Kłopoty Palikota i Wojewódzkiego? Długi na kilkadziesiąt milionów złotych
Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google
Długi Palikota i Wojewódzkiego
Należąca do Janusza Palikota i Kuby Wojewódzkiego Manufaktura Piwa, Wódki i Wina zaczęła oferować 2-letnie obligacje oprocentowane na 9,5 proc. rocznie. Skąd taka decyzja? Jak tłumaczy serwis Portal Spożywczy, chodzi o ogromne zadłużenie firmy.
Palikot i Wojewódzki zamierzają za pomocą środków z emisji obligacji spłacić część długu, którego wysokość sięgnęła 54,9 mln zł. W ramach emisji zaoferowano inwestorom 4 tys. obligacji o wartości nominalnej 1 tys. zł za sztukę. Każdy inwestor musi wykupić papiery za minimum 5 tys. zł - oprocentowanie będzie wypłacane co kwartał.
Kolejne inwestycje
Pomimo długów, firma nie zamierza rezygnować z kolejnych planów rozwoju. Na rynek mają niedługo wejść produkowane przez nią lody, słodycze, chipsy i napoje gazowane.
- Od początku naszego istnienia rozbudowujemy swój potencjał dzięki wsparciu od inwestorów indywidualnych. Nasza społeczność liczy już ponad 10 tys. osób i ciągle rośnie - stwierdza Janusz Palikot.
Przypomnijmy, że pierwszym produktem powstałym w ramach współpracy Palikota i Wojewódzkiego, było piwo BUH, które trafiło na półki sklepowe w Żabce w styczniu 2021 roku. Od tego czasu oferta rozszerzyła się o szereg innych piw oraz wódek.
Po publikacji artykułu otrzymaliśmy oficjalne stanowisko od firmy, które prezentujemy poniżej:
Od początku istnienia finansujemy się długiem, co jest naturalne przy tak dynamicznym rozwoju. Wielokrotnie informowaliśmy, że dopuszczamy zadłużenie do 100 mln złotych. Zakładamy utrzymywanie bardzo bezpiecznego poziomu długu do EBIDY docelowo w proporcji 2:1 w perspektywie 18 miesięcy, zwłaszcza dla Spółki która szybko rośnie. Blisko 7-krotny wzrost sprzedaży skonsolidowanej rok do roku (2020/2021) jest widomym dowodem, że inwestujemy powierzone pieniądze racjonalnie i skutecznie. Łącznie w ramach pre-IPO i IPO pozyskaliśmy kapitał o wartości 27,5 mln złotych, stanowiący 89% zakładanego celu. Kolejne ponad 10 mln w pozyskaliśmy dotychczas w ramach crowdlendingu. To kapitał pracujący i przekładający się codziennie na wzrosty naszej produkcji i sprzedaży.
Świadomie wybieramy wysokomarżowe nisze, niestandardowe podejście do marketingu i sprzedaży, innowacyjne budowanie relacji z Konsumentami. Dlatego nie mamy żadnych problemów z obsługą zadłużenia oraz pokrywaniem kosztów związanych z atrakcyjnymi warunkami, jakie oferujemy naszym
Inwestorom. Jesteśmy dumni, że wokół Manufaktury powstała grupa licząca ponad 7.000 ludzi, którzy powierzyli nam swoje pieniądze. Jesteśmy pierwszą spółką w Polsce, która wypłaciła dywidendę Inwestorom w crowdfundingu. Publikacja tekstu na Portalu Spożywczym poświęconego planom rozwojowym Manufaktury Piwa Wódki i Wina została opatrzona tytułem „Biznes Palikota i Wojewódzkiego zadłużony na 50 mln zł. W planach wejście na rynek produktów impulsowych”.
Kolejne media podchwyciły tytuł, wybijając rzekomy problem długu. Zamazuje to rzeczywistą sytuację finansową Spółki i ma jeden cel – zwiększyć „klikalność”.
Inwestorzy wierzą w naszą strategię i zaakceptowali cenę emisyjną papierów - 54 zł za akcję. Podmioty, które w tym samy czasie oferowały swoje akcje albo wycofały się w ogóle z emisji, albo odłożyły je na później. Bardzo dobre relacje Spółki zbudowane w ostatnich trzech latach dzięki projektom crowdfoundingowym i crowdlendingowym przełożyły się na zainteresowanie ze strony mniejszych Inwestorów, którzy zapewnili Spółce niemal 93% pokrycie transzy skierowanej do tej grupy. Wszystkie pozyskane pieniądze zostały przeznaczone w całości na kapitał obrotowy, zgodnie z planem Spółki na „istotne zwiększenie wolumenu sprzedaży swoich produktów w 2022 roku”. Przygotowujemy się do wprowadzenia akcji do obrotu na rynku NewConnect, a „intencją zarządu jest, aby akcje nowej emisji serii K oraz część akcji istniejących zadebiutowały w obrocie zorganizowanym w II lub III kwartale 2022 r.” Docelowo obecność na Giełdzie pozwoli upłynnić akcje wszystkich spółek tworzących dzisiaj Grupę Manufaktura.
Dzisiaj nasze alkohole powstają już w 7 zakładach. Zbudowaliśmy na polskim rynku całkowicie nowatorską kategorię produktów o smaku powiązanym z konopiami- piwo BUH, wódka wyBUHowa®, okovita BUH. Stawiamy na nowe smaki, najlepiej wyrażanych przez wódkę POPCORN. Do naszego najważniejszego partnera handlowego, sieci Żabka dołączyły kolejne duże, ogólnopolskie sieci handlowe – Netto, Auchan, Dino, Carrefour, Frisco, Stokrotka, Aldi, Spar. Do już istniejących 6 naszych sklepów ze znakiem ŚWIEŻE w Krakowie i Wrocławiu dołączyły nowe w Warszawie. Do końca lipca otworzymy kolejne 16 punktów, a do końca tego roku takich sklepów będzie łącznie 100. Założyliśmy właśnie spółkę w USA, najważniejszym i najbardziej wartościowym rynku alkoholi na świecie. To nie megalomania, ale przemyślana strategia. Budujemy ofertę dla największego sklepu on-line na świecie – AMAZON. Wszystkie opisane zdarzenia są możliwe, bo ufają nam Inwestorzy. My dotrzymujemy danego słowa, zawsze!
Z wyrazami szacunku
Janusz Marian Palikot
Prezes Zarządu MPWiW S.A