"Serce" przekopu Mierzei Wiślanej już prawie gotowe. Trwa rekrutacja do pracy w kapitanacie

Natalia Gorzelnik
To tam ma znajdować się serce całej przeprawy na Mierzei Wiślanej, czyli nadrzędny system sterowania ruchem statków. Prace nad Kapitanatem Portu Nowy Świat są już prawie na ukończeniu.
Na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej trwają rozruchy urządzeń i instalacji obiektów kubaturowych. Źródło: www.umgdy.gov.pl

Kapitanat Portu Nowy Świat

Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, na budowie przekopu Mierzei Wiślanej trwają rozruchy urządzeń i instalacji obiektów kubaturowych. Jednym z najważniejszych z nich jest Kapitanat Portu Nowy Świat, gdzie znajduje się nadrzędny system sterowania ruchem statków.

Zadania Kapitanatu to m.in. generalny nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochrona środowiska, ochrona przeciwpożarową oraz kontrola nad przeprawą śluzową. Dodatkowymi obsługa bram śluzy, mostów obrotowych i regulacja ruchu kołowego w obrębie kapitanatu i przeprawy śluzowej.


W kapitanacie będą pracować kapitan, jego zastępca, oficerowie inspekcyjni, oficerowie kierujący ruchem portowym i bosmani. Rekrutacja na oficerów i bosmanów jest już otwarta.
Źródło: www.umgdy.gov.pl

Co słychać na Mierzei?

Pozostałe prace przy przekopie Mierzei Wiślanej mają przebiegać równie sprawnie. Trwa m.in. obudowa brzegów rzeki Elbląg i budowa mostu w Nowakowie. Został też ogłoszony przetarg na pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym.

– Na ukończeniu mamy roboty od mostu południowego do Zalewu Wiślanego. Wykonane są oczepy żelbetowe, droga techniczna wraz z nawierzchnią z kostki. Kończymy montowanie elementów wyposażenia hydrotechnicznego – wylicza Wojciech Deputat, kierownik robót drogowych z konsorcjum NDI/Besix.

– Prace na budowie Kanału Żeglugowego realizowane są sprawnie. Z optymizmem patrzymy na terminowe zakończenie robót na Mierzei Wiślanej. Pozostałe części inwestycji nabierają rozpędu – przekazał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Przekop Mierzei Wiślanej ma być sposobem na wytyczenie nowej drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańska. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej – pierwszej części całej inwestycji, ma zakończyć się w 2022 roku. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów.