Międzynarodowa firma headhunterska Antal już po raz szósty opublikowała wyniki badania „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów”. W ankietach wzięło udział 3427 menedżerów i specjalistów z całej Polski, z rozmaitych branż. Ich odpowiedzi mogłyby przeciętnego Polaka nieźle zaskoczyć...
Przede wszystkim, okazuje się, że
wynagrodzenie nie jest już kluczowym kryterium wyboru miejsca pracy, co dla wielu rodaków może być sporym zaskoczeniem. Najlepsi specjaliści na rynku większe znaczenie przywiązują do wielkości i prestiżu pracodawcy, do stylu zarządzania, kultury organizacyjnej czy innowacyjności.
To nie oznacza, że przestało mieć znaczenie, ile zarabiamy. Raczej prestiż firmy w sposób naturalny kojarzy się z wynagrodzeniem adekwatnym do kompetencji pracownika. - Rozważając więc zmianę miejsca zatrudnienia specjaliści i menedżerowie patrzą właśnie na te kryteria, ufając, że zaproponowane im warunki finansowe i
benefity będą odpowiadały ich wartości dodanej dla firmy. Czasy, gdy cenione na rynku pracy były firmy oferujące wysokie wynagrodzenie, ale zaniedbujące rozwój pracowników i dbałość o poziom usług, są już za nami – komentowała menedżer zespołu Antal HR Consulting, Małgorzata Prokopek.
Po podsumowaniu odpowiedzi okazuje się, że w czołówce „najbardziej pożądanych pracodawców” w ciągu roku nastąpił spory ruch: na 63 uwzględnione przedsiębiorstwa, 28 debiutuje w zestawieniach. Dotyczy to zwłaszcza rynków
bankowości, ubezpieczeń i instytucji finansowych. Od ubiegłego roku w czołówce utrzymało się jedynie PZU SA, a tuż za nim uplasowali się nowi gracze: AXA, Alianz, Bank Zachodni WBK.
W innych kategoriach zwycięzcy prezentują się następująco: EY, Accenture, Deloitte Polska, PwC (konsulting); Shell Business Operations, Colgate Palmolive Poland, HSBC Service Delivery (centra usług wspólnych i outsourcingu); MARS Polska, Danone, Carlsberg Polska (FMCG); Ikea, Allegro, Jeronimo Martins (handel detaliczny, e-commerce); Roche, Novo Nordisk, Boehringer Ingelheim (opieka zdrowotna); Facebook, Havas Worldwide Group Warsaw, TVN (media i marketing); Dentons, Sołtysiński Kawęcki & Szlęzak, Wierciński Kwieciński & Baehr (kancelarie prawne); BP, Grupa Lotos, PKN ORLEN (energetyka, paliwa); Volkswagen Group Polska, Volvo Polska, Airbus Group (motoryzacja, lotnictwo); Skanska, BBI Development, Budimex (nieruchomości, branża budowlana); UPS, Maersk Polska, DB Schenker (transport, spedycja); GE, BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, 3M Poland (produkcja przemysłowa).
Co ciekawe, najchętniej zaczynamy marzyć – a czasem i podejmujemy decyzje – na podstawie rozmów z rodziną i przyjaciółmi. Z badania wynika też, że w znacznie mniejszym stopniu niż w poprzednich latach jesteśmy zadowoleni z naszego obecnego miejsca pracy.
– Po polskim rynku pracy porusza się pracownik świadomy swojej wartości i mający oczekiwania względem pracodawcy – kwituje Artur Skiba, prezes Antal i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia. - Dla specjalistów i menedżerów liczy się innowacyjność, warto więc zaszczepić ją nie tylko jako element postawy biznesowej, ale i jako realną strategię, np. w obszarze naszych usług lub wewnątrz organizacji. Nie tylko wesprze to pracodawców w przyciąganiu do swojej organizacji talentów, ale i przyczyni się do poprawy sytuacji Polski w skali makro – dodaje.