PKP rozpoczyna inwestycje. "Polska w 100 minut" niedługo stanie się faktem
Polskie Koleje Państwowe zmieniają rozkład jazdy. Tym razem wiąże się to z wprowadzeniem znacznych przyspieszeń. Podróż na poszczególnych trasach może być szybsza nawet o 45 minut. Pasażerowie, którzy mają często do czynienia z opóźnieniami, mogą się zastanawiać, jak to możliwe.
W ostatnim czasie o polskich przewoźnikach mówiono głównie w kontekście zwolnień. Aktualnie PKP występuje z propozycją, która może nieco ocieplić wizerunek spółki. Już w tym roku, wyniki przewoźnika nieco się poprawiły. Poziom punktualności w I kwartale 2024 r. wyniósł 92,6 proc. dla pociągów pasażerskich, co jest lepszym wynikiem niż w zeszłym roku. W długoletniej perspektywie pociągi będą jeździły znacznie szybciej.
PKP chce transportować pasażerów szybciej i na czas
Na temat prawdopodobnych zmian informuje rynek-kolejowy.pl. Już wcześniej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak i prezes PKP PLK Piotr Wyborski zapowiadali, że chcą przyspieszyć transport kolejowy.
Malepszak i Wyborski podkreślali przy tym, że realizowane cele powinny być racjonalne i przynosić wymierne korzyści dla pasażerów – poprawić przepustowość i właśnie skrócić czas przejazdów.
Chcemy osiągnąć przynajmniej takie czasy przejazdu, jakie były zapowiadane przed rozpoczęciem inwestycji, a których do dziś nie ma – tłumaczy wówczas Malepszak. Chodzi zatem o 2 godziny z Warszawy do Białegostoku (w przyszłości 1h 45 min), 2h 20 minut z Warszawy do Poznania, poniżej 2h z Krakowa do Zakopanego, poniżej 5 godzin na linii Warszawa – Szczecin. To będzie na razie powrót do czasu przejazdu sprzed 9 lat, ale to jeszcze niefinalny efekt.
Wiceminister Malepszak zapowiadał, że chce, aby trasy przejazdów zamykały się w przynajmniej takich ramach czasowych, jakie zapowiadali inwestorzy. Dotyczy to tras:
- Warszawa-Białystok: 2 godziny,
- Warszawa-Poznań: 2 godziny 20 minut,
- Kraków-Zakopane: poniżej 2 godzin,
- Warszawa-Szczecin: poniżej 5 godzin.
PKP PLK udostępnia tabelę przejazdów. Niektóre są krótsze o 40 minut
PKP PLK zaprezentowało nową tabelę z przewidywanymi czasami przejazdu. Będzie ona obowiązywać od grudnia 2024 roku. Największy skok przewiduje się na trasie od Warszawy Gł. do Szczecina Gł. – 42 minuty. Znacznie skróci się też czas podróży ze Szczecina Gł. do Poznania Gł.
PKP zapowiada również, że efekty wszystkich przeprowadzanych inwestycji będzie widać w 2030 roku. To wtedy spadnie czas połączenia na linii Warszawa-Białystok do poziomu 1 godz. 15 min. Planowane jest także skrócenie podróży pomiędzy Gdańskiem a Kołobrzegiem do 2 godz. 35 min, a także Krakowem, Zakopanym i Nowym Sączem dzięki inwestycji w budowę linii Podłęże-Piekiełko.
Jakie cele chce osiągnąć rząd, inwestując w polskie koleje?
Rządzący chcą usprawnić ruch i rozprawić się z kilkoma dogmatami. Jednym z nich jest to, że tylko samochodem można aktualnie poruszać się sprawnie po polskim wybrzeżu.
Celem koalicjantów jest także to, aby pociągi mogły poruszać się Centralną Magistralą Kolejową z prędkością 250 km/h. Warto przypomnieć, że jednym z postulatów nowego rządu było usprawnienie transportu kolejowego. To właśnie do tego odnosiło się hasło "Polska w 100 minut".