Antycyklon Cerber przyniósł nam falę tropikalnych upałów na weekend i upalne noce. Po nim nadejdzie skwar Charon, który ma przekroczyć rekord temperatur 48 stopni Celsjusza. Ten żar może utrudnić loty samolotów, a nawet zagrozić odwołaniem kursów
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Fale ciepła noszą greckie nazewnictwo - Cerber, Charon - co aż kusi, by wyjechać do tego kraju nad Morzem Egejskim. W ojczyźnie Platona słupki rtęci mają jednak podskoczyć tak bardzo, że loty tam być może nie będą wykonalne w pewnych godzinach.
Zachęcamy do subskrybowania nowego kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz możesz w nim oglądać naszą istotną społecznie debatę na temat rzucania palenia. A wkrótce jeszcze więcej świeżynek ze świata biznesu, finansów i technologii. Stay tuned!
Jak fale ciepła wpływają na samoloty?
Niedawno usłyszeliśmy o strajku belgijskich pilotów i pracowników linii lotniczych, utrudniającym wakacyjne wojaże. Teraz problem pojawi się z powodu samej natury. "Rzeczpospolita" informuje, że kolejne utrudnienia mogą dotyczyć rejsów do Grecji, Hiszpanii, Turcji i Włoszech.
Co je wywołuje? Na nieszczęście dla całej branży turystycznej, bezlitosna fizyka. Powietrze rozrzedzone upałem utrudnia podniesienie się samolotu, wymagając od niego większej mocy. Im wyższa temperatura, tym wyższe ryzyko, że samolot w ogóle się nie wystartuje. Piloci wolą nawet nie ryzykować i odwoływać loty, szczególnie zagrożone sągodziny w przedziale 11-15. Dodatkowo asfaltowe i betonowe nawierzchnie lotnisk absorbują i oddają ciepło, podwyższając temperaturę w okolicy.
Ekstremalne temperatury mają też wpływ na komponenty samolotu. Jest szansa, że pod ich wpływem silniki przekroczą maksymalną dopuszczalną temperaturę, nim samolot oderwie się od pasa startowego. Przegrzać się może układ hamulcowy, elektroniczne wyposażenie czy wentylacja.
Loty w ciepłych krajach
Można więc zapytać, jak latają samoloty z ciepłych krajów? Ich lotniska są przystosowane do panujących tam temperatur i dysponują np. dłuższymi pasami startowymi, ułatwiając samolotom start – mogą osiągać wyższe prędkości, aby umożliwić wzbicie się. Na wpływ na loty ma również wilgotność powietrza, suche mniej przeszkadza niż wilgotne.
W lotnictwie standardem jest, by większość współczesnych samolotów posiadała "kopertę środowiskową". Decyduje ona o bezpiecznych do lotu temperaturach i maksymalnych słupków rtęci, jakie maszyna wytrzyma.
O locie decyduje kapitan
Ostatecznie zdanie o starcie samolotu ma jego pilot. Kapitan samolotu może podjąć decyzję o opóźnieniu startu, zmniejszeniu wagi maszyny bądź odwołaniu całego rejsu. Jeśli obawiacie się, że może was to spotkać wraz z nadchodzącym Charonem, najlepiej rezerwować loty w godzinach, kiedy Słońce piecze w pełnej sile, czyli rano bądź wieczorem.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Czy nowe polskie lotniska powinny brać pod uwagę rosnące temperatury?
Wydaje się to być logicznym założeniem. Patrząc na to, jak wygląda kryzys klimatyczny, nie należy oczekiwać, że upały prędko przeminą. Na chwilę obecną wiemy, jak będzie wyglądać ogólnodostępne atrium w projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego. O sprawie pisał Konrad Bagiński.
Czytaj także:
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała koncepcję architektoniczną nowego lotniska przesiadkowego. Przypomnijmy: taka koncepcja to materiały graficzne pokazujące, jak inwestycja może wyglądać. Dzięki niej można określić granice i rodzaj zabudowy. Projekt autorstwa brytyjskiego konsorcjum Foster + Partners oraz Buro Hapold pokazała spółka CPK.