Jak sprawić, żeby innym się chciało? W ten sposób staniesz się inspirującym człowiekiem

Natalia Gorzelnik
Styczeń to czas, w którym dużo mówi się o motywacji. Zbieramy energię do odchudzania, ćwiczeń i czy realizacji jakichkolwiek innych, dowolnych celów. Każdy, kto chociaż raz podjął postanowienie noworoczne wie jednak, że to wcale nie jest takie łatwe. Jeszcze trudniej jest wtedy, gdy motywację musisz wzbudzić u innych. Jak być skutecznym liderem i sprawiać, że ludziom się chce?
Aby motywować innych, sprawdź czy inspirujesz sam siebie. Fot: RODNAE Productions/Pexels

Kim jest lider?

Jeżeli bycie liderem kojarzy ci się wyłącznie ze sztywną strukturą organizacyjną dużej korporacji, jesteś w błędzie. To określenie nie odnosi się bowiem ani do liczby osób, ani rodzaju przedsiębiorstwa czy instytucji. Liderem może być każdy, kto ma pod sobą pracowników (nawet jednego!), którymi zarządza. MOŻE, ale nie zawsze jest, bo określenie “lider” odnosi się przede wszystkim do naszej postawy względem ludzi.

– Nie zawsze liderem będzie nawet osoba, która ma "pod sobą" 100-osobowowy zespół. Owszem – jest szefem, może nawet menedżerem tego zespołu, ale liderem - niekoniecznie – podkreśla Elżbieta Krokosz, master coach i dyrektor zarządzająca Talent Development Institute.
Elżbieta Krokosz

Lider pochodzi od słowa angielskiego lead, a to oznacza przewodzić ludźmi, czyli robić to w taki sposób, aby ludzie chcieli za nami pójść, aby chcieli pomagać nam osiągać cele.

– Możemy być w naszej roli tylko menedżerem, który organizuje pracę zespołu i rozdziela zadania, ale trudno nas nazwać liderem, bo ludzie dla nas pracujący nie będą nas sami z siebie wspierać – wyjaśnia ekspertka.


Dobry lider potrafi zbudować drużynę, której członkowie są zmotywowani i czują się odpowiedzialni za realizowane wspólnie projekty. Nawet jeżeli zespół to zaledwie osoba lub dwie, przy odpowiednim prowadzeniu mogą wspólnie osiągać niesamowite cele. Manager-przywódca pozwala pracownikom na rozwinięcie ich potencjału w pełni. Brzmi bajecznie? Niestety, wcale nie jest to takie proste.

Dlaczego bycie liderem jest takie trudne?

– Aby być dobrym liderem, trzeba zrozumieć, czego tak naprawdę potrzebują członkowie zarządzanego przez nas zespołu i jak ich potrzeby można połączyć z potrzebami naszego biznesu. Wtedy mamy sytuację typu wygrana – wygrana – zwraca uwagę trenerka.
Elżbieta Krokosz

Niestety wielu menedżerów wciąż myśli w taki sposób, że “płacę ci, więc rób swoją robotę”. Nie rozumieją, że aby być liderem, należy dbać nie tylko o cele firmy, ale też o ludzi, którzy pomagają te cele osiągać.

Jak podkreśla ekspertka, inwestując w relacje z zespołem, dbając o potrzeby i aspiracje ludzi oraz wspierając ich, możemy być pewni, że oddadzą nam to oni w formie większego zaangażowania w realizację celów, na których nam zależy.

– Jeszcze wyższym poziomem niż budowanie motywacji, jest inspirowanie – tłumaczy Elżbieta Krokosz. – Chodzi o demonstrowanie takiej postawy, dla której jesteśmy w stanie dać z siebie dużo więcej. Inspirować może na przykład idea lub pomysł. A w przypadku lidera mówimy o osobie, za którą chcemy podążać.

Jak to osiągnąć? Jak podkreśla trenerka, najważniejsza jest autentyczność. – Często słyszę pytanie od początkujących menedżerów "jak zbudować sobie autorytet w zespole?". Chodzi im o to, kogo udawać, aby inni ich słuchali. Tymczasem nie w tym rzecz. Autentyczność nie jest udawaniem. Autentyczność jest umiejętnością bycia sobą, życia w zgodzie z naszymi własnymi wartościami – podkreśla.
Elżbieta Krokosz

Kiedyś usłyszałam na szkoleniu wypowiedź od młodego człowieka – “Chyba pani nie myśli, że w korporacji można być autentycznym? Tutaj trzeba grać”. A ja myślę odwrotnie: nie będąc autentycznym i grając w gierki, nie można oczekiwać motywacji ze strony zespołu.

– Kolejna sprawa to to, że nie rozpalisz ludzi, dopóki sam nie płoniesz – uśmiecha się Elżbieta Krokosz. – Jeżeli chcesz inspirować innych, na początek sprawdź, czy inspirujesz sam siebie. Czy robisz w swoim życiu rzeczy, które cię pozytywnie nakręcają? Czy cele, które stawiasz zespołowi, działają motywująco również na ciebie? Aby inspirować innych, trzeba najpierw zainspirować samego siebie: tym, co robimy, jak żyjemy, jaką osobą jesteśmy.

Cele firmy - moje cele?

– Żyjemy i pracujemy po to, aby zaspokajać swoje potrzeby. Nikt z nas nie pracuje dla organizacji dla jej celów i potrzeb. Pracujemy tam, gdyż praca ta pozwala nam zaspokajać nasze własne cele – przypomina trenerka.
Elżbieta Krokosz

Jeśli chcemy, aby ludzie byli bardziej zaangażowani w osiąganie celów firmowych, najpierw dowiedzmy się, jakie cele do zaspokojenia ma każda z tych osób. Wielu menedżerów i firm boi się pytać, czego naprawdę chcą od pracy pracownicy.

Toczy się taka zabawa w kotka i myszkę: “chcemy twojego zaangażowania, ale nie interesuje nas tak naprawdę, czego ty potrzebujesz, aby być zaangażowanym, bo może jeszcze jak odkryjesz, czego tak naprawdę chcesz, to może od nas odejdziesz?”

Jak zaznacza ekspertka, pierwszy krok to poznanie pracownika: jego talentów, wartości, aspiracji i potrzeb. – Kiedy odważymy się na taką szczerość w relacji, to wtedy dopiero jesteśmy gotowi na szukanie sposobów, na to, aby realizacja celów firmy w jak największym stopniu wykorzystywała talenty danego pracownika – tłumaczy.

Jak skutecznie motywować innych?

1. Zobacz w pracowniku człowieka

...z własnymi potrzebami, celami, obawami, a nie narzędzie do realizacji twoich celów. Zaopiekuj się nim jak człowiekiem, a jest dużo większa szansa, że on wynagrodzi ci to swoim zaangażowaniem.

2. Szukaj punktów wspólnych

...gdzie aspiracje, talenty i marzenia pracownika mogą spotkać się z aspiracjami i celami firmy. Takie podejście zwiększy identyfikację z celami firmy.

3. Bądź przykładem

Zastanów się, co cię inspiruje w tobie samym? Na ile cele, które stoją przed tobą, są dla ciebie inspirujące? Jeśli w skali od 1 do 10 (gdzie 10 to najwyższa ocena), przyznajesz sobie mniej niż 7, to zacznij od inspirowania samego siebie.

– Aby zostać liderem, a nie tylko menedżerem, i skutecznie budować zaangażowanie zespołu, musimy zacząć od siebie, od pracy wewnętrznej. Gdy sami poznajemy siebie i swoje wartości, gdy jesteśmy spójni wewnętrznie i autentyczni, dopiero wtedy inspirujemy i pociągamy za sobą ludzi – podkreśla trenerka.

Elżbieta Krokosz – dyrektor zarządzająca Talent Development Institute. Master Coach, ekspertka od zarządzania talentem własnym i innych. Od ponad 20 lat zajmuje się rozwojem potencjału ludzi. Mówczyni TEDx, Autorka książki pt. "Ty też to masz! Odkryj swoje talenty i zacznij robić w życiu to, co lubisz i potrafisz najlepszej” oraz podcastów: "O rozwoju ludzi profesjonalnie” i "TDI – School of Coaching”. Prekursorka self coachingu oraz autorka programu "Self Coaching Program”, w którym pokazuje jak w życiu sięgać po więcej.

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl