Katarzyna Unold z firmy deweloperskiej ACCIONA: "Wchodzimy w erę doceniania kobiet"

Redakcja INNPoland
Katarzyna Unold, dyrektor zarządzająca w firmie ACCIONA to jedna z niewielu kobiet w Polsce, które zajmują tak wysoką pozycję w branży deweloperskiej. Porozmawiajmy o kwestiach płciowych w tym mocno zmaskulinizowanym świecie, a także o najważniejszych trendach rynkowych – również tych, które wpłyną na ceny mieszkań w najbliższej przyszłości.
Katarzyna Unold Fot. mat. prasowe
Od lat konsekwentnie obala pani pewien mit, brzmiący: rynek nieruchomości to branża "męska". W jaki sposób najlepiej walczyć z owym stereotypem i jak wyglądają postępy?

Sądzę, że z podobnymi stereotypami najlepiej walczyć, po prostu konfrontując je poprzez działanie. Jednak moja obecność w branży deweloperskiej nie wynikła z chęci podobnej walki, a z wykształcenia.

Jestem architektką i w branży deweloperskiej pracuję już ponad 20 lat – to mój żywioł i pasja i właśnie w tym kierunku chciałam się rozwijać i budować swoją drogę zawodową.

Udział mężczyzn w tej branży jest dominujący, jednak od kilku lat obserwuję coraz większą liczbę kobiet na wysokich stanowiskach w firmach deweloperskich, budowlanych oraz inżynierskich. ACCIONA to firma, która pod tymi względami wyróżnia się znacznie na tle innych.


Udział kobiet w naszym zespole jest znaczący, ponieważ panie stanowią u nas aż 78 proc. zespołu, natomiast w dziale technicznym, czyli najbliższym pracy na budowie, ich udział wynosi aż dwie trzecie.

Oczywiście od razu chciałabym dodać, że bardzo cenię cały nasz zespół. Podczas procesu rekrutacji najważniejsze są dla nas kompetencje, wiedza i doświadczenie pracownika oraz jego wartości.

Szukamy osób, które pomogą wspólnie z resztą zespołu realizować nasze wzajemne cele jako ACCIONA. Wspomniany 78-procentowy udział kobiet w zespole jest przypadkowy, ponieważ płeć nie jest brana pod uwagę podczas naszych rekrutacji, natomiast nieprzypadkowy jest dobór osób pod względem kompetencji.

Z każdym rokiem widzę, że coraz więcej kobiet pojawia się po stronie deweloperów, generalnych wykonawców. To nie tylko architektki, ale także inżynierki.

Zmiana dzieje się tu i teraz, co mnie bardzo cieszy, natomiast mamy dużo lat do nadrobienia. Sądzę, że wchodzimy w erę doceniania kobiet i korzystania z ich potencjału. To również czas, w którym bardzo istotne jest to, by pojawiało się coraz więcej kobiet liderów w branży nieruchomości i deweloperskiej.

Udział kobiet na stanowiskach dyrektorskich i specjalistycznych rośnie. Zwiększa się również znaczenie kobiet dla ekonomii. Większość decyzji zakupowych podejmowanych jest przez kobiety, nie jest to rzadkością również w przypadku nabywania nowego mieszkania. Womenomics to nie tylko rosnąca rola kobiet w biznesie, ale także w codziennej ekonomii.

To także wyjątkowe podejście do inwestowania i planowania, ponieważ kobiety patrzą raczej w dłuższej perspektywie niż mężczyźni. Planowanie życia, finansów oraz inwestycji stanowi dla kobiet dużo większy fokus, co często jest związane z rodziną.

Kobiety częściej kierują się w życiu empatią. Często również podejście kobiet do inwestowania – oprócz analizy technicznej czy też analizy finansowej – jest aspektem społecznym, gospodarczym i środowiskowym

Rosnąca reprezentacja kobiet wpływa pozytywnie na walkę ze zjawiskami nierówności w pracy lub nierówności płac. Ponadto dbanie o zróżnicowane zespoły w miejscu pracy jest oznaką postępowych firm, szukających kompetencji, umiejętności, wiedzy i wartości, a nie dobierających pracowników na podstawie płci czy wieku.
Kobiety ACCIONAFot. mat. prasowe
Jakie były najbardziej zaskakujące sytuacje – wynikłe ze stereotypów płciowych – z którymi musiała się pani zmierzyć w początkach swojej, trwającej od dwóch dekad, kariery?

Zaczynałam pracę jako kierowniczka projektu przy realizacji centrów handlowych. Moim miejscem pracy była głównie budowa. Kobieta, a w zasadzie dziewczyna, nie ma na początku kredytu zaufania, jaki z automatu dostają mężczyźni i swoją wartość musi udowadniać, starając się bardziej i przygotowując lepiej.

Niestety, w dalszym ciągu funkcjonuje lekko protekcjonalne traktowanie kobiet i wciąż można zetknąć się z komentarzami dotyczącymi "pięknych pań" – w takich wypadkach należy reagować i pokazywać ich niestosowność. Jestem też wielką zwolenniczką feminatywów i bardzo podoba mi się, że również w Polsce zaczynają wchodzić do ogólnego użytku. To ważna zmiana.

Na jakie kwestie należy kłaść dziś największy nacisk?

Bardzo ważną kwestią jest budowanie różnorodnych zespołów, nie tylko zdywersyfikowanych odnośnie płci, ale także wieku i doświadczenia. Tylko w ten sposób zapewnimy rozwój naszej firmy i profesjonalizm realizowanych działań, ponieważ z jednej strony zabezpieczamy ciągły dopływ nowych kompetencji i świeżego spojrzenia na obszar naszej pracy przy jednoczesnym wykorzystywaniu doświadczenia i kompetencji pracowników bardziej doświadczonych.

Sądzę, że nieustannie trzeba pracować nad integracją zespołów oraz budowaniem relacji i współpracy w zespołach, by uniknąć niepotrzebnych konfliktów lub nieporozumień.

Odnośnie sytuacji kobiet w branży: na pewno ważnym aspektem jest wyrównywanie wynagrodzeń. Choć Polska w tym obszarze nie wypada najgorzej, to jednak nasza branża jest mocno patriarchalna. W ACCIONA nie ma dysproporcji w wynagrodzeniach wynikających z płci, ich wysokość zależy od doświadczenia, kompetencji oraz umiejętności negocjacji.

Ważne, by zarówno kobiety i mężczyźni w miejscu pracy czuli, że ich zdanie oraz kompetencje się liczą i że firma wspiera ich nie tylko odnośnie rozwoju zawodowego, ale także osobistego. W branży spotykamy się często ze zjawiskiem szklanego sufitu – związanego wprost z dyskryminacją kobiet.

Jednak, co bardzo pocieszające, widzę zmiany polegające na obecności coraz większej ilości kobiet w branży, a to najlepszy sposób na walkę ze stereotypami i z dyskryminacją.

Kolejnymi z bardzo istotnych kwestii są np. macierzyństwo oraz możliwość powrotu do pracy po urlopie macierzyńskim, a także możliwość dostosowania pracy do sytuacji rodzinnej (np. choroba dziecka). W ACCIONA mamy bardzo płaską strukturę, tak więc do każdego przypadku podchodzimy bardzo elastycznie.

Wychodzę z założenia, że o wszystkim można rozmawiać i zawsze jest jakieś rozwiązanie. Darzę nasz zespół dużym zaufaniem, co przynosi olbrzymie korzyści we wspólnej pracy. Wspieramy wszystkich naszych pracowników w równym stopniu. Dodatkowo nasza kultura pracy polega na dużej empatii.

Z jednej strony darzymy naszych pracowników wspomnianym przed chwilą zaufaniem, z drugiej oni sami, jako osoby profesjonalne i odpowiedzialne, wiedzą, jak kierować swoją pracą, by przekładała się ona na sprawną realizację wspólnych projektów.

W naszej firmie nikt nikogo nie rozlicza z czasu pracy. W pełni rozumiem potrzebę zostania z chorym dzieckiem w domu lub wyjazdu w ważnej prywatnej sprawie – dla mnie to rzeczy oczywiste. Wzajemny szacunek i odpowiedzialność sprawiają, że każdy indywidualnie zarządza swoimi obowiązkami, a gdy tylko zajdzie taka potrzeba, pomagamy sobie nawzajem.

Coraz więcej kobiet aplikuje na studia związane z budownictwem – czy zechciałaby pani udzielić im kilku porad?

Przede wszystkim chciałam powiedzieć, że to bardzo mnie cieszy i jestem dumna, że młode Polki coraz częściej wybierają kierunki techniczne; bo tak czują, bo w tych kierunkach chcą się rozwijać, bo pragną realizować się w tych właśnie dziedzinach poprzez swoją myśl i wiedzę.

W kobietach, w tym w Polkach, drzemie olbrzymi potencjał, który jeszcze nie został obudzony i wykorzystany. Mam wrażenie, że młode kobiety mają dziś dość mocne, wyraziste charaktery.

Są bardzo konkretne i chciałabym, aby czuły się pewnie w swoich kompetencjach, wiedzy i działaniu oraz szły naprzód, rozwijając nie tylko naszą branżę, lecz także same siebie. Wiele zależy tutaj od firm, które powinny budować różnorodne zespoły w oparciu o kompetencje, wspierać pracowników w ich działaniach.

Odnośnie porad dla kobiet, które są na początku swojej ścieżki zawodowej w branży – staram się nie udzielać rad, ale chętnie dzielę się swoimi doświadczeniami. Zawsze skupiałam się na tym, aby być dobrze przygotowaną. Nie boję się również powiedzieć "nie wiem", kiedy coś mnie zaskoczy.

Ważne są również wzory do naśladowania - w swojej karierze spotkałam dwie bardzo mądre kobiety, które są dla mnie autorytetami. Oprócz tego zawsze dbam o ludzi, z którymi pracuję, pamiętam o tym, kto jaką rolę ma w projekcie na danym etapie. Branża czeka na młodych i zdolnych ludzi – także dziewczyny, do dzieła! Czekamy na was!

Jakie są najważniejsze atuty kobiet w zakresie przywództwa biznesowego?

Mówiąc o różnorodności stylów przywództwa, osobowości i podejścia do biznesu w przypadku mężczyzn i kobiet, za główny wyróżnik uznałabym kobiece koncentrowanie się na rozwiązaniu zagadnienia, ukończeniu zadania, przy jednoczesnej umiejętności słuchania i dbania o relację.

Dużo się o tym teraz mówi, ale sądzę, że bardzo ważna jest empatia, czyli możliwości odczuwania i postrzegania jak inne osoby. Empatyczny lider jest w stanie zidentyfikować i zrozumieć nie tylko potrzeby rynku, ale przede wszystkim klientów oraz swoich pracowników i współpracowników. Dzięki tej wiedzy można dużo sprawniej zarządzać firmą; tak, by osiągnąć konkretne cele biznesowe firmy, jednocześnie budując pozytywne relacje.

Sama jestem kobietą, przez co niewątpliwie ACCIONA zarządzana jest kobiecą ręką. Nie wchodzę w role wywodzące się z tradycyjnych systemów zarządzania, opartych na mocnym, jednoosobowym przywództwie – zarządzaniu wertykalnym "top-down". Zamiast wydawania poleceń, preferuję zarządzanie horyzontalne, czyli przede wszystkim słuchanie i wspólne wypracowywanie rozwiązań wraz z zespołem, poprzez rozmowy i dyskusje.

Stosowany przeze mnie sposób zarządzania wydaje się już od pewnego czasu naturalnie wypierać model "charyzmatycznych liderów", zarządzających firmą w autorytarny sposób.

Może się zdarzyć, że w ten nowy, bardziej nastawiony na współpracę system, kobiety wejdą szybciej i bardziej elastycznie, również w branżach powszechnie uważanych za bardzo technokratyczne.

Do powszechnej świadomości zaczyna docierać to, iż oprócz twardych kompetencji również – a może nawet bardziej – liczą się emocje, empatia, zaufanie. Przyjmuje się, że te umiejętności są mocniejszą stroną kobiet, ale, jako że nie lubię uogólniać, dodam, że bardzo dużo zależy od naszego wychowania czy charakteru.

Mam zaufanie do umiejętności każdego z członków mojego zespołu, ale na pierwszym miejscu stawiam współpracę i chęć spokojnego współdziałania w atmosferze zaufania. Tę samą zasadę przyjmuję w stosunku do podmiotów, które z nami współpracują. Swój zróżnicowany płciowo zespół zbudowałam z ludzi, którzy szanują te wartości i dzielą je ze mną.

ACCIONA buduje i sprzedaje mieszkania, czyli miejsca, które staną się czyimiś domami. Takiej transakcji nierzadko dokonuje się raz w życiu, dlatego kupującym potrzebna jest pomoc, porada i okazywanie cierpliwości, choć jednocześnie istotna jest sprawność finalizowania kontraktów.

Nasz zespół sprzedaży składa się – z jednym wyjątkiem – z kobiet i powiedzieć, że wszystkie te osoby stawiają ponad wszystko komfort współpracy z klientami i budowanie pozytywnych relacji z nimi.

Różnorodność i inkluzja, czyli budowanie zintegrowanych zespołów składających się z osób różniących się między sobą pod względem wieku, narodowości, wyznania, płci czy orientacji seksualnej, rewelacyjnie sprawdza się w każdej, także i naszej branży.

Zróżnicowane zespoły bowiem nie tylko cechują się większą kreatywnością oraz innowacyjnością, ale też pomagają firmom zyskać ogromny kapitał wiedzy i doświadczenia, pozwalający podejmować lepsze decyzje biznesowe, przewidywać trendy na rynku oraz planować dalszy rozwój firmy.

Empatia – czyli umiejętność rozumienia innych oraz zdolność odczuwania emocji innych – została w przeprowadzonych w tym roku badaniach wskazana jako kluczowa cecha liderów, gdyż to ona wpływa pozytywnie na zaangażowanie, szczęście i efektywność naszej pracy.

Empatia przekłada się też na innowację, lepsze zrozumienie potrzeb klientów i lepszą komunikację z klientami – a to dziś cechy kluczowe dla każdego biznesu.

Poza firmą rozwijanie empatii może pomóc w opracowywaniu i wprowadzaniu na rynek produktów i usług dla klientów. Obserwowanie, w jaki sposób klienci z nich korzystają i słuchanie, jak mówią o produktach i usługach, których potrzebują, może ułatwić tworzenie nowych koncepcji, a także komunikowanie się w biznesie.

Nie tylko z klientami, ale także partnerami biznesowymi. Empatia wpływa pozytywnie również na zaangażowanie, zmniejsza rotację w zespołach, zwiększa akceptację inkluzyjności i różnorodności.
Apartamenty Pańska 2010Fot. mat. prasowe
Porozmawiamy o rewolucyjnych przemianach, które przechodzi absolutnie cały świat biznesu, czyli m. in. coraz większej odpowiedzialności społecznej i ekologicznej?

Firmy muszą stawać się coraz bardziej elastyczne, rewidować swoje wartości, zasady i system działania, by móc je szybko dostosowywać do zmieniającego się dynamicznie świata zewnętrznego.

Chciałam zwrócić uwagę na zmiany związane z kulturą pracy oraz wartościami wyznawanymi przez firmy, co powinno być widoczne na każdym etapie działalności. W tym obszarze obserwujemy totalną rewolucję.

Kiedyś najważniejsza była sprzedaż i zysk. Oczywiście, to wciąż kluczowe sprawy dla każdego biznesu, jednak prowadzi do nich wiele innych obszarów, o które należy zadbać.

Dbałość o pozytywne doświadczenia na każdym etapie kontaktu z marką, prowadzenie klientów przez proces zakupu, opieka i doradztwo, dbałość o produkt, zarówno, jeśli chodzi o standardy rynkowe, jak też trendy i wymagania klientów, dbałość o relacje z klientami, podwykonawcami i zespołem, dbałość o środowisko, dbałość o wpływ danej inwestycji na okolicę oraz wsparcie projektów mających na celu pomaganie innym – to wszystko teraz ma niebagatelne znaczenie.

ACCIONA ma dwa najważniejsze motta swojej działalności – z jednej strony "Business as unusual", czyli prowadzimy działalność biznesową w niestandardowy sposób. Istnieje inny sposób prowadzenia biznesu, gdzie każdy projektowany i realizowany projekt promuje zrównoważony rozwój ze wszystkich trzech perspektyw: środowiskowej, ekonomicznej i społecznej.

Jesteśmy firmą zorientowaną na cel, ale cel rozumiany nie tylko jako zysk, ale także jako powołanie – chcemy zmieniać świat na lepsze. Stąd komplementarne motto grupy "Experts in designing a better planet" – czyli "Eksperci w projektowaniu lepszej planety".

Nasz cel w grupie ACCIONA: wnieść pozytywny wkład w społeczeństwo i planetę, dostarczając zrównoważonych rozwiązań najpilniejszych problemów – takich jak globalne ocieplenie i niedobór wody. Chcemy promować świadomość społeczną na temat zrównoważonego rozwoju w sposób, który rezonuje z władzami, społeczeństwem i przedsiębiorstwami. Chcemy prowadzić, przyspieszać i dokończyć przejście na model gospodarki o obniżonej emisyjności.

Kultura pracy to także kultura dbania o naszych pracowników. Przecież zmienia się także podejście do pracy – nie chcemy żyć wyłącznie dla niej, lecz chcemy pracować, by żyć; mieć czas dla bliskich i dla swoich pasji.

Propagowanie pozytywnych nawyków, wsparcie w organizacji pracy, przy jednoczesnym dbaniu o komfort pracy oraz równowagę między życiem prywatnym i zawodowym to działania, którymi zajmowaliśmy się dość intensywnie w ciągu ostatnich dwóch lat w związku z nagłymi wydarzeniami epidemicznymi w kraju i na świecie.

Pracownicy coraz częściej przed podjęciem decyzji o związaniu się z daną firmą analizują jej poczynania, podejście do zatrudnianych osób i klientów, a także jej wartości.

Jeżeli firma pragnie być konkurencyjna, musi zmieniać się również w tych obszarach, rozwijając nie tylko odpowiedzialność biznesową, ale także wartości i cel. Pracownicy patrzą pozytywnie na firmy, które wyznają wartości podobne tych, które wyznają oni sami.

Oprócz pracy i realizacji działań ważne jest też wsparcie innych i odwaga we wdrażaniu nowych, przełomowych pomysłów – tu świetnym przykładem jest nasza niestandardowa wiecha. Postanowiliśmy przywrócić dawnego ducha tego święta i zorganizować charytatywną wiechę, co spotkało się z niesamowitym odbiorem i co zostanie z nami, będzie kontynuowane przy kolejnych inwestycjach.

Sądzę, że mamy coraz większą transparentność działalności biznesowej w Polsce, co dotyczy także firm działających w obszarze branży nieruchomości i co pozytywnie wpływa na rosnącą jakość rozwiązań oferowanych przez przedsiębiorstwa klientom. Uznaję ten trend za największą pozytywną zmianę na rynku.

Rośnie także świadomość klientów oraz ich oczekiwania, co wpływa pozytywnie na rozwój branży. Idziemy w stronę rozmowy pomiędzy firmami budowlanymi i klientami. Wcześniej, np. w czasach PRL-u, mieliśmy do czynienia z monologiem.

Teraz poznajemy się i – co mi się bardzo podoba – zaczynamy współpracować. Poznajemy oczekiwania naszych klientów i dostosowujemy do nich nasze inwestycje. Producentom coraz bardziej zależy na zadowoleniu klientów z zakupionych produktów.

Na ile tempo zmian ma związek z branżą, w której działa dana firma?

Jako jedyna firma budowlano-inżynieryjna na świecie zdobyliśmy tytuł "Lidera inkluzji oraz różnorodności w miejscu pracy". Pokazuje to, ile pracy ma przed sobą cała nasza branża.

Jednocześnie wyróżnienie to pokazuje nam, że wdrażane zmiany, to, jak przekształca się ACCIONA, nowe kierunki rozwoju, a także kultura naszej pracy to przyszłość. Szczególnie, że wartości te przekładają się na wymierne korzyści dla firmy.

Poprzez troskę o różnorodność oraz inkluzję zyskujemy znacznie więcej, niż tylko zgrany zespół o różnych poglądach oraz doświadczeniu. Zyskujemy kreatywność, innowacyjność, przełamywanie stereotypów, większe zaangażowanie oraz sprawniejszą realizację projektów w związku z dobrą komunikacją w zespole – nasza efektywność jest wysoka, co przekłada się na wymierne korzyści dla firmy.

Rozwój biznesu to także rozwój środowiska i kultury pracy oraz strategii firmy w obszarze budowania pozytywnego i postępowego środowiska pracy dla pracowników, co również odzwierciedla się w relacjach z podwykonawcami, współpracownikami czy klientami.

ACCIONA wdraża wartości inkluzji oraz różnorodności w miejscu pracy od ponad dwudziestu lat. Ten tytuł jest ukoronowaniem wielu działań w tych obszarach, które zbudowały środowisko pracy w ACCIONA – różnorodne, inkluzyjne i postępowe.

Dla nas to potwierdzenie, że wartości oraz strategia, którą grupa obrała owe dwie dekady temu temu, mają realny wpływ na budowanie postępowej i rozwojowej firmy, a dziś stanowią inspirację dla wielu innych firm.

Mamy nadzieję, że nasze działania zainspirują innych do aktywności w tych obszarach – hasłem ACCIONA jest prowadzenie biznesu w niestandardowy sposób, tak więc chcemy inspirować do czynienia dobra, by nasze projekty przekładały się na dobrobyt, nie tylko naszych klientów, ale także lokalnych społeczności.

W ACCIONA opowiadamy się za wciąż jeszcze niestandardowym sposobem prowadzenia działalności, który wykracza poza interesy wyłącznie ekonomiczne, promując przy okazji dobrobyt społeczeństwa i planety. Chcemy inspirować innych do czynienia dobra lokalnie, bo dzięki lokalnym inicjatywom świat staje się lepszym miejscem.

Stąd np. nasz pomysł na rozszerzenie święta wiechy o aspekt społeczny. Naszym mottem jest także hasło "Eksperci w projektowaniu lepszej planety" (ang. "Experts in designing a better planet").

Kierujemy się nim w działalności biznesowej, w projektach długoterminowych, ponieważ chcemy, by miały one pozytywny wpływ na naszych Klientów, środowisko w jakim działamy oraz naszych współpracowników i pracowników.

Różnorodna i zintegrowana planeta oraz różnorodne i zintegrowane środowisko pracy przekładają się na korzyści dla nas wszystkich. Dlatego wartości te są dla nas tak ważne – budują lepszą codzienność, lepsze środowisko pracy, wyniki pracy i efektywność naszych działań.

Tempo zmian, jakie obserwujemy w ostatnich latach jest olbrzymie i ciągle rośnie. Dodatkowo w wyniku sytuacji epidemicznej ostatnie dwa lata minęły dla większości firm pod tym hasłem, ponieważ trzeba było dostosować działalność oraz codzienną pracę do nowej rzeczywistości w tym szeregu ograniczeń.

Często zmiany te były bardzo gwałtowne i musiały być wdrożone z dnia na dzień, co niosło za sobą szereg modyfikacji w funkcjonowaniu firm. W tak bardzo wymagającym środowisku najtrudniejsza jest realizacja projektów długoterminowych, ponieważ w nich dość dużo czasu poświęcamy na planowanie i przygotowanie ich realizacji.

Przy długoterminowych projektach zmiana jest codziennością, jednak rzeczywistość zaskakuje nas coraz częściej. Spójrzmy na ostatni czas, gdy nie tylko mieliśmy do czynienia z szeregiem zmian związanych z sytuacją pandemii, ale także zmian ekonomicznych, prawnych, fiskalnych i społecznych (rosnąca inflacja, rosnące koszty realizacji projektów budowlanych, w tym rosnące koszty materiałów oraz robocizny, a także to, co przyniesie początek roku 2022: rosnące stopy procentowe kredytów hipotecznych i nowy system podatkowy).

Jak widać ten czas był bardzo dynamiczny, stąd tak ważne jest elastyczne podejście, by móc szybko dostosować się do nowej rzeczywistości.

Elastyczny model zarządzania skraca czas między identyfikacją problemu, a jego rozwiązaniem, ponieważ zakłada baczną obserwację na bieżąco zmian wpływających na biznes lub projekt.

Poprzez analizę zmieniającego się środowiska widzimy, które rzeczy wymagają dostosowania lub modyfikacji. To pozwala nam w każdym momencie szukać rozwiązań sytuacji, które mogą spowolnić lub zablokować projekt.

W ACCIONA stawiamy na podejście elastyczne, jednak wszystko to z zachowaniem wstępnie założonych ram czasowych realizacji projektu (trzymamy się przede wszystkim terminów końcowych – zakończenia budowy, przekazania mieszkań do odbiorów dla właścicieli).

Terminowość w branży deweloperskiej jest niezwykle ważna, stąd tak ważne szybkie identyfikowanie ewentualnych przeszkód i rozwiązywanie ich na bieżąco.

Chciałam jeszcze podkreślić, jak bardzo ważna jest współpraca i relacje w takim środowisku. Sytuacja zmiany jest na tyle stresująca, że dużo łatwiej przejść ją w zgranym zespole oraz dobrze współpracując z podwykonawcami.

Wiemy, że dla wszystkich są to wymagające sytuacje, jednak mam wrażenie, że nasze podejście w ACCIONA się sprawdza. W czasie pandemii oddaliśmy terminowo trzy inwestycje (dwie w Miasteczku Wilanów: B8 – Nowy Wymiar Mieszkania oraz AR4 i jedną w dzielnicy Warszawa – Ursus: osiedle U-City Residence) i była to zasługa nie tylko naszego zespołu oraz wspólnej pracy z generalnym wykonawcą oraz podwykonawcą, ale także jakości relacji, jaką zbudowaliśmy z generalnymi wykonawcami, podwykonawcami.
AR4 Miasteczko WilanówFot. mat. prasowe
Nawiązując do pierwszej części naszej rozmowy, czyli wracając do sytuacji kobiet – jak wyglądają przemiany rynkowe, jeżeli skupimy się na wysokości ich zarobków i ścieżkach kariery?

Z okazji Europejskiego Dnia Równej Pracy ukazał się raport prezentujący aktualną sytuację odnośnie luki płacowej między kobietami i mężczyznami w Polsce. Ogólnie rzecz biorąc, nie jest źle.

Polska charakteryzuje się stosunkowo niską różnicą wynagrodzeń między kobietami a mężczyznami. To 7 proc., podczas gdy średnia w Unii Europejskiej wynosi 16 proc. Są jednak obszary – jak np. branża ubezpieczeniowa – gdzie luka ta wynosi ponad 30 proc.

Różnice płac wynikają zazwyczaj ze stereotypów lub dyskryminacji, czyli rzeczy, których my unikamy, w ACCIONA są one wręcz niedopuszczalne. Kolejną rzeczą jes także niska samoocena kobiet – zazwyczaj ich wymagania odnośnie zarobków są niższe od wymagań mężczyzn przy takich samych lub podobnych kompetencjach.

Dlatego sądzę, że zarówno wszyscy szefowie, jak też organizacje, powinni wspierać i motywować swoich pracowników, by rozwijali nie tylko umiejętności twarde, ale też miękkie, bo dzięki nim mogą budować pewność siebie.

Zdrowa samoocena to stopień, w jakim, świadomie lub nieświadomie, lubimy i szanujemy siebie oraz czujemy się pewnie w radzeniu sobie z wyzwaniami życiowymi. To także nasze zachowanie w stosunku do innych. Dlatego samoocena pracowników ma pierwszorzędne znaczenie dla sukcesu organizacji.

Kluczowe tutaj wydaje się podjęcie działań w walce ze stereotypami i przeciwdziałanie im, ponieważ to właśnie one stoją za przekonaniami, że kobieta inżynier ma gorsze kompetencje niż mężczyzna inżynier. Dodatkowo warto w sposób transparentny i obiektywny podchodzić do oceny kandydatów do pracy i pracowników.

Pocieszającym jest natomiast fakt, że istniejące wciąż luki płacowe maleją i, mam nadzieję, będą nieustannie maleć także w naszej branży. W ACCIONA na pensję składa się doświadczenie, kompetencje i umiejętności – to kwestia indywidualna i nie jest ona przypisana do konkretnej płci. Kwestią indywidualną jest również ścieżka kariery. Tak to wygląda u nas w firmie.


Jeżeli mielibyśmy spojrzeć w – bliższą i dalszą – przyszłość: jakie są najważniejsze trendy w branży nieruchomości; rzeczy, na które powinniśmy zwracać szczególną uwagę?

Branża nieruchomości bardzo silnie powiązana jest z czynnikami politycznymi, społecznymi, ekonomicznymi. To branża bardzo dynamiczna, tak więc należy nieustannie obserwować, w jakim kierunku idą przemiany w tych obszarach.

Jeśli chodzi o trendy, to sądzę, że warto wskazać na rosnącą jakość realizowanych inwestycji, a także coraz większy udział i świadomość ekologicznych rozwiązań w budownictwie.

Jednak w przypadku spadku siły nabywczej Polaków, co może nastąpić w roku 2022 , najważniejszym czynnikiem rozważanym przy zakupie nieruchomości będzie cena. W roku 2021 wynagrodzenia oraz zdolność kredytowa klientów nie szły w parze z rosnącymi cenami mieszkań.

Sądzę, że roku następnym spadnie siła nabywcza klientów, co wynika nie tylko z nowego systemu podatkowego i nowych podatków, ale także inflacji oraz rosnących kosztów życia codziennego. W 2021 roku obserwowaliśmy rosnące zainteresowanie większymi mieszkaniami, mieszkaniami z ogrodami oraz tarasami.

Z jednej strony niskie koszty kredytu generowały optymizm wśród klientów, z drugiej klienci chcieli w ten sposób zainwestować gotówkę w celu ochrony kapitału przed inflacją.

Zakup mieszkania lub zmiana mieszkania na większe to był dość mocny trend w 2021 roku. Jednak w związku z podnoszeniem stóp procentowych przez NBP raczej nie będziemy obserwować kontynuacji owego trendu. W 2022 roku możemy zatem obserwować zwrot na rynku mieszkaniowym.

Z jednej strony rośnie koszt kredytu hipotecznego, z drugiej strony zdolność kredytowa klientów jest dokładniej analizowana przez banki, które w tej sytuacji mogą przyznawać mniej kredytów i na mniejsze kwoty. To z kolei może wpływać na powrót zwiększonego popytu na mieszkania mniejsze.

Media co rusz przekazują niepokojące informacje z gatunku: "nieruchomości drożeją w zastraszającym tempie". Czy sytuacja naprawdę jest tak dramatyczna, czy może statystyczny Polak powinien jednak wziąć głęboki wdech i ochłonąć?

W roku 2021 mieliśmy do czynienia z niespotykanym wcześniej wzrostem cen nieruchomości w Polsce, na co złożyło się wiele czynników. Jeśli chodzi o przyszły rok to sądzę, że nie będzie tak dużej i gwałtownej dynamiki wzrostu cen mieszkań, jak w ostatnich dwunastu miesiącach. Ceny będą jednak ciągle rosły.

W roku 2021 budowaliśmy na potęgę, jednak podaż na mieszkania jest ciągle olbrzymia i nie zmieni się to w roku 2022. Niestety, pod względem dostępności mieszkań (to zaledwie 388 takie lokale na 1000 mieszkańców) Polska nadal odstaje mocno od krajów UE i plasuje się dopiero na piętnastym miejscu, przy czym liderzy - Portugalia, Włochy, Bułgaria i Hiszpania - oferują 548 do 581 mieszkań na 1000 mieszkańców. Co prawda te dane pochodzą z początku 2021 roku, jednak doskonale obrazują naszą sytuację.

Sądzę, że rok 2022 to będzie dobry dla deweloperów. Znamy ograniczenia i trudności, także staramy się z nimi sobie radzić, by móc dostarczać naszym klientom jakościowe inwestycje mieszkaniowe, osiedla i budynki, które będą zapewniać poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Będzie to także rok stabilizacji na rynku. Jednak – powtarzam – ceny będą ciągle rosły.

Materiał powstał we współpracy z firmą ACCIONA