Tryb samolotowy odejdzie do lamusa. W UE podczas lotu skorzystasz z telefonu

Konrad Bagiński
27 listopada 2022, 11:12 • 1 minuta czytania
Unie Europejska uznała, że czas najwyższy na korzystanie z telefonów komórkowych w samolotach. Przełomowa decyzja KE umożliwi linom lotniczym i telekomom udostępnianie podróżnym sygnału o takiej samej jakości jak na ziemi.
Na pokładach samolotów UE będzie można korzystać z łączności telefonicznej Javier Cañada / Unsplash
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Unia Europejska zapowiedziała, że umożliwi "powszechne wdrożenie usług 5G" w samolotach poprzez wyznaczenie określonych częstotliwości do łączności z telefonami komórkowymi podczas lotu.

Decyzja pozwoli liniom lotniczym na wykonywanie i odbieranie połączeń telefonicznych, wiadomości tekstowych i danych tak, jak robiliby to na ziemi – podała Komisja Europejska w oświadczeniu. Usługa będzie świadczona przy użyciu specjalnego sprzętu sieciowego zwanego pikokomórką, który łączy sieć pokładową z ziemią za pośrednictwem satelity.

- 5G umożliwi innowacyjne usługi dla ludzi i możliwości rozwoju dla europejskich firm – powiedział Thierry Breton, komisarz ds. rynku wewnętrznego KE.

Amerykańska Federalna Komisja Łączności w 2020 r. zawiesiła plany zezwolenia na usługi głosowe i transmisji danych w locie za pośrednictwem mobilnych częstotliwości bezprzewodowych, twierdząc, że istnieje silny sprzeciw, w tym ze strony pilotów linii lotniczych i stewardes, ze względów bezpieczeństwa i bezpieczeństwa narodowego.

Od 2008 r. w decyzji wykonawczej Komisji zarezerwowano pewne częstotliwości dla łączności ruchomej w samolotach, umożliwiając liniom lotniczym świadczenie usług przesyłania wiadomości, rozmów telefonicznych i transmisji danych pasażerom latającym w UE. Ta aktualizacja decyzji wykonawczej Komisji w sprawie łączności ruchomej na pokładach samolotów toruje drogę do powszechnego wdrożenia usług 5G.

Usługa jest świadczona w kabinie wyposażonego statku powietrznego przy użyciu specjalnego sprzętu sieciowego, tzw. "pikokomórki", w celu połączenia użytkowników i przekierowywania połączeń, wiadomości tekstowych i danych, zwykle za pośrednictwem sieci satelitarnej.

Komisja zmieniła również decyzję wykonawczą w sprawie pasm częstotliwości 5 GHz, która udostępnia pasma dla Wi-Fi w transporcie drogowym, na przykład w samochodach i autobusach. Decyzja zmieniająca kładzie podwaliny pod innowacje w przemyśle motoryzacyjnym i potencjalnie dla zastosowań Metaverse.

Zgodnie ze zmianą decyzji wykonawczej państwa członkowskie jak najwcześniej, najpóźniej do 30 czerwca 2023 r., udostępnią pasma częstotliwości 5 GHz do użytku na pokładzie pojazdów drogowych.

Linie lotnicze lubią opłaty dodatkowe

Na razie nie ma mowy o tym, ile nowe usługi na pokładach samolotów miałyby kosztować. Wiadomo jednak, że linie lotnicze nie umieją oprzeć się pokusie wprowadzania dodatkowych opłat. Wręcz prześcigają się w pomysłach, jak by tu jeszcze zedrzeć pieniądze z pasażera. Na razie ranking wygrywa niemiecki Condor, który wymyślił nową opłatę. Za niecałe 10 euro dostaniesz miejsce w schowku w kabinie pasażerskiej. Tak, w tym nad głową, który zawsze był darmowy.

– Wielu pasażerów doskonale zna tę sytuację: siedzisz przy bramce na lotnisku, zaczyna się boarding, a ty zastanawiasz się, czy twój bagaż podręczny zmieści się w schowku nad głową. Teraz goście Condora mogą się zrelaksować i po prostu zarezerwować swoje miejsce w schowku bagażowym przez internet – idealnie nad swoim siedzeniem. Dzięki temu podczas lotu będziemy jeszcze spokojniejsi – mówił Ralf Teckentrup, prezes linii Condor.

Wydaje się, że Teckentrup nieco podkoloryzował sytuację, bo osobiście nie spotkałem nigdy kogoś, komu ewentualny problem schowka spędzałby sen z powiek. Wygląda więc na to, że linie Condor znalazły świetne rozwiązanie problemu, które same wykreowały.

Czytaj także: https://innpoland.pl/185395,lotnictwo-nowa-oplata-za-miejsce-w-schowku-nad-glowa-pasazera