INNPoland_avatar

Nadciąga płatny Facebook i Instagram. Tyle będzie kosztowała planowana usługa

Maria Glinka

04 października 2023, 14:07 · 3 minuty czytania
Facebook i Instagram będą płatne – donosi Reuters. Dodatkową opłatę poniosą użytkownicy, którzy będą chcieli korzystać z serwisów bez reklam. Po części to wymysł Mety, a pośrednio wynik unijnych przepisów.


Nadciąga płatny Facebook i Instagram. Tyle będzie kosztowała planowana usługa

Maria Glinka
04 października 2023, 14:07 • 1 minuta czytania
Facebook i Instagram będą płatne – donosi Reuters. Dodatkową opłatę poniosą użytkownicy, którzy będą chcieli korzystać z serwisów bez reklam. Po części to wymysł Mety, a pośrednio wynik unijnych przepisów.
Meta wprowadzi płatnego Facebooka i Instagrama. Fot. Pexels/Brian Ramirez
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Płatny Facebook i Instagram. Tyle zapłacimy za brak reklam

Facebook i Instagram ściągnie dodatkowe pieniądze użytkowników, którzy będą chcieli wyłączyć reklamy. Z ustaleń Reutersa wynika, że opłata ma wynosić 10 euro miesięcznie (około 46 zł). Tyle ma kosztować wyłącznie reklam na obu platformach w ramach jednego pakietu.


Niektórzy będą musieli zajrzeć głębiej do kieszeni. "The Wall Street Journal" donosi, że jeśli użytkownik wykupi subskrypcję przy użyciu aplikacji mobilnej, opłata wzrośnie do 13 euro miesięcznie (około 60 zł). Ma to dotyczyć zarówno smartfonów z Androidem, jak i tych z iOS. Większa opłata wynika z faktu, że Google Play i App Store pobierają prowizje.

Dodatkowo Meta ma zaproponować płatną subskrypcję dla kolejnych profili użytkownika. Jeśli będzie chciał wyłączyć reklamy również na innych swoich kontach, to zapłaci 6 euro miesięcznie (około 28 zł).

Meta w zgodzie z unijnymi przepisami. Czy użytkownicy zapłacą?

Takie zasady mają obowiązywać wyłącznie na terenie Unii Europejskiej. Wprowadzając dodatkowe opłaty, Meta chce dostosować się bowiem do unijnych regulacji.

Przepisy wspólnotowe ograniczają możliwość personalizowania reklam bez zgody użytkowników dla takich serwisów jak Facebook czy Instagram. Tymczasem to właśnie tego typu reklamy są głównym źródłem przychodu Mety.

Pojawiają się jednak wątpliwości, czy użytkownicy zdecydują się na kolejne opłaty w czasach, kiedy płacą za dostępy do platform streamingowych (Netflix, HBO MAX czy Disney Plus). Jeśli nie będą chcieli narażać się na dodatkowe koszty, to Meta będzie mogła wykazać, że użytkownicy akceptują reklamy i świadomie się na nie godzą.

O tym, że bezpłatne platformy społecznościowe odchodzą do lamusa, świadczą też plany TikToka. Już niebawem firma rozpocznie testy płatnej wersji aplikacji. Użytkownicy, którzy wykupią miesięczny pakiet premium, będą mogli wyłączyć reklamy. TikTok bez reklam ma kosztować 4,99 dolarów miesięcznie (około 22 zł).

Kara dla Mety za personalizowane reklamy

To właśnie personalizowane reklamy były przyczyną ogromnym problemów dla koncernu Marka Zuckerberga. W styczniu 2023 r. Meta została ukarana grzywną w wysokości 390 mln dolarów (około 1,7 mld zł) za złamanie europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO).

Irlandzki Komisarz ds. Ochrony Danych zwrócił uwagę, że Facebook i Instagram zmieniły regulaminy, a nowe przepisy wymuszały na użytkownikach zgody na personalizowanie reklam. Dodatkowo komisarz nałożył na Metę zakaz zmuszania użytkowników w UE do akceptowania targetowanych reklam, dobieranych na podstawie ich aktywności w internecie.

To jednak niejedyna kara nałożona ostatnio na koncern. Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, w sierpniu 2023 r. irlandzki komisarz ukarał Metę za sposób, w jaki przesyłała dane użytkowników z Europy do USA. Kara to 1,2 mld euro (5,5 mld zł).