Wiedziałeś czym jest aromamarketing? Po nazwie można domyślić się, że to marketing uprawiany przy pomocy zapachów. Ostatnio, w kreatywnej kampanii rekrutacyjnej został wykorzystany do budowania wizerunku pracodawcy.
Paradoks polskiego rynku pracy polega na tym, że pracownicy twierdzą, że trudno dostać pracę, a pracodawcy, że brak im odpowiednich kandydatów. Zwykłe ogłoszenia o pracę odchodzą do lamusa. Teraz każda firma świadomie buduje swój wizerunek szukając coraz ciekawszych sposobów, by się wyróżnić.
– Żeby oddziaływać na różne zmysły odbiorców zakupiliśmy ponad 1500 krzaczków mięty – opowiada Anna Cichy z firmy MJCC, która była odpowiedzialna za pomysł i współrealizację kampanii. – To pierwsza polska kampania mająca budować atrakcyjny wizerunek pracodawcy, której ważnym elementem był aromamarketing.
Akcja rozpoczęła się w lipcu w biurach w Krakowie, Katowicach i Opolu. Pracownicy dostali krzaczki świeżej mięty. Fotografowali się przy nich i swoje zdjęcia umieszczali na Instagramie i Facebooku oznaczone hasztagiem #poczujmiete.
Capgemini Polska zdecydowało się na takie niestandardowe działania ponieważ chce zwiększyć w tym roku zatrudnienie o 10%. Oznacza to konieczność znalezienia 700 nowych pracowników, których pozyskanie na lokalnych rynkach jest niezwykle trudno. Dobrze to widać na przykładzie Małopolski. W podkrakowskim Zabierzowie, który nie ma nawet praw miejskich, ulokowały swe siedziby ogromne centra BPO/SSC (Business Processing Outsourcing / Shared Service Centre), w których pracownicy obsługują firmowe oddziały z całego świata. W zlokalizowanym tam Kraków Business Park pracuje ok. 6000 osób, a plany mówią o 15000 w kolejnych latach.
– Zdecydowaliśmy się na takie działania, przede wszystkim po to, aby budować pozytywny wizerunek pracodawcy. Pewną trudnością było skoordynowanie, aby wszystkie działania przebiegały pod hasłem #poczujmiete. – mówi Magdalena Dorożyńska, Employer Branding Lead w Capgemini Polska. –Większość działań prowadziliśmy on-line, a od października jesteśmy z tym hasłem obecni na targach pracy w Krakowie i na Śląsku – dodaje.
Oprócz tego co się działo w internecie, Capgemini wraz z MJCC przygotowali szereg realnych działań. Począwszy od miętówek i miętowej lemoniady w specjalnie przygotowanych puszkach, poprzez wspomniane już rośliny w biurach, aż po rozpylanie zapachu na przystankach autobusowych.
Employer branding zaczynał ostatnio być już nudny. Powtarzalne pomysły, te same kanały, a nawet te same hasła. Okazuje się, że można inaczej. Wielkie brawa należą się twórcom nieszablonowego pomysłu, wyjścia poza schemat. Na tle innych działań EB, ta kampania na pewno pozwala pracodawcy się wyróżnić.
PS
Niestety nie jesteśmy w stanie przekazać zapachu mięty przez internet. Dzisiejsza technologia jeszcze na to nie pozwala. Ale pracujemy nad tym.
Celem akcji było przede wszystkim wytworzenie pozytywnej atmosfery wokół projektu oraz zaangażowanie pracowników do współtworzenia wizerunku firmy. To oni wymyślili slogany reklamowe, które wykorzystaliśmy potem w kampanii outdoorowej do stworzenia pachnących citylightów. Chcieliśmy dobrze wykorzystać potencjał, jaki tkwi w podwójnym znaczeniu sformułowania „poczuj miętę”.
Magdalena Dorożyńska
Employer Branding Lead, Capgemini Polska
Nadrzędnym celem było wyróżnienie się jako pracodawca na niezwykle konkurencyjnym rynku. To była przede wszystkim kampania wizerunkowa, a nie rekrutacyjna, choć oczywiście mierzymy jej efektywność, patrząc na przykład ile osób aplikowało przez specjalnie stworzony landing page, ile z nich zaprosiliśmy i ile zostanie z nami.