Ci ludzie są solu w oku najpotężniejszych koncernów świata. Nawet Apple zaczyna mieć ich dość

iXifit to firma, która prowadzi działalność na złość największym koncernom technologicznym. Publikuje m.in. filmy, które edukują użytkowników urządzeń w zakresie ich reperacji
iXifit to firma, która prowadzi działalność na złość największym koncernom technologicznym. Publikuje m.in. filmy, które edukują użytkowników urządzeń w zakresie ich reperacji YouTube / iFixit Video
Cały czas jesteśmy zasypywani informacjami o nowych produktach elektronicznych na rynku. Wszystko jest idealnie do czasu, gdy zakupiony przez nas sprzęt zepsuje się. Wtedy okazuje się, że niezwykle ciężko jest go naprawić, czy to przez producenta, czy też na własną rękę. W USA działalność prowadzi firma, która walczy o prawo klientów do naprawy. Swoimi usługami krzyżuje plany najpotężniejszych koncernów z branży technologicznej.

Solą w oku największych producentów elektroniki jest niewielka firma iFixit. Na swojej stronie, stworzonej w oparciu o mechanizm zarządzania treścią znany z Wikipedii, udostępnia internautom materiały w formie darmowych instrukcji urządzeń i poradników do ponad 4000 produktów. Pozwalają one na samodzielną reperację uszkodzonego urządzenia. Firma zarabia nie na usługach doradczych, lecz na dystrybucji zestawów do naprawy i części zamiennych.

Wśród swoich sukcesów iFixit wymienia naprawę starego iBooka, do którego nie było żadnych instrukcji, oraz zaprojektowanie specjalnego śrubokrętu, który pozwolił na otwarcie Apple Watcha – kalifornijski koncern wyposażył swego smartwatcha w takie śrubki, by użytkownik nie mógł sam ich odkręcić.
Przedstawiciel firmy iFixit w wywiadzie dla serwisu Bankier potwierdził, że coraz więcej producentów wymyśla rozwiązanie utrudniające albo wręcz uniemożliwiające naprawę swoich urządzeń. Kieruje nimi zwyczajna żądza zysku, ponieważ bardziej opłaca się im sprzedawać nowe urządzenia niż wspomagać klientów w naprawie zużytego sprzętu.
Kay-Kay Clapp
Rzecznik marki iFixit

Naprawa to ogromny biznes dla producentów elektroniki, ale jeszcze większym jest sprzedaż nowych urządzeń zamiast naprawiania ich. Dlatego większość z nich nie zapewnia klientom odpowiedniej dokumentacji lub nie udostępnia części, które mogą być do naprawy potrzebne.

Rzecznik iFixit przyznał, że między czołowymi producentami sprzętu elektronicznego, a niezależnymi serwisami trwa otwarta wojna, w której rolę agresora odgrywają światowe korporacje. Istnienie firm eliminujących usterki w wielu ich produktach zagraża ich interesom, stąd robią one wszystko, by tego rodzaju podmioty znikały z rynku. Jednym ze sposobów doprowadzania serwisów do upadku jest odmowa im sprzedaży części potrzebnych do naprawy.

źródło: Bankier

Napisz do autora: dawid.wojtowicz@innpoland.pl

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.