Moda jest jednym z najbardziej trujących przemysłów na świecie. Na podium największych trucicieli ustępuje jej tylko branża paliwowa. Wielkie marki ubraniowe, m.in. Nike, Gucci czy Zara, podjęły decyzję, by to zmienić. Zawierają zatem tzw. „Pakt o modzie” i wspólnymi siłami będą starać się powstrzymać globalne ocieplenie oraz chronić oceany.
Dokument porusza trzy zagadnienia – globalne ocieplenie i osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 r., w celu utrzymania poziomu globalnego ocieplenia poniżej 1,5 stopnia Celsjusza, przywrócenie bioróżnorodności oraz ochronę oceanów przy jednoczesnym ograniczeniu jednorazowego plastiku.
Do inicjatywy dołączyło 32 największych modowych tuzów, takich jak Gucci, Chanel, Coach, Nike, Alexander McQueen, Prada, Hermes, Ermenegildo Zegna, Burberry, Gap, Zara, Michel Kors, Jimmy Choo oraz Versace. Łącznie reprezentują oni 150 marek odzieżowych.
Nadchodzą zmiany modowe
Choć dokument nie jest aktem prawnym, jak zauważa portal
noizz.pl, to nadal jest pierwszą ekologiczną inicjatywą, która łączy konkurencyjne marki modowe. Dla większości zrealizowanie postanowień paktu, będzie wiązało się ze zmianami w prowadzeniu biznesu, choć wiele z nich już wprowadziło zmiany, np. zaprzestanie
używania zwierzęcego futra.