Podejrzane podobieństwa w nowej kolekcji H&M. Firmę najpierw dociskali inwestorzy, teraz klienci

Salon firmy H&M.
Salon firmy H&M. Fot. 123rf.com
H&M w ostatnich tygodniach ma słabą passę. Firma podpadła inwestorom, którzy wymusili na niej ujawnienie szczegółowych wyników finansowych, co pokazało słabości dotychczasowego modelu działania firmy. A jakby tego było mało, teraz doszły do tego zarzuty o plagiat ubrań z kolekcji młodzieżowego brandu Sad Boys.

Pięć lat temu Szwedzi stracili pozycję globalnego lidera na rzecz Inditexu – właściciela m.in. brandu Zara – Amancio Ortegi. Kolejny cios otrzymali od sklepów internetowych, które wbrew przewidywaniom zaczęły zagarniać coraz większą część rynku handlu odzieżą. Kilka tygodni temu szwedzką sieć zaczęli też "dociskać" inwestorzy.

Zmusili oni H&M do ujawnienia danych dotyczących m.in. sprzedaży online oraz tego, jakie udziały w przychodach grupy mają inne brandy (poza H&M). W tym pierwszym przypadku okazało się, że sprzedaż online przyniosła grupie 3,6 mld dolarów i odpowiadała za 13 proc. przychodów. Z kolei brandy takie jak Cos, Monki, & Other Stories czy Arket odpowiadały za 7 proc. przychodów.

H&M: młodzieżowy styl
Do tego dochodzi skandal wokół Sad Boys/Sadboys Gear. Miłośnikom talentu Yunga Leana – szwedzkiego muzyka i rapera, który od dwóch lat próbuje swoich sił w branży modowej, skojarzenia nasunęły się w nieodparty sposób. Wystarczył im rzut oka, by w tegorocznej kolekcji H&M wychwycić kopie wzorów ubrań z ubiegłorocznej kolekcji Szweda.


Podobieństwa wychwycili użytkownicy forum poświęconego ubraniom szwedzkiego artysty na stronach portalu Reddit. Użytkownik korzystający z nicka Kakaloop umieścił na portalu serię kolaży, na których zestawione zostały zdjęcia poszczególnych ubrań z kolekcji obu firm. Odwiedzający Reddit sugerują, że tworząc tegoroczną kolekcję, H&M obficie skorzystał z wzorców wyznaczonych przez Sadboys Gear. Poprosiliśmy sieć o komentarz dotyczący zarzutów użytkowników portalu Reddit. Czekamy na odpowiedź H&M.

Wszystkie problemy H&M
Dla szwedzkiego rapera to nie pierwszyzna. Na rynek odzieżowy muzyk wszedł w 2016 roku – i to z przytupem, bo sygnowane brandem Sad Boys/Sadboys Gear ubrania były produkowane w niewielkich partiach i rozchodziły się jak przysłowiowe „ciepłe bułeczki”. Nic dziwnego, że z tego wzorca próbują czerpać inni: wcześniej te same oskarżenia, co wobec H&M, wysunięto wobec firmy Urban Outfitters.

Z kolei o H&M można by powiedzieć, że próbuje szukać nowych nisz i wzorców pozwalających podnieść sprzedaż: stąd kontrowersje wokół inspiracji markami takimi jak Gosha Rubchinskiy and Vetements, czy Sadboys Gear (podobne oskarżenia padały też pod adresem największego rywala Szwedów, hiszpańskiego brandu Zara). Nie pomogła w tym burza wokół reklamowanej przez czarnoskórego chłopca bluzy z napisem „Najfajniejsza małpa w dżungli” oraz skarpetek, których wzorek – po odwróceniu na „lewą” stronę – układał się w słowo „Allah”.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
  • ZOBACZ TAKŻE:
  • H&M
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Na jednym ze szkoleń uczestnicy robią ćwiczenie. Mają przygotować prostą anegdotę. Na dowolny temat. Może to być własna historia. Może być zasłyszana. Jedna z uczestniczek bardzo precyzyjnie i dobrze opowiada historię „o bezstresowym wychowaniu”. Być może ją znasz.

Igor IluninIgor Ilunin

Komunikacja machine-to-machine jest jednym z kluczowych składników przyszłości transportu globalnego.

Łukasz MurawskiŁukasz Murawski

Jeśli piszesz (lub zamierzasz pisać) książki, to raport z badań stanu czytelnictwa w Polsce za rok 2017 powinien Cię dodatkowo motywować.