logo
Transport maszyny TBM wyruszył w nocy z 11 na 12 listopada Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Reklama.
  • Maszyna TBM zostanie wykorzystana do wydrążenia tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica
  • Jej transport będzie się przemieszczał wciąż budowanym fragmentem autostrady A1
  • Już niebawem przejedzie przez Warszawę, dokładniej ulicami Ursynowa
  • Największy ładunek w historii przejedzie przez Warszawę

    Transport maszyny TBM rozpoczął się w nocy z 11 na 12 listopada. Kolumna z nimi powinna się pojawić w okolicy Warszawy w weekend (19-20 listopada). Rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad GDDKiA Szymon Piechowiak przekazał serwisowi auto-swiat.pl, że dokładna trasa nie jest jeszcze ustalona.

    Rozmowy na temat szczegółów wybranej drogi wciąż trwają. Przejazd maszyny TBM przez Warszawę wymaga osiągnięcia porozumienia m.in. z policją oraz Zarządem Dróg Miejskich, ponieważ konwój ma przejechać ulicami Ursynowa. Brana pod uwagę jest trasa biegnąca od węzła Puławska do węzła Wilanów.

    Informacje o całej trasie, jaką ma przebiegać transport maszyny TBM, znajdują się w dalszej części artykułu.

    Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała komunikat z ostrzeżeniem dla kierowców.

    Zachowaj ostrożność! Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono. Apelujemy do wszystkich kierowców o ostrożność i stosowanie się do znaków oraz wprowadzanej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu. Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem oraz lokalne wsparcie Policji. Więcej na temat tego transportu można przeczytać na naszej stronie internetowej.  

    Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

    Czym jest maszyna TBM?

    TBM (ang. Tunnel Boring Machine) maszyna, której zadaniem będzie wydrążenie tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Ze względu na wagę oraz rozmiar na czas transportu została rozebrana, a zestawy jej części będą przewożone w trzech oddzielnych transportach.

    Cały ładunek może ważyć ok. 500 ton. Części zestawu mają do 9 m szerokości oraz 74 m długości. Z tego powodu cała maszyna TBM nie nadawała się do jednorazowego przewiezienia. Jest to największy transport w historii. Dla kierowców samochodów może być bardzo problematyczny.

    Co wiadomo na temat przejazdu Tunnel Boring Machine?

    Przejazd ma potrwać 25 dni. Pozostałe 2 z 3 zestawów podążą tą samą trasą co pierwszy. Transport maszyny TBM już niedługo będzie się przemieszczał po fragmencie autostrady A1. Oznacza to, że kierowców czeka w tym czasie wstrzymanie ruchu. Ponieważ autostrada A1 jest jeszcze budowana, trasa przewożenia Tunnel Boring Machine'y będzie oznaczała utrudnienia w ruchu dla kierowców jadących w najbliższych dniach odcinkiem pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem.

    Na tej części jezdni ruch w obu kierunkach odbywa się jedną jezdnią. To oznacza, że ruch będzie zamknięty na całym odcinku podczas przejazdu kolumny.

    Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl

    Poniżej podajemy spis utrudnień na drogach, jakie pojawią się w kolejnych dniach ze względu na transport Tunnel Boring Machine'y. Informacje opracowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, szczegóły na ich temat można znaleźć na gov.pl/web/gddkia-warszawa.

    Noc z 19 na 20 listopada (sobota/niedziela)

    W czasie gdy konwój będzie się przemieszczał drogą ekspresową S8 z węzła Janki do węzła Opacz i następnie S2 do węzła Lubelska, może tworzyć się zator na jezdni. W takim wypadku obejmie drogę S8 w kierunku Warszawy oraz S2 w kierunku Terespola. Wyjazd na te trasy rozpocznie się o godz. 22:00.

    Około północy kolumna transportowa przejedzie przez węzeł Warszawa Lotnisko, co może wywołać utrudnienia na ciągu głównym S2 w kierunku węzła Lubelska. 

    Noc z 20 na 21 listopada (niedziela/poniedziałek)

    Gdy transport maszyny TBM będzie przejeżdżał drogą ekspresową S17 pomiędzy węzłem Lubelska i węzłem Gończyce, prawdopdobnie może powstać zator na jezdni w kierunku Lublina. Kierowcy są proszeni o to, by w miarę możliwości wybierali alternatywne trasy.

    Na węźle Otwock ok. gdz. 23:00 zator drogowy za kolumną ma zostać rozładowany przy użyciu ronda węzłowego pod S17. Mniej więcej o godz. 0:30 kolejny zator drogowy będzie rozładowany z wykorzystaniem jezdni zbiorczo-rozprowadzającej na węźle Kołbiel. 

    Od 1:45 do 2:30 zaplanowano zamknięty ciąg główny S17 na węźle Lipówki. Ruch pojazdów będzie się odbywał po jezdni zbiorczo-rozprowadzającej obsługującej też MOP Pilawa.

    Na obwodnicy Garwolina ok. godz. 3:20 być może nastąpi rozładowanie zatoru w rejonie węzła Garwolin Zachód. Jednak pojazdom o masie całkowitej wynoszącej do 10 t, jadących w kierunku Lublina, zalecany jest objazd przez Garwolin.

    Wreszcie ok. godz. 4:15 kolumna maszyny TBM umożliwi rozładowanie zatoru drogowego w rejonie węzła Górzno

    Noc z 21 na 22 listopada (poniedziałek/wtorek)

    O godz. 22:00 rozpocznie się transport drogą ekspresową S17 w kierunku Lublina z MOP-u Wola Korycka. Ze względu na to kierowcy są proszeni o korzystanie z tras alternatywnych. W okolicach godz. 23:30 zator drogowy zostanie rozładowany w rejonie MOP-u Niwa Babicka.

    Korki przez tunel na Zakopiance

    Przez tunel na Zakopiance pojawiły się korki już dzień po jego otwarciu. Jak pisaliśmy w innym artykule w INNPoland zator pojawił się także między Nowym Targiem a skrzyżowaniem w Klikuszowej.

    TVN 24 podał informację, że źródłem problemu jest nawigacja Google. Jej system nie został jeszcze zaktualizowany i prowadzi kierowców starą drogą, która omija tunel.

    Czytaj także: