Influencerzy z zarzutami od UOKiK
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny postawił zarzuty Dorocie Rabczewskiej "Dodzie", Filipowi Chajzerowi oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan. Wszyscy nieprawidłowo oznaczali treści reklamowe w swoich mediach społecznościowych.
W komunikacie UOKiK czytamy, że każde z nich promowało produkty reklamodawców i pobierało za to wynagrodzenie. Nie oznaczali jednak treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. W ten sposób mogli wprowadzać w błąd odbiorców (a więc i konsumentów) co do charakteru publikowanych treści. Powinni to robić: poprzez funkcjonalność platformy, we własnym zakresie oraz w sposób niebudzący wątpliwości.
Zarzuty wobec Chajzera
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził, że Filip Chajzer jedynie podaje marki danych produktów, ale nie dodaje odpowiednich adnotacji ani w opisie, ani na zdjęciu czy wideo.
"Zdarza się, że używa na końcu wpisów oznaczenia #współpraca, który nie pokazuje jasno komercyjnego charakteru działalności" – podaje UOKiK.
Zarzuty wobec Dody
Doda otrzymała zarzut nie dość jasnego informowania o tym, że jej treści są sponsorowane. Nie robiła tego ani poprzez wpisy, ani poprzez funkcje danej platformy. Czasem dodawała #reklama, ale dopiero po kilku dniach od publikacji.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Zarzuty wobec Rozenek-Majdan
Małgorzta Rozenek-Majdan również spotkała się z zarzutami dotyczącymi nieinformowania odbiorców o tym, że dane treści są sponsorowane. Ich komercyjny charakter powinien być oznaczony w sposób, który nie budzi co do tego wątpliwości.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Zarzuty wobec innych influencerów
W 2022 r. zarzuty usłyszeli również inni influencerzy. Za brak współpracy z UOKiK ukarano:
Wszczęto również cztery postępowania wobec:
Usłyszeli oni zarzuty dotyczące nieprawidłowego oznaczania treści sponsorowanych. Postępowania są już na etapie końcowym. Mogą zakończyć się nałożeniem kary w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu influencerów.
Komputronik na OnlyFans
O reklamie pisaliśmy też w innym artykule w INNPoland. Dość kontrowersyjną zafundował sobie Komputronik, zakładając profil na OnlyFans. Serwis jest kojarzony głównie z amatorskimi treściami erotycznymi. Karolina Pietz-Drapińska z Komputronika wyjaśniła, skąd decyzja o akurat takiej reklamie.
Karolina Pietz-Drapińska
dyrektorka marketingu i PR-u Grupy Komputronik