Jak podbić wschodnie rynki. Przeczytaj, zanim wyruszysz Transsyberyjską

Konstatin Kanin, bloger i marketingowiec, zajmuje się marketingiem polskich firm na rynkach wschodnich.
Konstatin Kanin, bloger i marketingowiec, zajmuje się marketingiem polskich firm na rynkach wschodnich. Youtube
Startuptalks to cykl podcastów, w których Paweł Sieczkiewicz, założyciel telemedi.co, rozmawia ze swoimi gośćmi o polskich startupach. Wnioskami, jakie płyną z jego wywiadów, postanowił podzielić się także z czytelnikami INNPoland. Dziś zdradzamy, jakie marketingowe sztuczki pomogą podbić wschodnie rynki. O zawiłościach tamtejszego rynku opowiada Konstantin Kanin, bloger i marketingowiec.



Konstantin Kanin pochodzi z Białorusi, obecnie mieszka w Poznaniu. Od 2012 roku prowadzi bloga, gdzie tłumaczy zawiłości marketingu internetowego i reklamy na rynkach wschodnich. Do Polski przyjechał studiować informatykę. Potem jednak przeniósł się na socjologię i zaczął zagłębiać swoje hobby, jakim jest marketing. Obecnie tworzy w Polsce zespół specjalistów od marketingu w Runecie (rosyjskojęzycznej części internetu) i doradza polskim firmom w zakresie ekspansji zagranicznej.

Jak duże są różnice między rynkami Zachodu i Wschodu? O ile w Polsce monopol w mediach społecznościowych trzyma Facebook, a najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google, to w Rosji i na Ukrainie jest większe zróżnicowanie. Użytkownicy korzystają najczęściej z trzech wyszukiwarek – najpopularniejsza jest Yandex, zaraz po niej wspomniany już Google, a ostatnią jest Mail.ru. Ruch na stronach, wykorzystywane kanały i ich popularność są dodatkowo zależne od regionu.


Zróżnicowane są też ceny, które płaci się za, między innymi, za kliknięcie w reklamę. Kanin przekonuje, że im bardziej przesuwamy się na wschód, tym tendencja jest malejąca. Kanin zaleca polskim firmom, które są zainteresowane ekspansją na tamte kraje, aby najpierw dokonały dokładnego badania rynku i analizy firm, które już są na nim obecne, ponieważ ceny mogą okazać się znacznie wyższe.

– Trzeba pamiętać, że czasem można wejść na rynek, na którym konkurencja jest już ogromna – przestrzega.
Dlatego najpierw ze swoim zespołem przygotowuje kampanię testową dla firm, które są zainteresowane wejściem na wschodni rynek. Dzięki temu można dokładnie wybadać, jak branża działa i w jakiej jest kondycji, co minimalizuje ryzyko porażki. Kanin podkreśla również, że warto zwrócić uwagę na sposoby płatności. Na rynkach wschodnich popularna jest integracja systemów płatności, a także wirtualne pieniądze – zwłaszcza Yandex Money.

W Rosji najpopularniejszą walutą pozostaje rubel, natomiast na Ukrainie i Białorusi chętniej przeprowadza się transakcje w dolarach. Kanin mówi również, że jeżeli chcemy skorzystać z serwisów obsługujących płatności, opłaca się podpiąć od razu do platformy agregującej wszystkie najpopularniejsze sposoby płatności. Rosyjskie serwisy płatnicze coraz bardziej otwierają się na zachodnie sklepy internetowe i e-usługi. Jedyną formalnością zazwyczaj jest przedstawienie wyciągu z KRS przetłumaczonego przez przysięgłego tłumacza. Warto również założyć sobie bezpłatny numer w Rosji, ponieważ w poszczególnych okręgach tego kraju występuję roaming.

Zapytany o branże, które mają najlepsze szanse na rozwój, Kanin wspomina, że obecne usługi edukacyjne i finansowe są bardzo szybko rosnącym rynkiem. Również wszelkie biznesy i serwisy powiązane ze współdzieleniem, podobne w działaniu do BlaBlaCar czy Ubera są coraz popularniejsze z powodu kryzysu, zwłaszcza na Ukrainie. – Ludzie chcą wydawać mniej, dlatego ten model biznesowy staje się taki popularny – mówi.

A co z różnicami kulturowymi między Polską a Wschodem? Jak przekonuje Kanin, w oczy rzuca się przede wszystkim różnica w podejściu do szczegółów. – Dla wschodniego odbiorcy ważne jest, żeby działanie serwisu było jak najbardziej przejrzyste. Dlatego dostępne są jasno opisane warunki korzystania z serwisu, zakładka z najczęściej zadawanymi pytaniami i kontakt, na przykład przez Skype. W Polsce jest tylko zakładka z mailem, a to trochę za mało. Klient musi wiedzieć, jak używać portalu, a jeśli nie może, to kontaktuje się od razu, a nie przez wiadomość, która może być odczytana po jakimś czasie – podsumowuje.
Kanin twierdzi, że obecnie branża SEO oraz reklama odradza się na Wschodzie, staje się coraz mocniejszym rynkiem. Wynika to z dużej ilości dostępnych narzędzi oraz automatyzacji, dzięki której można łatwo monitorować, czy dana agencja reklamowa wywiązuje się ze współpracy z przedsiębiorstwem. Przewiduje, że będzie to teraz stale rosnący rynek, który może przyciągać coraz więcej inwestorów z Polski.

Pełny zapis rozmowy znajduje się tutaj.

napisz do autora: grzegorz.burtan@innpoland.pl

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Bartłomiej BaranowskiBartłomiej Baranowski

Ponad roku temu polscy widzowie mogli zobaczyć, jak wygląda proces wydawania gry przez małe niezależne studio. Film dokumentalny „Wszystko z nami w porządku” ukazuje trud tworzenia produkcji „Lichtspeer”. O grach i o filmie porozmawiałem z twórcami gry oraz reżyserem filmu.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Pewne książki warto przeczytać, inne trzeba. Do tej drugiej kategorii zalicza się z pewnością „Siła Nawyku”, której autorem jest Charles Duhigg. Jak tłumaczy już sam podtytuł, książka pozwala zrozumieć „dlaczego robimy to co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie”. Otóż okazuje się, że mózg działa według pewnych schematów.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.