Poczta Kwiatowa chciała zepsuć Dzień Matki. UOKiK postawił jej zarzuty

Kamil Rakosza-Napieraj
25 maja 2022, 13:24 • 1 minuta czytania
Kwiaty i upominki zamówione na Dzień Matki przychodziły z opóźnieniem lub wcale – skarżyli się konsumenci. Poczta Kwiatowa stosowała postanowienie umowne, które wyłącza jej odpowiedzialność w takich sytuacjach. UOKiK chce uznania klauzuli za niedozwoloną i nałożenia na firmę kary w wysokości 10 proc. rocznego obrotu.
Poczta kwiatowa z zarzutami UOKiK Fot. Arkadiusz Ziolek / East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google

W czwartek 26 maja obchodzimy Dzień Matki. W zeszłym roku wielu klientów firmy Poczta Kwiatowa było zawiedzionych jej usługami świadczonymi w okolicach święta mam. Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, zamawiali bukiety lub upominki dla swoich mam, a przedsiębiorca ich nie dostarczył albo przesyłki przyszły do adresatek z opóźnieniem.


Poczta Kwiatowa z zarzutami UOKiK

"Kwiaty nie doszły na wyznaczony dzień, moja mama została bez prezentu. Zepsuliście jej cały dzień i niespodziankę. Oczywiście na infolinii nikt nie odbiera, zero kontaktu z klientem. Porażka" - napisał jeden z poszkodowanych na Opineo.pl. "Rozumiem, że 26 maja to wyjątkowy dzień i firma ma dużo zamówień, ale w takim przypadku należy limitować ilość przyjmowanych zamówień i informować o braku możliwości dostarczenia w danym dniu" – podkreślał inny w skardze do UOKiK.

Przedsiębiorca nie może wyłączać swojej odpowiedzialności za niezrealizowanie lub nienależyte wykonanie usługi. Jako profesjonalista powinien się odpowiednio przygotować na takie święta jak Dzień Kobiet, Dzień Matki, Walentynki, Dzień Babci, Ojca czy Dziadka, kiedy jest większe zapotrzebowanie na doręczenia kwiatów czy upominków. Dla klientów jest to szczególnie istotne, aby przesyłka dotarła do adresata w konkretnym dniu. Jeśli Poczta Kwiatowa nie jest w stanie zrealizować zamówień w terminie, powinna ograniczyć ich przyjmowanie. Wtedy konsumenci mogliby np. poszukać innej firmy lub wręczyć kwiaty osobiście mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak wyjaśniono w komunikacie, zastrzeżenia prezesa UOKiK budzi jedna z klauzul umieszczona przez Pocztę Kwiatową w załączniku do regulaminu.

"Doręczenie w Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Ojca. Dokładamy wszelkich starań, aby doręczyć kwiaty w wybranym przedziale czasowym, jednakże nie jesteśmy w stanie tego zagwarantować w każdym przypadku – pomimo dochowania standardu należytej staranności wymaganej od profesjonalisty - ze względu na dużą ilość realizowanych w te dni zamówień" – czytamy w klauzuli.

Prezes Urzędu wszczął postępowanie o uznanie tego postanowienia za niedozwolone. Za stosowanie klauzul niedozwolonych przedsiębiorcy grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.