Od 1 stycznia 2024 roku w Polsce najpopularniejsza benzyna 95-oktanowa E5 zostanie zastąpiona bardziej ekologiczną odmianą E10. Europejskie organizacje przygotowały listę samochodów, które na niej nie pojadą, a wiele z nich jest popularnych w Polsce.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
E10 jest stopniowo wprowadzana na terenie Europy od 2009 roku, a od 2024 roku trafi do nas. W jej skład wchodzi 10 proc. biokomponentów, a nie 5 proc. jak obecnie. E5 będzie dalej oferowana w odmianie 98-oktanowej. Co to zmieni dla posiadaczy aut? Przede wszystkim, muszą sprawdzić rok produkcji samochodu.
Które auta nie pojadą na E10?
Jak podaje serwis autokult.pl, europejska organizacja ACEA i niemiecki urząd DAT przygotowały listy samochodów, które mogą być tankowane benzyną E10. Dotyczy ona głównie pojazdów ze wtryskiem bezpośrednim. W listach tych zaznaczono wyjątki.
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
Co się stanie, jeśli poniższe samochody zatankujemy E10? Może doprowadzić do rozszczelnienia układu paliwowego, a nawet korozji elementów aluminiowych. Przełoży się to też na wyraźny wzrost zużycia paliwa.
Serwis samochodowy autokult.pl podaje listę popularnych w Polsce modeli, które nie powinny tankować nowego paliwa (w nawiasie informacja, którą sprawdzisz w dowodzie rejestracyjnym, aby potwierdzić czy to Twój model):
Alfa Romeo 147 – wszystkie wersje,
Alfa Romeo 156 – wszystkie wersje,
Alfa Romeo 159 1.9 JTS (poj. 1859 cm sześc.),
Alfa Romeo 159 i Brera 2.2 JTS (poj. 2198 cm sześc.),
Audi A2 1.6 FSI (moc 81 kW),
A3 8P 1.6 FSI (moc 85 kW) – do rocznika 2004,
A4 B6 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2004,
Audi A4 B6/B7 do rocznika 2008 z fabrycznym ogrzewaniem postojowym (wszystkie silniki),
Daewoo Matiz, Lanos, Nubira – wszystkie wersje,
Daewoo/Chevrolet Spark do rocznika 2006 – wszystkie wersje,
Fiat Doblo I 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.) – do rocznika 2010,
Fiat Stilo 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.),
Fiat Stilo 1.8 16V (poj. 1747 cm sześc.),
Fiat Stilo 2.4 20V (poj. 2446 cm sześc.),
Ford Mondeo Mk 3 1.8 SCI (moc 96 kW),
Lexus IS 250 (moc 153 kW) – do rocznika 2007,
Lexus GS 300 (poj. 2995 cm sześc.) – do rocznika 2007,
Mazda 323 – wszystkie wersje,
Mazda 626 – wszystkie wersje,
Mazda Demio – wszystkie wersje,
Mazda MX-5 NA – wszystkie wersje (początek VIN JMZNA...) – do rocznika 1998,
Mazda MX-5 NB – wszystkie wersje (początek VIN JMZNB...) – do rocznika 2005,
Mercedes Klasy C i CLK 200 CGI (poj. 1796 cm sześc. i moc 125 kW),
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI (moc 92 kW),
Opel Vectra C i Signum 2.2 (moc 114 kW),
Opel Zafira B 2.2 (poj. 2198 cm sześc.),
Renault Laguna II 2.0 (moc 103 kW),
Renault Laguna II 2.0 Turbo (moc 120 kW),
Renault Vel Satis 2.0 Turbo (moc 120 kW),
Renault Avantime 2.0 Turbo (moc 120/121 kW),
Renault Espace IV 2.0 Turbo (moc 120 kW),
Seat Altea 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,
Seat Leon II 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2006,
Seat Toledo III 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,
Skoda Felicia 1.3,
Toyota Avensis I 2.0 D-4 VVT-i (moc 110 kW),
Toyota Avensis II 2.0 D-4 VVT-i (moc 108 kW),
Toyota Avensis II 2.4 D-4 VVT-i (moc 120 kW),
Volkswagen Lupo 1.4 FSI (mocy 77 kW),
Volkswagen Polo 1.4 FSI (moc 63 kW),
Volkswagen Golf IV 1.6 FSI (moc 81 kW),
Volkswagen Bora 1.6 FSI (moc 81 kW),
Volkswagen Golf V 1.4 FSI (moc 66 kW) do rocznika 2004
Volkswaagen Golf V 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004
Volkswagen Golf V 2.0 FSI moc 110 kW) do rocznika 2004
Volkswagen Touran 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004
Volkswagen Touran 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2004
Volvo S40/V40 1.8 GDI (poj. 1834 cm sześc.).
Resort klimatu pochwalił się, że aby ułatwić właścicielom pojazdów weryfikację tego, czy silnik ich pojazdu jest przystosowany do spalania benzyny E10, uruchomił specjalną wyszukiwarkę. Ta działa pod adresem E10.KLIMAT.GOV.PL. Po podaniu danych pojazdu takich jak jego marka, rocznik i model otrzymamy natychmiast informację zwrotną, czy możemy bezpiecznie zatankować nowy rodzaj paliwa. Więcej o samym E10 pisaliśmy na INNPoland w oddzielnym tekście.
Gdzie i kiedy pojawi się E10?
W praktyce większość pojazdów produkowanych po roku 2000 jest kompatybilna z paliwem E10, a nowoczesne pojazdy są zoptymalizowane pod jego zużycie. Ta benzyna dostępna jest obecnie w Wielkiej Brytanii, Belgii, Bułgarii, Dani, Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, Węgrzech, Łotwie, Litwie, Luksemburgu, Holandii, Rumunii i Słowacji.
Będziemy 18 krajem, w którym dystrybuowane będzie bardziej ekologiczne paliwo. Krok ten, jak podkreśla Ministerstwo Klimatu i Środowiska, wynika z dążenia do zwiększenia udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych. Wprowadzenie benzyny E10 ma zasadniczy cel – ograniczenie emisji dwutlenku węgla (CO2) w sektorze transportowym.
Prace nad wprowadzeniem E10 w Polsce trwają od 2019 roku. Oczywiście stara benzyna nie zniknie niczym szampan w czasie sylwestrowej nocy, będzie stopniowo wypierana. Jak informuje Orlen, każda nowa dostawa benzyny 95-oktanowej od 1 stycznia 2024 roku będzie realizowana z użyciem odmiany E10.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Problem ze starymi samochodami w Polsce
Lista jest obszerna, ale problem nie jest tak uderzający, jak się wydaje. Portal money.pl informuje, za pośrednictwem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, że to co dziesiąte auto w kraju, a może nawet i mniej.
Mimo to, jak pisaliśmy na INNPoland,auta stare i używane mają się u nas bardzo dobrze. Zmieniające się przepisy w Unii Europejskiej generują nowe wyzwania, które mogą być druzgoczące dla rynku samochodów używanych.