INNPoland_avatar

Boeing ma zagwozdkę. Największy wariant 737 Max ma problem z dopuszczeniem do lotów

Konrad Bagiński

05 sierpnia 2022, 16:01 · 3 minuty czytania
Rośnie szansa na to, że Boeing 737 Max 10 już nie poleci. Jeśli firma nie zdąży z procesem certyfikacji tego pechowego modelu, będzie musiała go przeprojektować. A na to nie ma ani chęci, ani pieniędzy. Ten latający autobus może zostać kompletnie uziemiony, o ile Boeingowi nie pomoże amerykański Kongres.


Boeing ma zagwozdkę. Największy wariant 737 Max ma problem z dopuszczeniem do lotów

Konrad Bagiński
05 sierpnia 2022, 16:01 • 1 minuta czytania
Rośnie szansa na to, że Boeing 737 Max 10 już nie poleci. Jeśli firma nie zdąży z procesem certyfikacji tego pechowego modelu, będzie musiała go przeprojektować. A na to nie ma ani chęci, ani pieniędzy. Ten latający autobus może zostać kompletnie uziemiony, o ile Boeingowi nie pomoże amerykański Kongres.
Flota uziemionych Boeingów 737 Max 10 KYDPL KYODO/Associated Press/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej
  • Boeing prawdopodobnie nie zdąży z certyfikacją modelu 737 Max 10 do końca roku
  • To pechowa maszyna — w dwóch katastrofach modelu 737 Max 8 zginęło 346 osób
  • Przez opóźnienie cała produkcja 737 Max 10 może zostać skasowana
  • Boeing zdążył już przyjąć prawie 250 zamówień na te maszyny

Boeing ma coraz większe kłopoty z modelem 737 MAX. Wszystko zaczęło się od dwóch katastrof tych odrzutowców — w Etiopii i Indonezji. Jedna maszyna rozbiła się jesienią 2018 roku. Druga w 2019. Tuż po starcie spadł samolot w Etiopii, zabijając wszystkich pasażerów i członków załogi. Winny jest prawdopodobnie system, który zamiast przeciwdziałać utracie siły nośnej, pogłębiał problem i piloci tracili możliwość uratowania pasażerów, siebie i maszyny. W obu katastrofach zginęło łącznie 346 osób.

Przypomnijmy, po tych dwóch głośnych katastrofach uziemiono wszystkie egzemplarze tego modelu. Po pierwszych kontrolach wyszło na jaw, że problem leżał w oprogramowaniu samolotu. Okazało się, że system używał tylko jednego z dwóch czujników kąta natarcia. Gdy czujnik zawodził, samolot nie rozpoznawał, że otrzymuje błędne dane i mimo właściwych parametrów opuszczał nos. Aktualizacja oprogramowania została już wdrożona, ale do czasu zakończenia procesów certyfikacyjnych maszyny pozostaną w hangarach.

Przy okazji wyszło na jaw, że winny jest nie tylko Boeing. Federal Aviation Administration (FAA) powierzała ponad 40 proc. działań i analiz związanych z certyfikacją samolotów Boeingowi. Dzięki temu miała mniej pracy, a Boeing mógł bez problemu certyfikować własne maszyny. Po dwóch katastrofach Kongres nakazał Boeingowi spełnienie nowych wymagań dotyczących systemu wczesnego ostrzegania w kokpicie. Dzięki temu samolot może uzyskać certyfikat wymagany do komercyjnych lotów. Producent nie będzie musiał tego zrobić, jeśli uda mu się certyfikować model 737 Max 10 do końca 2022 roku. Zegar tyka, a Boeing ma opóźnienie.

Jego problem polega na tym, że jeśli teraz nie zdąży certyfikować maszyny, to będzie musiał instalować nowe systemy kokpitu. A to będzie oznaczało konieczność ponownego szkolenia pilotów i mnóstwo innych formalności. Do tej pory zaletą 737 Max 10 było przede wszystkim to, że pilotować samolot mogły osoby umiejące obsługiwać poprzednie wersje popularnej serii 737.

Cała produkcja modelu 737 Max 10 może zostać zarzucona

Teraz Boeing ustami swojego szefa zapowiedział, że konstruktor samolotu może porzucić plany certyfikacji nowej maszyny. O ile oczywiście Kongres nie da mu więcej czasu... Dyrektor generalny Boeinga, David Calhoun, zasugerował, że cały projekt może zostać wycofany, jeśli samolot nie zostanie zwolniony z nowych przepisów lub nie zostanie przedłużony czas ich wejścia w życie.

Calhoun podczas wywiadów zachowuje minę pokerzysty i podkreśla, że wie, iż może przegrać. Licytuje wysoko i nie wiadomo, czy Kongres pozwoli mu na wygranie tej bitewki.

Co istotne — Boeing przyjął prawie ćwierć tysiąca zamówień na największy wariant 737 Max. Odpowiada on za około 15 proc. wszystkich niezrealizowanych zamówień Boeinga na odrzutowce z rodziny 737. Brak certyfikacji i odrzucenie programu budowy tylu maszyn byłoby ciosem nie tylko w Boeinga, ale w całą Amerykę. Z drugiej jednak strony politycy mogą mieć dość szefostwa firmy, która podpadła im już niejeden raz.

Czytaj także: https://innpoland.pl/161521,boeing-737-max-odszkodowanie-dla-enterair-i-zakup-dwoch-samolotow