logo
Numer, który każdy powinien zapisać w telefonie. Fot. Unsplash/Jonas Leupe
Reklama.

Numer, który uchroni przed oszustami

Oszuści podszywający się pod banki, pocztę i rządowe instytucje to chleb powszedni w czasach, gdy większość z nas jest przyklejona do smartfonów. W ten sposób próbują złapać naiwnych użytkowników i dokonać kradzieży.

Poza podstawową zasadą ograniczonego zaufania do podejrzanych wiadomości SMS warto też dodatkowo się zabezpieczyć. W tym celu każdy z nas powinien zapisać w swoich telefonicznych kontaktach numer+48799448084.

Zachęcamy do subskrybowania nowego kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz programy "Rozmowa tygodnia" i "Po ludzku o ekonomii" możesz oglądać TUTAJ.

Jest to numer do specjalistów z CERT Polska, którzy reagują na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w internecie. Kontakt z analitykami jest bezpłatny.

Jak zgłosić podejrzaną wiadomość do CERT?

Jeśli mamy wątpliwości co do autentyczności otrzymanej wiadomości SMS, możemy przesłać ją na numer +48799448084. Najlepiej przekazać całą treść, zmieniając jedynie odbiorcę na numer kontaktowy z CERT, ponieważ każdy, nawet najdrobniejszy szczegół może być kluczowy w analizie. Funkcja "Przekaż" gwarantuje zachowanie oryginalnej treści.

Eksperci z CERT przyglądają się każdemu zgłoszeniu. Są jednak pewne ograniczenia. Z jednego numeru można wysłać nie więcej niż trzy wiadomości SMS w ciągu czterech godzin.

Poza tym nie można zgłaszać do analizy SMS-ów premium. Numer +48799448084 służy wyłącznie do zgłaszania prób phishingu lub wiadomości, w których oszuści zachęcają do instalowania podejrzanych aplikacji.

Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl

Oszustwo "na InPost" i straszenie komornikiem

W dobie cyfryzacji oszuści nie próżnują i cały czas wymyślają nowe metody wyłudzania pieniędzy i danych od użytkowników. Wiosną br. informowaliśmy o oszustwie "na InPost".

Do użytkowników trafiały preparowane wiadomości SMS, w których nadawca przekonuje, że trzeba podjąć dodatkowe działania, aby InPost dostarczył zamówienie.

Oszustwo zostało przygotowane niemal perfekcyjnie, ponieważ nadawca zmienił identyfikator, dzięki czemu wiadomość trafia do prawdziwego wątku z wiadomościami od InPostu w smartfonach. W związku z tym w pułapkę z łatwością mogą wpaść osoby, które wcześniej korzystały z usług tej firmy.

W ten sposób oszuści chcieli przechwycić dane osobowe oraz login i hasło do bankowości elektronicznej lub karty płatniczej. Rozpoznanie fałszywej wiadomości nie było wcale takie proste.

Mogli się o tym przekonać także wszyscy, którzy otrzymali wiadomość o konieczności dopłacenia 5 zł. Oszuści grozili w treści wiadomości, że jeśli użytkownik nie ureguluje niedopłaty, to sprawa zostanie przekazana do komornika. To klasyczna gra na emocjach – cyberprzestępcy liczyli na to, że ofiara się wystraszy i będzie wolała przekazać drobną kwotę niż narażać się na problemy.

W ten sposób można stracić dane do bankowości elektronicznej, a co za tym idzie – także pieniądze.