Potężna awaria paraliżuje systemy Ministerstwa Finansów. Rzecznik komentuje:"To nie atak hakerski"

Marcin Gościński
06 września 2024, 09:36 • 1 minuta czytania
Wielka awaria e-usług w Ministerstwie Finansów trwa. Do e-Urzędu Skarbowego można się co prawda zalogować m.in. za pośrednictwem mObywatela, ale po wybraniu konkretnej opcji, np. Twój e-PIT pojawia się komunikat o "przerwie w działaniu usługi". Komentarza w sprawie awarii dla INNPoland.pl udzieliła rzeczniczka Krajowej Administracji Skarbowej.
Ministerstwo Finansów zmaga się z awarią infrastruktury IT od 5 września 2024 roku. Nie można korzystać z usług e-urzędu ARKADIUSZ ZIOLEK/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Osoby, które od wczoraj próbują skorzystać z e-usług w ramach systemów Ministerstwa Finansów, są rozczarowane. Od kilkunastu godzin trwa awaria infrastruktury IT. Resort wydał w tej sprawie oficjalny komunikat.


Na rządowej stronie Ministerstwo Finansów poinformowało, że Centrum Informatyki Resortu Finansów (CIRF) zlokalizowało i ustaliło, co jest przyczyną problemów. Z komunikatu na gov.pl możemy się dowiedzieć, że specjaliści pracują już nad ich rozwiązaniem.

Do jakich e-usług nie ma aktualnie dostępu?

Problemy związane z dostępem do usług mają trwać już od ponad jedenastu godzin. Na stronie Ministerstwa Finansów komunikat pojawił się w czwartek 5 września wieczorem. Wyjaśniono w nim m.in. z jakich e-usług nie można teraz korzystać.

Resort poinformował, że użytkownicy nie mogą skorzystać z systemów takich jak: e-Urząd Skarbowy, podatki.gov.pl, czy e-PIT. Blokadę usług spowodowała awaria techniczna. Ministerstwo Finansów zobowiązało się do udzielania bieżących informacji na temat statusu przywrócenia usług albo przedłużania się problemu.

To nie pierwsze problemy e-usług w Ministerstwie Finansów

Awaria systemów e-Urzędu Skarbowego pojawiła się także stosunkowo niedawno, bo 19 kwietnia 2024 roku. Wtedy również wskazywano za przyczynę wadliwą infrastrukturą techniczną. W tamtym czasie blokada nie objęła wszystkich usług, resort podkreślał, że Twój e-PIT działał prawidłowo.

Infrastruktura IT nie jest najmocniejszą stroną polskich e-urzędów. W INNPoland.pl pisaliśmy już, że w sierpniu niektóre osoby miały problem z dodaniem plików większych niż 5 MB w trakcie składania wniosków w KRS. Akurat w tamtej sytuacji niedomagające serwery "zapewniało" Ministerstwo Sprawiedliwości.

Rzeczniczka Prasowa KAS komentuje w INNPoland.pl: "To problemy techniczne. Nie atak hakerski"

Komentarza w sprawie problemów technicznych w systemach Ministerstwa Finansów udzieliła mł. asp. Justyna Pasieczyńska.

– Awaria jeszcze jest, ale nie w takim stopniu, jak była, chociażby w dniu wczorajszym. Część systemów już wróciło do pracy – poinformowała Rzeczniczka Prasowa Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Pani Justyna Pasieczyńska zdementowała też plotki, które zdążyły pojawić się wokół awarii. Uspokoiła, że informacje na temat użytkowników są w pełni chronione. – Nie jest to też atak hakerski. Dane podatników są bezpieczne, ale problem jeszcze występuje – stwierdziła w wypowiedzi dla INNPoland.pl.

Zapytaliśmy również, czy wiadomo, kiedy skończy się awaria systemów w Ministerstwie Finansów. – Ciężko powiedzieć. Działamy. Robimy wszystko, co w swojej mocy, żeby to naprawić jak najszybciej. Mamy nadzieję, że to niebawem się skończy – podsumowała Rzeczniczka Prasowa Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Czytaj także: https://innpoland.pl/208034,mobywatel-wyposazony-w-opcje-platnosci-to-przelomowa-funkcja