Dzisiejszy rynek pracy staje się coraz bardziej elastyczny. Dzięki rozwojowi internetu jednym ze skutków takiego stanu rzeczy jest to, że dynamicznie wzrasta ilość pracowników wykonujących swoje obowiązki w domu. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie. Wymaga od osoby pracującej w swoich czterech ścianach dobrej organizacji oraz samodyscypliny. Chociaż w takim przypadku nie znajdujemy się pod czujnym okiem szefa, to i tak rozliczy on nas z efektów naszych działań.
Dobrym rozwiązaniem będzie więc zadbanie o to, aby przestrzeń, w której pracujemy w domu - jak najbardziej przypominała typowe biuro. Poniższe rad znacznie ułatwią każdej osobie pracującej zdalnie zorganizować sobie minibiuro w swoich czterech kątach. Co ważne, możemy zrobić to w sposób, na jaki tylko mamy ochotę. Bez ingerencji szefa.
6. Oddziel domowe obowiązki od zawodowych
Pierwszym krokiem w kierunku efektywnej pracy zdalnej jest kategoryczne oddzielenie domowych obowiązków od naszych zawodowych czynności. Dlatego trzeba ściśle określić, w jakich godzinach wykonujemy zadania związane z pracą. Przykładowo jeżeli założymy, że będzie to się działo pomiędzy godziną 9 a 17 – to w tym czasie nie można przygotowywać obiadu czy robić prania, a jednocześnie np. pisać raport dla klienta. Jak powszechnie wiadomo, robienie wielu rzeczy naraz nie przynosi efektów zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej.
5. Stwórz harmonogram pracy
Praca w domu, bez nadzoru przełożonego, wymaga samodyscypliny. Szef nas co prawda nie kontroluje, ale rozlicza za efekt naszych działań. Dlatego aby trzymać się ustalonych wcześniej godzin, w jakich zdecydowaliśmy się wykonywać zawodowe obowiązki – warto sporządzić ścisły harmonogram realizacji zadań.
Pomocne w tym celu mogą być ogólnodostępne programy komputerowe, jak gmail czy outlook. Możemy też użyć tradycyjnego kalendarza. Dodatkowo do poszczególnych czynności warto przyporządkować określone ramy czasowe. Takie rozwiązanie ułatwi równomierne rozłożenie działań w czasie i dostosowanie do nich odpowiedniego tempa.
4. Odseparuj się od domowników
Oczywiście wiadomo, że wykonywanie zawodowych obowiązków wymaga odpowiedniego skupienia i przestrzeni. Dlatego przystępując do realizacji zadań należy zadbać, aby przebywać w pokoju samotnie, z dala od pozostałych domowników. Tak więc przed podjęciem pracy zdalnej trzeba jasno zakomunikować swoim lokatorom, że w ustalonych przez nas godzinach nie mogą nam przeszkadzać – zwracając się np. z prośbą o wyniesienie śmieci. Kilka takich niepozornych zdarzeń i nagle orientujemy się, że minęło pół godziny, w trakcie których nasza praca nie posunęła się ani o krok do przodu.
3. Stwórz własny minigabinet
Gdy już na czas pracy odizolujemy się od pozostałych domowników, warto zadbać, aby pokój, w którym pracujemy, jak najdokładniej przypominał tradycyjne biuro. Wygodne biurko, krzesło czy fotel to podstawa domowej pracy. Dodatkowo w zasięgu naszych rąk należy umieścić przedmioty związane z wykonywaniem zawodowych czynności, jak komputer, makiety czy dokumenty. Praca z łóżka, o czym zapewne wiele osób marzy, to zwykła mrzonka.
2. Wyloguj się z portali społecznościowych
Po odpowiednim urządzeniu naszego domowego stanowiska pracy, z czystym sumieniem możemy zasiąść przed komputerem w celu wykonywania zawodowych zadań. Jednak dla niektórych niezwykle kuszące może być notoryczne odwiedzanie portali społecznościowych, takich jak np. Facebook czy Twitter. Przecież szef na nas nie patrzy. Pozornie krótka dyskusja ze znajomymi, kilka napisanych komentarzy, odwiedzenie paru ulubionych profili i… musimy zarwać noc, aby ukończyć ważny projekt. Trzeba więc wiedzieć, kiedy się wylogować. Jeżeli nie posiadamy wystarczająco silnej woli, można portale społecznościowe po prostu zablokować na określony czas.
1. Miej pod ręką…stopery do uszu
W życiu bywają jednak sytuacje, na które nie mamy wpływu. Pomimo odseparowania od pozostałych domowników oraz komfortowo urządzonego gabinetu w domu, coś może odrywać naszą uwagę, a mieszkańcy bloków szybko się o tym przekonają. Nie ma nic gorszego niż sąsiad remontujący łazienkę, kiedy trzeba się skupić na pracy. Z pomocą tutaj przychodzą poczciwe słuchawki lub po prostu stopery do uszu, które zapewnią ciszę i spokój.