Ta grupa dostanie dopłatę do prądu. Można otrzymać nawet 100 zł miesięcznie

Marta Zinkiewicz
16 stycznia 2025, 11:18 • 1 minuta czytania
Nawet 600 złotych – 100 złotych miesięcznie przez pół roku – dostaną osoby, które wykażą zwiększone zużycie energii elektrycznej. Powodem takich wyższych rachunków muszą być urządzenia medyczne zasilane prądem.
Świadczenie może trwać minimalnie trzy, a maksymalnie sześć miesięcy i przysługiwać na podstawie intensywnego użytkowania urządzeń medycznych w ramach opieki długoterminowej. Fot. Marek BAZAK/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Nawet 600 zł dopłaty do prądu mogą otrzymać chorzy. To efekt programu "Aktywny samorząd", który jest prowadzony przez Państwowy Fundusz Rehabilitacyjny Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Dodatek wypłacany jest od 2024 roku. 


PFRON na podstawie przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, oferuje refundację kosztów energii elektrycznej dla osób korzystających z wybranych urządzeń medycznych zasilanych prądem.

Jak długo trwa dopłata?

Świadczenie może trwać minimalnie trzy, a maksymalnie sześć miesięcy i przysługiwać na podstawie intensywnego użytkowania urządzeń medycznych w ramach opieki długoterminowej. 

Maksymalna kwota refundacji to 100 zł miesięcznie, co łącznie daje kwotę nawet 600 zł za półroczny okres.

Czytaj także: https://innpoland.pl/210521,waloryzacja-emerytury-w-2025-roku-pierwsze-prognozy

Kto może skorzystać z refundacji?

Z dofinansowania na prąd mogą skorzystać osoby chore, które spełniają kilka warunków:

Czytaj także: https://innpoland.pl/210515,gus-publikuje-dane-o-inflacji-jest-wyhamowanie-ale-i-zle-prognozy

Jak złożyć wniosek?

Złożenie wniosku odbywa się za pośrednictwem Systemu Obsługi Wsparcia dostępnego na stronie internetowej https://sow.pfron.org.pl. Cały proces jest dość prosty i obejmuje trzy etapy. 

Niezbędne jest zarejestrowanie lub zalogowanie się do systemu. Kolejnym krokiem jest wypełnienie formularza, który wymaga podania danych osobowych oraz załączenie dokumentów potwierdzających spełnienie kryteriów.

Wśród nich musi znaleźć się orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności i zaświadczenie medyczne potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu, podpisane przez uprawnioną osobę, np. lekarza specjalistę.

Ostatnim etapem jest złożenie wniosku za pomocą podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego. Wniosek można złożyć również w formie papierowej w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie.

Czytaj także: https://innpoland.pl/210464,komornik-z-nowymi-zasadami-zabierze-wiecej-ale-nie-wszystkim

Termin wypłaty finansowania

Wszelkie wskazówki i szczegółowe informacje dotyczące składania wniosku dostępne są na stronie internetowej lub w systemie SOW.

Realizacja wypłat uzależniona jest od terminu składania wniosku i dostępności środków w poszczególnych formatach. Płatności za wnioski złożone w 2025 roku rozpoczną się w II lub III kwartale tego roku.

Osoby, które wnioski złożyły w 2024 roku, otrzymają środki do końca marca 2025 roku.