W tym regionie ma być "raj dla rowerzystów". Samorządy i UE zainwestują ponad 100 mln zł

Marcin Gościński
18 lipca 2024, 11:50 • 1 minuta czytania
Na trasach rowerowych w Beskidach panuje coraz większy ruch. Szczególną popularnością cieszą się szlaki rowerowe znajdujące się w górach. Samorządy rozbudowują też ofertę regionu. Chcą do niej wprowadzić zupełnie nowe trasy z dodatkową infrastrukturą, podnoszącą komfort turystów. Inwestycja ma pochłonąć ponad sto milionów złotych.
Rowerzyści będą mogli poruszać się na nowych trasach wokół Jeziora Żywieckiego Marek BAZAK/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Jezioro Żywieckie jest jedną z najpopularniejszych atrakcji turystycznych w Polsce. Podobnie – Kotlina Żywiecka oraz Beskid Mały co roku przyciąga miliony osób żądnych aktywnego odpoczynku i obcowania z naturą. Między innymi wokół wymienionych obszarów ma powstać zupełnie nowa trasa rowerowa.


O konieczności inwestycji wokół Jeziora Żywieckiego dyskutowano od lat. Wybudowano nawet nowe fragmenty tras. Zajęły się tym samorządy Żywca, a także Łodygowic. Nie spełniało to jednak oczekiwań działaczy związanych z Beskidami, którzy chcieli bardziej wyeksponować ten obszar. Teraz mówi się o zupełnie nowej inwestycji, zakrojonej na szerszą skalę.

Samorządy na południu Polski jednoczą się i chcą stworzyć "raj dla rowerzystów"

Już pod koniec maja w Żywcu odbyło się robocze spotkanie pracowników Urzędu Miejskiego ze Starostwem Powiatowym, a także Powiatowym Zarządem Dróg i Związkiem Międzygminnym ds. Ekologii. Burmistrz Żywca – Antoni Szlagor poinformował, że przedstawiciele wymienionych podmiotów rozmawiali na temat realizacji nowego projektu.

Samorządowcy debatowali nad ustaleniami projektu "Rozwój zeroemisyjnej mobilności nad Jeziorem Żywieckim i Międzybrodzkim". Burmistrz Żywca w swoim komunikacie przypomniał, że dzięki temu projektowi może powstać zupełnie nowa trasa rowerowa.

Gdzie będzie znajdować się nowa trasa dla rowerzystów?

Antoni Szlagor zaznaczył, że w ramach projektu "Rozwój zeroemisyjnej mobilności nad Jeziorem Żywieckim i Międzybrodzkim" powstanie nowoczesna sieć ścieżek rowerowych.

Samorządowcy ustalali również wytyczne dotyczące nowych dróg pieszo-rowerowych od Rynku, przez ul. Komonieckiego, Moszczanicką aż do skrzyżowania z ul. Krakowską i od ulicy Łączki do granicy z gminą Lipowa, które będą przecinały Polesie.

W przedsięwzięcie włączyła się Aglomeracja Beskidzka, a także Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie i Lasy Państwowe. W wypowiedzi dla portalsamorzadowy.pl burmistrz Żywca powiedział, że nowa trasa dla rowerzystów będzie przebiegać głównie wokół Jeziora Żywieckiego – ma od niej odchodzić również sześć łączników w różnych kierunkach. Przy szlakach pojawią się m.in. specjalne strefy relaksu.

W Beskidach powstanie prawdziwy "raj dla rowerzystów"

Plany samorządów zakładają, że w rejonie Żywiecczyzny powstanie około 40 kilometrów tras. W planach jest stworzenie nowych szlaków, a także wykorzystanie dotychczasowych ścieżek. Projekty uwzględniają stworzenie regionalnej trasy rowerowej nr 611 o nazwie Velo Soła, która ma przebiegać od Rajczy do Jeziora Żywieckiego.

Następnie Velo Soła przejdzie przez linię brzegową zbiornika i skieruje się w stronę północną, wzdłuż Jeziora Międzybrodzkiego, łącząc się w końcu z Wiślaną Trasą Rowerową, która znajduje się w pobliżu Oświęcimia.

Inwestycje będą obejmować także regionalną trasę rowerową nr 614, czyli Velo Beskid. Ma przebiegać od Przełęczy Salmopolskiej w Szczyrku, przez Buczkowice, Łodygowice, obok jeziora, Łękawicę, Gilowice, Ślemień do momentu zetknięcia się z granicą województwa małopolskiego.

Powstanie także trasa rowerowa nr 615Velo Koszarawa. Wyznaczono ją na odcinek od Żywca do Jeleśni. Z kolei trasa rowerowa nr 17 ominie Jezioro Żywieckie od zachodniej strony i będzie kierować się do Czechowic-Dziedzic i granicy ze Słowacją.

Cały projekt ma pochłonąć niemal 177 milionów złotych i być gotowy w 2026 roku. Realizacja nie mogłaby się odbyć, gdyby nie wsparcie Unii Europejskiej, która przeznacza na ten cel 150 milionów złotych. Pozostałą część inwestycji finansują samorządy.

Czytaj także: https://innpoland.pl/207395,wladze-gmin-zakazuja-poboru-wody-w-polsce-trwa-susza-hydrologiczna