INNPoland_avatar

Kolejne problemy z rozliczeniem składki. Przedsiębiorcy rwą włosy z głowy

Konrad Bagiński

12 maja 2023, 10:08 · 3 minuty czytania
Błędy i problemy techniczne w programie Płatnik, przez który przedsiębiorcy mają rozliczać się z państwem, utrudniają lub uniemożliwiają tę czynność. Termin rozliczenia jest bliski, tymczasem ZUS ciągle wprowadza aktualizacje. To już kolejne problemy z rozliczeniem przedsiębiorców.


Kolejne problemy z rozliczeniem składki. Przedsiębiorcy rwą włosy z głowy

Konrad Bagiński
12 maja 2023, 10:08 • 1 minuta czytania
Błędy i problemy techniczne w programie Płatnik, przez który przedsiębiorcy mają rozliczać się z państwem, utrudniają lub uniemożliwiają tę czynność. Termin rozliczenia jest bliski, tymczasem ZUS ciągle wprowadza aktualizacje. To już kolejne problemy z rozliczeniem przedsiębiorców.
Kolejne problemy z rozliczeniem składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Piotr Kamionka/REPORTER
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw alarmuje, że do jego urzędu docierają liczne głosy przedsiębiorców, informujące o występowaniu problemów technicznych przy składaniu rozliczenia rocznego składki zdrowotnej za 2022 rok za pomocą programu Płatnik. Przedsiębiorcy muszą złożyć to rozliczenie do 22 maja 2023 r.


Ewentualny argument, że "mogli zrobić to wcześniej" nie działa. Rzecznik MŚP przypomina, że aktualizacje programu Płatnik były dokonywane przez ZUS dopiero w ostatnich dniach, w związku z czym okres, jaki pozostał na złożenie rozliczenia rocznego składki zdrowotnej, jest bardzo krótki. Jednocześnie pojawiają się błędy, które uniemożliwiają jakąkolwiek wysyłkę dokumentów przez system.

Rzecznik MŚP Adam Abramowicz skierował pismo interwencyjne do Prezes ZUS, zwracając się o zajęcie stanowiska w sprawie i podjęcie działań, mających na celu naprawienie systemu, tak, aby umożliwić przedsiębiorcom wypełnienie obowiązku ustawowego w terminie.

W piśmie Rzecznik MŚP zadał pytanie, na jakich zasadach ZUS będzie zwracał nadpłaconą składkę w przypadku niezawinionego przez płatnika uchybienia terminu złożenia rocznej deklaracji.

"Nie do zaakceptowania byłaby sytuacja, w której płatnik przez nieprawidłowo działający system nie mógł w terminie ustawowym złożyć deklaracji i musiałby dłużej czekać na zwrot nadpłaconych pieniędzy" – pisze. Lista błędów jest dość długa. Oto jej wycinek: