30 tys. m kw. terminala i 3 mln pasażerów. Tak ma wyglądać nowe lotnisko w Radomiu [ZDJĘCIA]
- Trwa przebudowa Lotniska Warszawa-Radom, która od początku wzbudza duże kontrowersje
- Terminal w Radomiu, który będzie miał powierzchnię 30 tys. m kw., ma być najnowocześniejszym terminalem w Polsce
- Lotnisko w Radomiu obsłuży 3 miliony pasażerów rocznie, ale w razie potrzeby można go rozbudować do aż 9 milionów
- Pierwszy samolot może wystartować z lotniska w Radomiu już na początku lata 2023 roku, a Porty Lotnicze mają ogłosić listę kierunków jeszcze we wrześniu – informuje Onet
- Porty Lotnicze udostępniły już kilka zdjęć terminalu na Lotnisku Warszawa-Radom
Kiedy państwowe Porty Lotnicze w 2018 roku ogłosiły, że przebudowane lotnisko w Radomiu zacznie działać jesienią 2020 roku, nie spodziewano, że to raczej mrzonki. Dopiero po ogłoszeniu przetargu na zaprojektowanie i budowę terminala Portu Lotniczego Warszawa-Radom okazało się, że ten termin jest nierealny.
W rezultacie kamień węgielny pod nowy terminal wmurowano dopiero w październiku 2020 roku. Od tego momentu prace idą zgodnie z planem, chociaż kontrowersje wokół radomskiego lotniska wciąż nie cichną. Pojawiają się pytania, czy jest ono w ogóle potrzebne. Zwłaszcza, że rząd, który stawia na jego budowę, zdaje się konsekwentnie dążyć do zamknięcia lotniska Warszawa-Modlin, o czym w InnPoland pisał Konrad Bagiński.
Lotnisko w Radomiu już na ukończeniu. Kiedy otwarcie?
Mimo to budowa lotniska w Radomiu powoli dobiega już końca. – Na obecnym etapie zaawansowanie wykonania całego projektu wynosi 75 proc. Zaawansowanie prac z zakresu rozbudowy lotniska – 91 proc. – powiedziała w rozmowie z Onetem Małgorzata Nowak, starszy specjalista do spraw komunikacji w Przedsiębiorstwie Państwowym "Porty Lotnicze".
Jak poinformowała Nowak, aktualnie Porty Lotnicze są w "fazie uzyskiwania decyzji administracyjnych o pozwoleniu na użytkowanie dla wybudowanych obiektów".
– Takie pozwolenia uzyskaliśmy już na terminal pasażerski, drogę startową oraz PPS (Płyty Postojowe Samolotów) i drogi kołowania, zarówno po stronie wschodniej, jak i zachodniej lotniska. W najbliższym czasie spodziewamy się uzyskać decyzje na obiekty kubaturowe. Na ukończeniu są prace związane z budową układu drogowego obsługującego lotnisko – dodała.
Porty Lotnicze opublikowały już kilka zdjęć nowoczesnego terminalu. Obecnie trwa rekrutacja pracowników. Nie wiadomo jednak jeszcze, z jakimi liniami lotniczymi polecimy w podróż z Lotniska Warszawa-Radom. Wciąż trwają rozmowy z przewoźnikami. Jak dowiedział się Onet, pierwsza lista kierunków ma zostać podana jeszcze we wrześniu tego roku.
A kiedy otwarcie lotniska w Radomiu? – Spodziewamy się, że proces certyfikacji lotniska Warszawa – Radom będzie trwał do końca marca 2023 r. Pierwsze loty planujemy po tym terminie, czyli w siatce połączeń na sezon lato 2023 r. – powiedziała Onetowi Małgorzata Nowak z Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze".
Warszawa-Radom obsłuży 3 miliony pasażerów rocznie
Terminal Lotniska Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku będzie miał powierzchnię 30 tysięcy metrów kwadratowych. Ma być najnowocześniejszym terminalem w Polsce, który może przyjąć nawet 3 miliony pasażerów rocznie. "W przyszłości, gdy zajdzie taka potrzeba, będzie go można rozbudować nawet do 9 mln pasażerów" – czytamy na stronie internetowej Portów Lotniczych.
"Znajdzie się w nim m.in. 30 stanowisk check-in, dziewięć kontroli bezpieczeństwa oraz po osiem kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach. Nie zabraknie również bramek wylotowych, karuzel do odbioru bagażu czy dużej strefy komercyjnej z punktami gastronomicznymi i handlowymi" – opisuje Onet.
Przebudowana i zmodernizowana droga startowa oraz płyty postojowe umożliwią obsługiwanie przez Lotnisko Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku samolotów podstawowych typów wykorzystywanych dziś przez przewoźników, w tym w szczególności linie czarterowe i niskokosztowe np.: Boeing 737, Airbus A320 i A321neo.
Porty Lotnicze przekonują, że radomskie lotnisko "ma szanse stać się centrum turystyki lotniczej". "W przyszłości właśnie z Radomia pasażerowie będą mogli wybrać się w podróż na niemal każdy kontynent" – zapowiadają. Na stronie internetowej przedsiębiorstwa czytamy również, że "inwestycja w Port Lotniczy Warszawa-Radom to także spore korzyści dla miasta i regionu".
"Dzięki przebudowie i modernizacji tras kolejowych oraz dróg dojazdowych centralnej Polski, zauważalnie skróci się czas dojazdu do Radomia z dużych miast środkowej Polski: z Warszawy, Łodzi, Kielc, Lublina, a nawet Krakowa czy Bydgoszczy. To zaś przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej Radomia oraz Regonu Mazowsza, co może skutkować powstaniem nawet kilkunastu tysięcy nowych miejsc pracy nie tylko w sektorze lotniczym i lotniskowym, ale także w handlu, logistyce czy usługach" – obiecują Porty Lotnicze.