Jeszcze niedawno Polacy uwielbiali te wódki. Dziś firma notuje rekordowe dołki

Wódkę Sobieski reklamował w swoim czasie Bruce Willis.
Wódkę Sobieski reklamował w swoim czasie Bruce Willis. Fot. Franciszek Mazur / Agencja Gazeta
Markę „Sobieski” w swoim czasie reklamował osobiście Bruce Willis, „Krupnik” uchodził z kolei za nieodzowny atrybut suto zakrapianych imprez. Dziś producent i właściciel tych dwóch znanych wódek tkwi po uszy w kłopotach.

Za oba brandy odpowiada dziś Marie Brizard Wine & Spirits, wciąż niebagatelny gracz na rynku mocnych alkoholi. Ale też gracz o słabnącej pozycji: w Polsce jego sprzedaż w ciągu ostatniego roku runęła o 62 proc., w skali globalnej – o 20 proc.

Gdyby spojrzeć na całość przychodów firmy, nie byłoby powodów do paniki. Spadek wynosi „zaledwie” 1,6 proc. – do 82,2 mln euro. Problem w tym, że nagłe i poważne osłabnięcie wpływów ze sprzedaży marek własnych udało się nadrobić wzrostem wpływów z działalności dystrybucyjnej oraz – znacznie mniej rentowną i nie budującą marki firmy – produkcję na potrzeby sieci handlowych alkoholi sprzedawanych pod marką zamawiających.

Spadek sprzedaży alkoholi Marie Brizard Wine & Spirits
Z jednej strony firma zastrzega, że po prostu w magazynach nagromadziło się sporo zapasów. Z drugiej zapowiada energiczną próbę wyskoczenia z dołka, zwłaszcza w Polsce, gdzie wartość sprzedaży spadła do 3 mln euro. Tu firma chce postawić na dobrze odbierane przez konsumentów smakowe wersje dwóch najważniejszych brandów: Krupnika oraz William Peel.

W naszym kraju firma przechodzi też zmiany związane z finiszowaniem rozpoczętych wcześniej inwestycji oraz reorganizacją dystrybucji i widoczności trunków na sklepowych półkach. Być może za tym pójdą również notowania na GPW, bowiem, jak przypomina portal money.pl, na warszawskim parkiecie wartość akcji firmy spadła aż o 37 proc. – zaliczając rekordowe minimum.


Kłopot w tym, że Marie Brizard dołuje również na innych rynkach, choć w nieco mniej spektakularny sposób – całościowa sprzedaż na terenie państw Europy Zachodniej poszła w ciągu ostatniego roku w dół o 8 proc. Żeby uratować renomę Sobieskiego i innych trunków z portfolio producenta, trzeba będzie wcześniej czy później ogłosić stan wyjątkowy również w innych oddziałach firmy. W przeciwnym przypadku wspomniane marki trafią zapewne pod młotek.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Na jednym ze szkoleń uczestnicy robią ćwiczenie. Mają przygotować prostą anegdotę. Na dowolny temat. Może to być własna historia. Może być zasłyszana. Jedna z uczestniczek bardzo precyzyjnie i dobrze opowiada historię „o bezstresowym wychowaniu”. Być może ją znasz.

Igor IluninIgor Ilunin

Komunikacja machine-to-machine jest jednym z kluczowych składników przyszłości transportu globalnego.

Łukasz MurawskiŁukasz Murawski

Jeśli piszesz (lub zamierzasz pisać) książki, to raport z badań stanu czytelnictwa w Polsce za rok 2017 powinien Cię dodatkowo motywować.