IKEA przechodzi samą siebie. Otworzy second hand z meblami

IKEA chce wdrożyć w życie model gospodarki obiegu zamkniętego w postaci second handu ze swoimi meblami.
IKEA chce wdrożyć w życie model gospodarki obiegu zamkniętego w postaci second handu ze swoimi meblami. Fot. 123rf.com
Skup mebli. Dla klientów brzmi to zapewne jak bajka. Dla ekonomistów – jak realizacja ich postulatów. A chodzi o prosty pomysł: sklep IKEA w Sydney chce uruchomić sprzedaż mebli „z drugiej ręki”. Innymi słowy, klienci mogą tam przyjść z meblem kupionym niegdyś w IKEA i wystawić niczym w komisie lub antykwariacie.

To podręcznikowy przykład gospodarki obiegu zamkniętego – podkreślają eksperci zajmujący się współczesną gospodarką. Nic, co nadaje się do użytku, nie powinno się marnować. Szwedzka firma od dawna podkreśla, że podziela tę filozofię.

Rewitalizacja mebli
I nigdzie nie jest ona tak aktualna, jak w Australii (choć firma zrobiła już podobny eksperyment w Japonii). Z badań wynika, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy co drugi Australijczyk wyrzucił jakiś mebel. Na śmietniku lądują zwłaszcza stoliki, sofy i krzesła – wystarczy jakieś odłamany fragment lub usterka, której przeciętny mieszkaniec kraju nie potrafi naprawić. Tymczasem, jak szacuje to IKEA, rocznie dałoby się zrewitalizować jakieś 13,5 mln sztuk mebli, a jednocześnie co trzeci konsument na najmniejszym kontynencie jest gotów kupić używany mebel.

Szwedzka firma postanowiła, że zastosuje tę filozofię w odniesieniu do własnych mebli. Klienci mogą jej wysłać e-mail ze zdjęciami mebli, których chcieliby się pozbyć: firma oceni, czy da się je zrewitalizować bądź przerobić. Można podrzucić popsuty mebel do sklepu – i odebrać voucher na kwotę odpowiadającą jego wycenie przez personel. W Japonii w ciągu roku wróciło w ten sposób do firmy około 3500 mebli.

– W ostatnich dekadach chodziło o masową konsumpcję, dziś chodzi o to, by zmierzać do masowej cyrkulacji – podsumowywał w Davos szef IKEA, Jesper Brodin. Firma demonstruje zatem, że nie rzuca słów na wiatr.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Aaron Sorkin – amerykański dramaturg, scenarzysta, reżyser i producent filmowy i telewizyjny – przekonuje, że jeśli nie masz w swojej opowieści takich słów jak „ale”, „jednak”, „z wyjątkiem”, „poza”, „tymczasem”, to nie stworzysz dobrej historii. Jeśli nie masz właśnie takich słów funkcyjnych, to nie masz też dobrej narracji do swojej prezentacji.

Jarosław TrelaJarosław Trela

Całkiem niedawno rozpoczął się nowy rok 2019. Jaki był poprzedni dla mnie i mojej firmy? Odpowiem obiektywnie i szczerze. Dobry. Z dumą mogę powiedzieć, że cały czas rośniemy, notujemy zyski, a pracy nie brakuje. Jest to zasługa kilku składowych. Po pierwsze wzrastającej świadomości co do sektora odnawialnych źródeł energii.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.