Niech ktoś to zrobi! Ten wynalazek ma skrócić odprawę na lotniskach do jednej minuty

Przyjęło się, że należy być na lotnisku ok. 2 godziny przed odlotem, by zdążyć z odprawą i kontrolą bezpieczeństwa. System Aerochk ma skrócić odprawę przed odlotem z godziny do minuty, może kilku.
Przyjęło się, że należy być na lotnisku ok. 2 godziny przed odlotem, by zdążyć z odprawą i kontrolą bezpieczeństwa. System Aerochk ma skrócić odprawę przed odlotem z godziny do minuty, może kilku. Fot. Jakub Orzechowski / Agencja Gazeta
Godzina w kolejce do kontroli bezpieczeństwa, przestępowanie z nogi na nogę w sznureczku pasażerów, czekających na odprawę paszportową – i wreszcie ostatnia kolejka, przed bramką wiodącą do maszyny: nic dziwnego, że na lotnisku trzeba się pojawiać przynajmniej dwie godziny przed odlotem. Wynalazek kanadyjsko-indyjskiego duetu inżynierów mógłby te procedury znacząco skrócić.


Projekt Aerochk to dzieło Charlesa Bombardiera i Ashisha Thulkara, którego pierwotna wersja powstała już w 2016 roku. Można by lapidarnie opisać go jako ruchome schody, które nawigują pasażerów przez poszczególne części lotniska i kolejne procedury, od wejścia do budynku aż po rękaw wiodący do samolotu.

Pasażer spieszący na samolot wchodzi do terminala odlotów i niemal natychmiast wstępuje na ruchomy pas: ten, który jest przyporządkowany do właściwej bramki i stopniowo dowiezie do niej pasażera. Wzdłuż tego pasa transmisyjnego rozlokowane są też kontrole – bezpieczeństwa i paszportowa. Paszport kładziemy więc z lewej, bagaż z prawej – i procedury te odbywają się jednocześnie.
W tym czasie maszyny sprawdzałyby ważność paszportu, biometryczne czujniki potwierdziłyby, że to pasażer jest na paszportowej fotografii. Automat drukowałby bilet, przydzielał miejsca w samolocie. System decydowałby też o tym, jak najlepiej rozsadzić pasażerów, bo byliby oni jednocześnie ważeni i mierzeni. Aerochk mógłby też zadawać pasażerom pytania i nagrywać ich odpowiedzi. Personel byłby wzywany wyłącznie w sytuacji pojawienia się jakichś wątpliwości.

Twórcy systemu przewidują możliwość stworzenia rozmaitych jego wariacji: zarówno w formie (np. pod postacią windy), jak i charakterze (np. specjalne modele dla dzieci lub niepełnosprawnych).
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Marek PorzeżyńskiMarek Porzeżyński

Unia Europejska zgodnie ustanowiła ramy umożliwiające karanie za dokonanie cyberataków zagrażających poszczególnym państwom.

Anna SzubertAnna Szubert

1 czerwca w Hali Expo w Łodzi odbędzie się siódma edycja pokazu polskich projektantów Marka Wspiera Markę. To wydarzenie wyjatkowe na skalę Polski.

Igor IluninIgor Ilunin

Nasze samochody jeszcze nie jeżdżą samodzielnie. Na pewno też nie latają. Ale postęp technologiczny ostatnich kilku lat jest zadziwiający.