacja działalności, ale to czym przedsiębiorca się zajmuje i czy płaci z tego tytułu podatki.

Tak więc nikomu nie grozi kara za złe podanie kodu PKD, ale za prowadzenie działalności bez wymaganego zgłoszenia w KRS czy CEIDG już tak (kara grzywny lub nawet ograniczenia wolności do jednego miesiąca). Prawidłowe wskazanie kodów PKD może jednak uchronić przedsiębiorcę od sporu z fiskusem, który weryfikując jego przychody i koszty, sprawdza, czy mieszczą się one w zakresie działalności gospodarczej.

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl