Japonia stworzy motoryzacyjną Godzillę. Dwa koncerny szykują fuzję

Sebastian Luc-Lepianka
18 grudnia 2024, 12:43 • 1 minuta czytania
Giganci branży motoryzacyjnej chcą połączyć siły, w celu pokonania innego olbrzyma: chińskiej konkurencji. Fuzja Hondy i Nissana może stworzyć jedną z największych na świecie grup motoryzacyjnych.
Nissan i Honda mogą połączyć siły przy tworzeniu nowych samochodów elektrycznych. Fot. Yoshio Tsunoda/Aflo Images/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Wedle doniesień agencji Reuters i japońskich mediów, Honda i Nissan rozpoczynają rozmowy o połączeniu oraz możliwościach pokonania rywali. Motorem napędowym do takiej decyzji jest elektromobilna konkurencja z Chin, koncern BYD i jego wojna cenowa z Teslą. Japońscy producenci szukają sposobów na obniżenie kosztów produkcji.


Fuzja Hondy i Nissana

Wedle doniesień ze wschodu, dotychczasowi rywale Honda i Nissan wydały osobne oświadczenia o tej samej treści, w którym wprawdzie nie ogłaszają, że do fuzji na pewno dojdzie, ale badają możliwości wspólnej współpracy. Akcjonariusze mają być informowani na bieżąco o wszystkich zmianach. 

O poważnej możliwości fuzji donosi japońska gazeta Nikkei.

Agencja Reuters podkreśla, że obie firmy mają już strategiczne partnerstwo od marca 2024 roku, w celach rozwoju produkcji pojazdów elektrycznych w tym produkcji części, oprogramowania i infrastruktury ładowania. Oprócz cenowej wojny między Chinami a USA motywatorem do współpracy są problemy finansowe Nissana. 

W listopadzie Nissan ogłosił plan oszczędnościowy o wartości 2,6 mld dolarów i redukcję 9 tysięcy miejsc pracy, przy spadku 20 proc. globalnych zdolności produkcyjnych.

Jeśli dojdzie do fuzji, powstanie trzecia największa na świecie grupa motoryzacyjna warta 54 miliardy dolarów, z roczną produkcją 7,4 milionów pojazdów. Wyprzedzać będzie ich Toyota i Volkswagen.

Jak donosi agencja, po ogłoszeniu rozmów o współpracy akcje Nissana wystrzeliły w górę.

Wedle innych źródeł firmy rozważają również współpracę z koncernem Mitsubishi Motors, gdzie Nissan posiada już 24 proc. udziałów. Sytuacji nie skomentował Renault, główny akcjonariusz Nissana.

Poważne obawy budzi za to wizja ostrzejszych taryf na eksport z Japonii, zgodnie z zapowiedziami prezydenta Donalda Trumpa.

Czytaj także: https://innpoland.pl/209768,jak-program-cel-trumpa-wplynie-na-polskiego-konsumenta-jest-sie-o-co-martwic