W obawie przed telemarketerami, którzy będą próbowali sprzedać ci panele fotowoltaiczne lub inne usługi, przestałeś odbierać połączenia z nieznanych numerów? Takich jak ty jest wielu. Być może należysz też do grona osób, które postanowiły zakończyć ten uciążliwy proceder. Jeśli zdecydowałeś się złożyć skargę do swojego operatora komórkowego, wiedz, że nie tędy droga. Istnieją jednak inne sposoby.
Abonenci skarżą się na uciążliwe telefony od marketerów
- Niechciane połączenia telefoniczne są coraz częstszym zjawiskiem - wskazuje na problem Krzysztof Sylwerski, senior PR specialist w P4, do której należy sieć Play. Skoro tych połączeń jest coraz więcej, czy przekłada się to na liczbę skarg, które abonenci u swoich operatorów komórkowych, choć nie jest to właściwy adres? - Rzeczywiście, zapewne tak, jak i inni operatorzy, otrzymujemy od naszych klientów zgłoszenia dotyczące niechcianych połączeń od telemarketerów - mówi Arkadiusz Majewski, starszy specjalista działu komunikacji korporacyjnej Polkomtel, właściciela sieci Plus.
Ile takich skarg wpływa rocznie do operatorów? Tego nie podają. Tłumaczą, że nie prowadzą statystyk dotyczących niezmówionej komunikacji marketingowej z prostego powodu: nie prowadzą tego typu usług. - Jako operator nie mamy możliwości kontroli treści ani weryfikacji czego dotyczy dane połączenie – nasza rola sprowadza się do zrealizowania go w wysokiej jakości. Proszę pamiętać, że takie połączenia mogą być wykonywane z różnych numerów, przez co ewentualne blokowanie ich wymaga ciągłego nadzoru i aktualizowania listy - zwraca uwagę Krzysztof Sylwerski z Play.
Operator komórkowy Orange Polska podkreśla, że choć zjawisko tak zwanego spamu telefonicznego zwiększyło się w czasie pandemii, nie spowodowało to wzmożenia liczby skarg zgłaszanych przez ich klientów. - Skargi czy reklamacje są sporadyczne - mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska. - Abonenci w większości mają świadomość, że operator nie jest autorem tego typu połączeń i nie ma na nie wpływu, a co za tym idzie raczej nie zwracają się ze skargami w tej sprawie do nas - dodaje Arkadiusz Majewski.
Nie wyraziłeś zgody na połączenie marketingowe? Operator o tym nie wie
Marketer oczywiście może do nas zadzwonić z ofertą handlową, ale tylko w przypadku, kiedy wyrazimy zgodę na taką formę kontaktu. - Działania telemarketingowe bez takiej zgody są zabronione i użytkownik może zgłosić reklamację do przedsiębiorcy, który takie połączenia realizuje - przypomina biuro prasowe T-Mobile Polska, podkreślając, że operator telekomunikacyjny nie jest informowany o zgodach udzielanych innym podmiotom, a także nie ma uprawnień, by sprawdzić, czy taka zgoda została przez abonenta udzielona.
Operator komórkowy nie może nawet zweryfikować, czy dane połączenie miało charakter marketingowy, a co za tym idzie - nie może go też zablokować. Jak więc sprawić, aby marketerzy do nas nie wydzwaniali, jeśli tego sobie nie życzymy?
- Klient sieci T-Mobile może za pośrednictwem Biura Obsługi Abonenta zlecić blokadę połączeń z numerów zastrzeżonych oraz usług o podwyższonej opłacie - podaje jeden ze sposobów biuro prasowe T-Mobile. Abonent sieci może skorzystać również z "rozwiązań z poziomu terminala, które umożliwiają oznaczanie połączeń jako spam oraz blokowania połączeń z określonych numerów".
Arkadiusz Majewski z Polkomtelu podkreśla, że sieć komórkowa Plus nie świadczy usługi polegającej na selektywnej blokadzie ruchu przychodzącego jak połączenia głosowe, wiadomości SMS czy MMS. - Ale każdy klient może wyrazić sprzeciw wobec przetwarzania jego danych dla celów marketingowych przez spółkę i podmioty z nią współpracujące - precyzuje Majewski. Zaraz jednak dodaje: - To niestety nie eliminuje niechcianych połączeń, niejednokrotnie realizowanych przy pomocy automatycznych systemów wywołujących, zachęcających na przykład do udziału w tak zwanych pokazach, podczas których konsumentom oferowane są kosztowne zakupy. Co więcej podmioty zajmujące się tego typu procederem korzystają z wielu różnych, zmieniających się numerów telefonów, co oznacza, że praktycznie niemożliwe jest skuteczne wdrożenie przez operatora blokady takich połączeń - podkreśla Majewski.
Pewną formą ochrony przed niechcianymi połączeniami marketingowymi jest zakaz takich praktyk wśród samych abonentów. Zgodnie z regulaminem Polkomtela, klienci sieci komórkowej Plusa są zobowiązani nie tylko do niewysyłania do innych abonentów niezamówionych informacji handlowych, ale też do nieużywania karty SIM w celu prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na masowym wykonywaniu połączeń do wybranych osób lub grup, "w szczególności poprzez automatyczną dystrybucję połączeń lub automatyczną, interaktywną obsługę osoby dzwoniącej lub integrację systemu telekomunikacyjnego i informatycznego". Za niedostosowanie się do regulaminu grozi kara 5 tys. zł za każdą kartę SIM lub za urządzenie, które zostało użyte w niedozwolony przez operatora sposób.
- W naszej ocenie redukcji problemu niechcianych połączeń marketingowych, w szczególności wykonywanych automatycznych systemów wywołujących, może służyć przede wszystkim wdrożenie – choćby w ramach dobrej praktyki - analogicznych postanowień w umowach o świadczenie usług telekomunikacyjnych u innych operatorów oraz oczywiście sprawne i efektywne reagowanie przez operatorów na działania naruszające te postanowienia umowne - mówi Majewski.
Weź sprawy w swoje ręce
Choć powinna nas cieszyć świadomość, że ze względu na ochronę danych osobowych, operatorzy komórkowi nie mają wglądu w charakter naszych połączeń telefonicznych, to problem niezamówionych połączeń marketingowych pozostaje. W jaki sposób poradzić sobie w tej sytuacji? Korzystając ze smartfona. Wystarczy, że zablokujemy przychodzące połączenia telefoniczne oraz wiadomości tekstowe i obrazkowe, czyli umieścimy je na tak zwanej czarnej liście. - Jest to jednak czynność wymagająca bezpośredniego zaangażowania klienta i niestety nie rozwiązuje ona problemu wszystkich przychodzących niechcianych połączeń, a jedynie tych, które będą wykonane z zablokowanych numerów - wskazuje na ograniczenia tego rozwiązania Arkadiusz Majewski z Polkomtelu.
Nie wyczerpuje to jednak wachlarza możliwości, które mamy. - Istnieją rozwiązania firm trzecich, które działają na zasadzie społecznościowej. To aplikacje na systemy Android i iOS, które przy połączeniu przychodzącym wyświetlają odpowiednią adnotację, na przykład potencjalne oszustwo czy telemarketing - mówi Krzysztof Sylwerski z Play, zaznaczając, że niepożądane numery zgłaszane są przez użytkowników danej aplikacji.
Na rynku wstępnych jest wiele aplikacji, za pomocą których zablokujemy niechciane połączenia. Do wyboru mamy między innymi aplikacje Truecaller, Call Blocker, Calls Blacklist, Call Control, Odebrać telefon? czy Hiya. Przy ich użyciu możemy rozpoznać, czy połączenie pochodzi od marketera i zareagować zanim dojdzie do połączenia. Pozwoli nam to uniknąć rozmowy z konsultantem bądź... z botem, z pomocy których chętnie korzystają firmy call center.
Aplikację do blokowania numerów telefonów ma też sieć Orange. Co ważne, z aplikacji mobilnej Orange Telefon mogą korzystać abonenci wszystkich sieci komórkowych, nie tylko tego operatora. - Jej podstawową funkcją jest ostrzeganie użytkownika, że dzwoniący nieznany numer to połączenie złośliwe lub telemarketingowe. Dzięki temu użytkownik może odrzucić połączenie zanim zacznie rozmawiać. Może również ustawić automatyczne blokowanie wszystkich połączeń, które są sklasyfikowane przez algorytm, jako złośliwe lub telemarketing - podaje Wojciech Jabłczyński. Aplikacja działa różnie, w zależności od systemu znajdującego się w telefonie. - W systemie Android zastępuje domyślną aplikację do dzwonienia - tak zwaną zieloną słuchawkę i posiada wszystkie jej standardowe funkcje, takie jak historia połączeń, klawiatura do wybrania numeru, lista kontaktów. W systemie iOS aplikacja pełni funkcję informacyjną - pokazuje ostrzeżenia o potencjalnie niechcianych połączeniach - precyzuje Jabłczyński.
Niezależnie można zgłosić skargę na niezamówione połączenia marketingowe do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do Urzędu Ochrony Danych Osobowych czy Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Ostatni z wymienionych urzędów zakończył właśnie kontrolę w firmie Eurocall Center, na którą wpłynęło do UKE kilkaset skarg. - W tej chwili sporządzany jest protokół pokontrolny, który będzie gotowy mniej więcej w połowie lutego. Na jego podstawie będziemy podejmować dalsze kroki - mówił nam pod koniec stycznia Witold Tomaszewski, p.o. rzecznika prasowego UKE, zaznaczając, że Urząd Komunikacji Elektronicznej decyzją administracyjną nie jest w stanie zablokować danego numeru, ponieważ nie dysponuje odpowiednim narzędziem prawnym, aby coś takiego wdrożyć.
Operatorzy komórkowi rekomendują więc, aby póki co korzystać z aplikacji blokujących niechciane połączenia. Jednocześnie wyczekują zmian w prawie. - Wydaje się, że jedynym rozwiązaniem, które może w sposób całościowy rozwiązać ten problem jest ustawowe uregulowanie tego typu działalności i prawny zakaz niechcianego telemarketingu - mówi Arkadiusz Majewski.