"Niezakupy"
– Nie godzimy się na zakupowy amok, którego skutki dla środowiska są dramatyczne. Ty także masz na nie wpływ, dlatego zachęcamy, byś tworzył z nami #lepszyklimat! – ogłasza na Facebooku akcję Nie kupuję w Black Friday częstochowska Fundacja Rething.Biorąc udział w zbiorowym, zakupowym szaleństwie, współtworzysz kulturę nadmiernej konsumpcji. To zupełnie bez sensu w sytuacji alarmującego wręcz zagrożenia planety i wyczerpujących się zasobów naturalnych. Każda dostarczona do Ciebie z okazji Black Friday paczka to hektolitry zużytej benzyny i olbrzymia ilość wygenerowanych spalin!
Bojkot Black Friday
Do bojkotu święta konsumpcji zachęca też eko-influencerka Paulina Górska. Jak tłumaczy, u 50 procent respondentów pozakupowy “haj” trwa nie więcej niż jeden dzień (raport Greenpeace 2017).Świadomy konsument może kupować mniej, może kupować z drugiego obiegu, może kupować w sposób przemyślany - rzeczy lepszej jakości, faktycznie potrzebne. A świadoma firma może zacząć działać w duchu gospodarki obiegu zamkniętego - wypożyczać ubrania, proponować usługi naprawiania czy upcyklingu. I nie wypuszczać kilkunastu kolekcji ubrań rocznie.
Zrównoważona polityka firm
Kwestiami związanymi z ekologią i zrównoważonym rozwojem z roku na rok zaczyna interesować się, na szczęście, coraz więcej osób. Rośnie też świadomość zakupowa - klienci sprawdzają składy produktów, ich pochodzenie i wartości, jakie reprezentuje dana marka.Greenwashing
Jest też, niestety, druga strona medalu. Zdarza się, że specjaliści ds. promocji wykorzystują jednorazowo pro-ekologiczne hasła w celu wzbudzenia zainteresowania konsumentów, zwiększenia sprzedaży i wpłynięcia pozytywnie na wizerunek brandu. – Mamy wtedy do czynienia z typowym greenwashingiem. Zrezygnowanie z udziału w Black Friday również może służyć nakręcaniu konsumpcji – ostrzega ekspertka.Jeśli marka jest szczera z konsumentami - od dłuższego czasu prowadzi etyczne działania, jawnie opowiada o składach, informuje skąd pochodzą wykorzystywane surowce, ile osób pracuje przy stworzeniu danej rzeczy, ile czasu ten proces zajmuje... Krótko mówiąc - wspomina o elementach, które składają się na finalną cenę produktu i komunikuje, że nie bierze udziału w Black Friday - jest to jak najbardziej spójne i godne zaufania.
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl