Mark Zuckerberg stracił na Metaverse 40 mld dolarów. Planuje stracić jeszcze więcej
Od 2021 roku jednostka "Reality Labs" odpowiedzialna za VR (rozszerzoną rzeczywistość) i inne badania przepaliła 40 mld dolarów. Kwota została ujawniona wraz z najnowszymi wynikami Meta. Te pokazały silny wzrost przychodów z reklam. Ale towarzyszył im też wzrost wydatków w firmie. Więcej pieniędzy płynęło na rozwój nie tylko Metaverse, ale także sztucznej inteligencji oraz na opłaty prawne.
Szef Mety, Mark Zuckerberg powiedział inwestorom, że rozumie, dlaczego wielu z nich odczuwa dyskomfort w związku z tak długoterminowym i kosztownym projektem. Ale pozytywne wyniki całej firmy spowodowały, że po ogłoszeniu danych akcje Meta wzrosły o 7,5 proc.
Ile pieniędzy poszło na Metaverse?
Praca nad Metaverse jest wykonywana przez jednostkę zwaną Reality Lab. Jest ona odpowiedzialna za rozwój technologii, takich jak okulary rozszerzonej rzeczywistości. Odnotowała sprzedaż na poziomie 276 mln dolarów, w porównaniu z 452 mln w tym samym kwartale ubiegłego roku.
W drugim kwartale jednostka straciła 3,7 mld dolarów, co oznacza, że jest na dobrej drodze do poniesienia znacznie wyższych kosztów niż roczny cel 5 mld dolarów, określony w jesiennej notatce inwestorskiej.
Od 2021 roku jednostka straciła ponad 40 mld, tylko w zeszłym roku przepaliła łącznie 13,7 mld. Co więcej: Meta zapowiada, że spodziewa się, iż straty operacyjne Reality Labs "znacząco wzrosną" w 2024 r. Firma zapowiada, że nadal inwestuje w rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość.
Co dalej z Metaverse i Zuckerbergiem?
Z jednej strony Meta radykalnie tnie koszty i zwalnia pracowników. Jednocześnie dużo wydaje na niektóre projekty, takie jak Metaverse. Przez to staje w obliczu krytyki ze strony tych, którzy sugerują, że ta inwestycja raczej się nie opłaci.
Ale finanse firmy nie są złe. Przychody Meta w drugim kwartale 2023 wzrosły o 11 proc. do 32 mld dolarów. Przychody z reklam wzrosły w tym kwartale o 12 proc., szybciej niż w Google. Ten gigant zanotował jedynie 3 proc. wzrostu.
"Nadal obserwujemy duże zaangażowanie w nasze aplikacje i mamy najbardziej ekscytujący plan działania, jaki widziałem od jakiegoś czasu, obejmujący Llama 2, Threads, Reels, nowe produkty AI w przygotowaniu oraz premierę Quest 3 tej jesieni" – mówił inwestorom Mark Zuckerberg.
Trzeba też pamiętać o tym, że gigant mediów społecznościowych od zeszłej jesieni zwolnił około 21 000 pracowników. W rezultacie akcje spółki wzrosły w tym roku ponad dwukrotnie.