logo
Znamy ceny paliw na początku 2024 roku. Fot. Marek Bazak/East News
Reklama.

W ostatnim tygodniu 2023 roku mogliśmy odczuć spadek cen benzyny i diesla. Eksperci z portalu e-petrol.pl zwracają uwagę, że tendencja utrzyma się jeszcze w pierwszych dniach nowego roku. Zapowiedziany jest jednak wzrost opłaty paliwowej, który może wszystko zmienić.

Wzrost opłaty paliwowej

Przed nowym rokiem średnie ceny paliw w Polsce wynosiły: 6,28 zł/l (Pb95), 6,9 zł/l (Pb98), 6,49 zł/l (ON), 2,93 zł/l (LPG). W pierwszych 7 dniach 2024 roku zapłacimy za paliwo średnio: 6,22-6,34 zł/l (Pb95), 6,80-6,93 zł/l (Pb98), 6,44-6,57/l (ON), 2,88-2,95 zł/l (LPG).

Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.

Eksperci wskazują, że to efekt rywalizacji stacji, dzięki czemu mimo wyższych opłat nie odczuwamy jeszcze wzrostu cen detalicznych.

Od stycznia 2024 roku wchodzi jednak opłata paliwowa, rosnąca o wskaźnik inflacji z pierwszych trzech kwartałów 2023 roku. Będzie wynosiła 13,2 proc. 

Wedle szacunków portalu branżowego, to może być wzrost obciążeń podatkowych od 2 do 5 gr na litrze, w zależności od rodzaju paliwa.

Nowe paliwo od 1 stycznia

Przypominamy, że wraz z początkiem roku 2024 na stacjach paliw benzyna E10 zastąpi popularną 95-oktanową E5. Nie wszystkie samochody będą mogły na niej pojechać, a zdaniem ekspertów, cenowo zbliży się do 98-oktanowej. Zmiana ta wynika z dyrektywy unijnej, wpisującej się w politykę Wspólnoty, która zakłada odchodzenie od paliw kopalnych na rzecz paliw alternatywnych.

Zgodnie z raportem organizacji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów ePure bioetanol ma mniejszy ślad węglowy – średnio o ok. 70 proc. w porównaniu z paliwami kopalnymi takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej. Wprowadzenie E10 na rynek ma pomóc Polsce osiągnąć unijny cel 14 proc. udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszy zależność od paliw kopalnych.

Nie każdy samochód pojedzie na E10

Sposób oznakowania, formułowania i udostępniania informacji o rodzaju paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego został określony w rozporządzeniu MKIŚ.

Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl

Nie wszystkie starsze auta będą mogły być tankowane takim paliwem. Przystosowanie silnika do zasilania benzyną E10 można sprawdzić w instrukcji pojazdu, na klapie wlewu paliwa lub u sprzedawcy czy producenta pojazdu, ale także w specjalnej wyszukiwarce udostępnionej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, dostępna tutaj. Znajduje się w niej formularz z rozwijanymi listami, w którym trzeba określić markę auta, model i rocznik.

Czytaj także: