Rozmawiamy o polskim rynku telefonów. Marcin Garbarczyk: nie mamy powodów do kompleksów

redakcja INNPoland.pl
14 września 2023, 12:09 • 1 minuta czytania
W Polsce rozrasta się rynek smartfonów, w tym o modele luksusowe z klasy premium czy składaki. Towarzyszą im jednak wysokie ceny... które najwyraźniej nie odstraszają polskiego klienta. O sytuacji na rynku smartfonów rozmawiamy z Marcinem Garbarczykiem, szefem dywizji MX Samsunga.
Jak wygląda rynek smartfonów w Polsce? Fot. Samsung
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Redakcja INNPoland: Za nami pierwsza połowa roku. Jak wygląda polski rynek smartfonów z waszej perspektywy?

Marcin Garbarczyk: Dziękuję, całkiem nieźle. Pierwszy kwartał 2023 to dla nas jeden z najlepszych historycznie okresów. Sukces sprzedażowy zawdzięczamy przede wszystkim bardzo dobremu przyjęciu naszej flagowej serii smartfonów z serii Galaxy S23 Ultra. Jeszcze zanim pojawiły się na półkach, otrzymaliśmy na nie dwukrotnie więcej zamówień w porównaniu z ubiegłym rokiem. Co ciekawe, największym zainteresowaniem cieszy się najwyższy model – Galaxy S23 Ultra.


Polscy konsumenci wybierają smartfony premium? Jak to się ma do obecnej trudnej sytuacji gospodarczej?

To prawda, coraz częściej kupujemy smartfony z wyższej półki. Dla uściślenia dodam, że mowa u o urządzeniach mobilnych w cenie powyżej 600 euro. Ten trend krystalizował się stopniowo już od jakiegoś czasu, ale patrząc z perspektywy w pierwszej połowy 2023 roku możemy z całą pewnością stwierdzić, że polski rynek smartfonów zmierza mocno w kierunku premium.

A konkretnie?

Obecnie kategoria urządzeń premium to ponad 50 proc. wartości rynku smartfonów w Polsce, podczas gdy jeszcze w 2020 roku wartość ta plasowała się na poziomie 32 proc. Wśród 10 najlepiej sprzedających się modeli smartfonów, 8 stanowią modele premium. Bardzo nas cieszą te wskaźniki i fakt, że Polacy coraz częściej decydują się na zakup flagowych urządzeń, bo właśnie z myślą o wymagających użytkownikach tworzymy nasze smartfony.

Stać nas na taki luksus? Smartfon jako symbol statusu?

Smartfon stał się dla nas urządzeniem pierwszej potrzeby, czasy kiedy służył nam tylko do dzwonienia minęły bezpowrotnie. To cyfrowy pilot do obsługi codzienności, narzędzie pracy, rozrywki, źródło inspiracji. Wybierając smartfon staramy się dokonywać rozsądnych wyborów, szukamy urządzeń, które posłużą nam na długo i zapewnią najwyższą jakość doświadczeń na co dzień.

Mówił pan o wyborach. Jakimi się kierują Polacy?

Mowa tu nie tylko o oczywistych parametrach na które zwracamy uwagę, jak topowa specyfikacja, aparat, ekran, design. To również cała obsługa posprzedażowa oraz wsparcie producenta w postaci aktualizacji systemu i zabezpieczeń. W przypadku naszych flagowych smartfonów gwarantujemy użytkownikom aktualizacje przez okres 5 lat, co daje pewność i spokój na długi czas. Patrząc z tej perspektywy, decyzja o inwestycji w urządzenie premium nie jest luksusem, ale rozsądnym wyborem na lata.

Nie wymieniamy już regularnie telefonów?

Premiumizacji rynku smartfonów towarzyszy też inny ciekawy trend, który zdaje się potwierdzać tę tezę – coraz rzadziej wymieniamy smartfon na nowy. Z roku na rok sukcesywnie i w dynamicznym tempie wzrasta liczba użytkowników, którzy korzystają ze smartfonu ponad 2 lata od momentu zakupu. Obecnie w Polsce jest to ok 44 proc. posiadaczy smartfonów, podczas gdy w Europie, gdzie rynek premium osiągnął już dojrzałość, mówimy o ok 51 proc. takich użytkowników.

Jak wygląda polski rynek smartfonów na tle Europy?

Polska to nadal rynek rozwijający się, choć jego rozwój postrzegamy już mniej w kategoriach wolumenowych, a bardziej we wspomnianym silnym trendzie premiumizacji. Pod względem nasycenia rodzimy rynek zrównał się z Europą Zachodnią, natomiast kierunek jego rozwoju to zdecydowanie zmiany jakościowe. I w tym zakresie absolutnie nie mamy powodów do kompleksów. Sukcesywnie zmniejszamy dystans do Europy Środkowo - Wschodniej, gdzie średni udział smartfonów premium wynosi 62 proc.

Jak szybko to się zmienia?

Dane z pierwszej połowy 2023 roju napawają optymizmem – udział kategorii premium to ponad 50 proc. wartości polskiego rynku smartfonów, podczas gdy w porównywalnym okresie 2022 roku wartość ta oscylowała w okolicach 40 proc. Dla porównania, w Europie Zachodniej, w krajach takich jak Wielka Brytania, udział smartfonów premium stanowi niemal 90 proc. rynku. Jak widać, mamy jeszcze wiele do zrobienia, ale to właśnie premiumizacja będzie trendem kształtującym rynek smartfonów w Polsce przez najbliższe lata.

 Jak zamierzacie zawalczyć o klienta na tym wymagającym rynku?

Nasze urządzenia tworzymy od zawsze z myślą o wymagającym kliencie. Mówię tu zarówno o naszych flagowych produktach, jak i smartfonach z serii Galaxy A, które wciąż cieszą się dużym powodzeniem wśród użytkowników.

W końcu robicie nie tylko telefony.

Duże znaczenie przywiązujemy do nieustannego rozwoju naszego ekosystemu Galaxy, w którym smartfon stanowi centrum dowodzenia, ale to połączone urządzenia i aplikacje pomagają w maksymalizowaniu komfortu użytkownika na co dzień. Zegarek Galaxy Wach jako osobisty asystent, który zadba o naszą kondycję i jakościowy wypoczynek, a w razie potrzeby zapłacimy nim za zakupy, czy bezprzewodowe słuchawki Galaxy Buds, które dają swobodę w mobilnym świecie. To wszystko, i wiele więcej, składa się na sumę doświadczeń użytkownika, który wybierając produkt premium decyduje się na podniesienie poziomu swojego codziennego komfortu.

Co planujecie rozwinąć na rynku premium?

Produkt premium to również innowacje i wyznaczanie trendów za którymi podąży rynek. Nie sposób w tym miejscu wspomnieć o zapoczątkowanej i rozwijanej przez nas kategorii foldów – smartfonów z rozkładanym ekranem, w której upatrujemy przyszłość urządzeń mobilnych. To zupełnie nowy wymiar doświadczenia ze smartfonem, który z każdym rokiem zyskuje coraz szersze grono nabywców w Polsce.

Składane smartfony są tak popularne w Polsce?

Foldy to stosunkowo młoda kategoria produktowa. Pierwszą generację smartfonu Galaxy Z Fold z rozkładanym ekranem zaprezentowaliśmy pod koniec 2019 roku. Od tego czasu obserwujemy wzrost zainteresowania tą kategorią rok do roku. Patrząc historycznie na dane sprzedażowe od początku 2020 roku do końca maja 2023 roku, 98 proc składanych smartfonów, które znalazły nabywców na polskim rynku to smartfony z logo Samsung.

Jak czujecie się z ich nową generacją?

Obecnie jesteśmy świeżo po premierze najnowszych Galaxy Z Flip5 i Galaxy Z Fold5 i mam ogromną nadzieję, że zmiany, które wprowadziliśmy w naszych premierowych foldach przypadną do gustu użytkownikom, a składane smartfony staną się nad Wisłą standardem. Rekordowe wyniki przedsprzedaży naszych najnowszych foldów zdają się potwierdzać tę nadzieję.

Czytaj także: https://innpoland.pl/196550,premiera-samsung-galaxy-z-fold5-z-flip5-galaxy-watch6-tab-s-9

Materiał powstał we współpracy z Samsung.