Lepiej zapobiegać niż leczyć, czyli odpowiedź na wyzwanie starzejącego się społeczeństwa w praktyce

Redakcja INNPoland
07 września 2023, 11:19 • 1 minuta czytania
W obliczu starzejącego się społeczeństwa, wyzwania związane z ochroną zdrowia stają się coraz bardziej palące. Rozmawialiśmy ze Sławomirem Szymankiewiczem, Dyrektorem Generalnym Haleon w Polsce, aby dowiedzieć się, jak profilaktyka zdrowotna i zaangażowanie firm z branży consumer healthcare w jej promowanie mogą przyczynić się do poprawy życia seniorów oraz jakie mogą przynieść korzyści systemowi opieki zdrowotnej.
Sławomir Szymankiewicz, Dyrektor Generalny Haleon w Polsce Mat. prasowe
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

W miarę jak populacja na całym świecie starzeje się, systemy ochrony zdrowia stają przed niezwykłymi wyzwaniami. Temat ten jest szczególnie istotny w kontekście Polski. Rozmawialiśmy ze Sławomirem Szymankiewiczem, Dyrektorem Generalnym Haleon w Polsce o wyzwaniach jakie niesie starzejące się społeczeństwo oraz korzyściach z działań promujących profilaktykę zdrowotną.

Demograficzne wyzwanie dla systemu opieki zdrowotnej 

W Polsce i wielu innych krajach obserwujemy wyraźny trend starzenia się społeczeństwa. To zjawisko jest efektem długotrwałego procesu demograficznego, który ma wpływ na rosnącą liczbę osób starszych oraz obciążenie systemów ochrony zdrowia. Starzenie się populacji oznacza większe zapotrzebowanie na opiekę zdrowotną i terapie długoterminowe, co niesie ze sobą wyższe koszty dla systemów publicznych.

Promowanie profilaktyki zdrowotnej staje się kluczowym elementem walki z wyzwaniami starzejącego się społeczeństwa. Dlaczego warto to robić? Po pierwsze, profilaktyka pozwala uniknąć wielu chorób i powikłań, co przekłada się na zmniejszenie kosztów leczenia. Po drugie promuje zdrowy styl życia, co może prowadzić do wydłużenia oczekiwanej długości życia oraz zwiększenia jakości życia seniorów.

Consumer healthcare a profilaktyka zdrowotna 

Firmy z branży consumer healthcare, takie jak Haleon, odgrywają znaczącą rolę w promowaniu zdrowego stylu życia i profilaktyki. Zadaniem firmy produkującej leki OTC jest nie tylko tworzenie produktów o jak najwyższej jakości, lecz także edukacja pacjenta. Ważne jest holistycznie podejście do zdrowia i promowanie profilaktyki.

Dążymy do tego, by leczenie nie ograniczało się tylko do walki ze schorzeniami, lecz także pomagało ich uniknąć np. promujemy włączenie aktywności fizycznej do swojego codziennego życia. W przypadku dolegliwości bólowych pleców i stawów bardzo ważne jest nie tylko zastosowanie odpowiedniego leczenia, ale również zapobieganie powstawaniu bólu poprzez zmiany w trybie życia np. poprzez wprowadzenie aktywności fizycznej do swojego codziennego życia. W tym roku wraz z jednym z naszych produktów na bóle stawów prowadzimy kampanię „Dodaj zdrowy ruch” zachęcającą młode mamy, pracowników biurowych czy osoby 50+ do prostych ćwiczeń– powiedział Sławomir Szymankiewicz

Eksperci przekonują, że dzięki odpowiednim działaniom profilaktycznym można uniknąć co najmniej 80 proc. przypadków chorób serca, udarów i cukrzycy oraz 40 proc. nowotworów. Obecnie jedynie 3 proc. europejskich nakładów na zdrowie publiczne przeznacza się na profilaktykę, a Polska w tym zakresie jest poniżej średniej z wynikiem 2,3 proc. Holistyczne podejście do leczenia może pomóc w odciążeniu polskiej opieki medycznej, tak aby z wizyt lekarskich korzystały jedynie osoby, które naprawdę tego potrzebują.

Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, ale też szansa na zmiany. Działania promujące profilaktykę zdrowotną i innowacyjne rozwiązania oferowane przez firmy z branży Consumer Healthcare mogą odegrać kluczową rolę w zapewnieniu zdrowszej i bardziej aktywnej przyszłości dla seniorów oraz w zmniejszeniu obciążenia dla systemów ochrony zdrowia.