logo
Małgorzata Rozenek-Majdan to influencerka, której UOKiK postawił zarzuty Fot. ADAM JANKOWSKI/REPORTER
Reklama.
  • UOKiK postawił zarzuty Filipowi Chajzerowi, Dorocie Rabczewskiej oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan
  • Wszyscy nieprawidłowo oznaczali treści reklamowe w swoich mediach społecznościowych
  • Mogą zostać na nich nałożone kary o wysokości do 10 proc. ich rocznego obrotu
  • Influencerzy z zarzutami od UOKiK

    Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny postawił zarzuty Dorocie Rabczewskiej "Dodzie", Filipowi Chajzerowi oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan. Wszyscy nieprawidłowo oznaczali treści reklamowe w swoich mediach społecznościowych.

    W komunikacie UOKiK czytamy, że każde z nich promowało produkty reklamodawców i pobierało za to wynagrodzenie. Nie oznaczali jednak treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. W ten sposób mogli wprowadzać w błąd odbiorców (a więc i konsumentów) co do charakteru publikowanych treści. Powinni to robić: poprzez funkcjonalność platformy, we własnym zakresie oraz w sposób niebudzący wątpliwości.

    Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl

    Zarzuty wobec Chajzera

    Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził, że Filip Chajzer jedynie podaje marki danych produktów, ale nie dodaje odpowiednich adnotacji ani w opisie, ani na zdjęciu czy wideo.

    "Zdarza się, że używa na końcu wpisów oznaczenia #współpraca, który nie pokazuje jasno komercyjnego charakteru działalności" – podaje UOKiK.

    Zarzuty wobec Dody

    Doda otrzymała zarzut nie dość jasnego informowania o tym, że jej treści są sponsorowane. Nie robiła tego ani poprzez wpisy, ani poprzez funkcje danej platformy. Czasem dodawała #reklama, ale dopiero po kilku dniach od publikacji.

    Co prawda używa rekomendowanego określenia, jednak dokonuje edycji wpisu po fakcie, a wielu konsumentów nie ma możliwości zapoznania się z tą korektą. Tego rodzaju oznaczenie powinno znaleźć się przy lub na materiałach reklamowych od razu podczas publikacji, kiedy zasięg (...) jest największy. Powinno także być w widocznym miejscu, np. na początku opisu lub nagrania.

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

    Zarzuty wobec Rozenek-Majdan

    Małgorzta Rozenek-Majdan również spotkała się z zarzutami dotyczącymi nieinformowania odbiorców o tym, że dane treści są sponsorowane. Ich komercyjny charakter powinien być oznaczony w sposób, który nie budzi co do tego wątpliwości.

    Zdarzyły się także przypadki umiejscowienia hashtagu #współpraca w sposób niemal niewidoczny dla konsumenta, np. w publikacji Instastory ukryty był pod nazwą profilu w lewym górnym rogu. (...) Używać należy rekomendowanych określeń, np. #reklama, [materiał sponsorowany], oraz oznaczenie powinno być umieszczone w widocznym miejscu i napisane wystarczająco dużą czcionką.

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

    Zarzuty wobec innych influencerów

    W 2022 r. zarzuty usłyszeli również inni influencerzy. Za brak współpracy z UOKiK ukarano:

  • Marka Kruszela "Kruszwila",
  • Marcina Dubiela "MD",
  • Julię Kuczyńską "Maffashion",
  • Pawła Malinowskiego,
  • Marcina Malczyńskiego
  • Marlenę Soykę "Marley".
  • Wszczęto również cztery postępowania wobec:

  • Katarzyny Dziurskiej,
  • Katarzyny Oleśkiewicz-Szuby,
  • Piotra Liska,
  • reklamodawcy powyższych osób: Olimpu Laboratories.
  • Usłyszeli oni zarzuty dotyczące nieprawidłowego oznaczania treści sponsorowanych. Postępowania są już na etapie końcowym. Mogą zakończyć się nałożeniem kary w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu influencerów.

    Komputronik na OnlyFans

    O reklamie pisaliśmy też w innym artykule w INNPoland. Dość kontrowersyjną zafundował sobie Komputronik, zakładając profil na OnlyFans. Serwis jest kojarzony głównie z amatorskimi treściami erotycznymi. Karolina Pietz-Drapińska z Komputronika wyjaśniła, skąd decyzja o akurat takiej reklamie.

    Chcieliśmy wyróżnić się na tle innych firm niestandardową komunikacją pokazując przy tym „pazur”. (...) Pokazujemy, że prezenty z Komputronik są dla wszystkich oraz że nawet nieświęci i nie do końca grzeczni je dostaną.

    Karolina Pietz-Drapińska

    dyrektorka marketingu i PR-u Grupy Komputronik

    Czytaj także: