E10 jest stopniowo wprowadzana na terenie Europy od 2009 roku, a od 2024 roku trafi do nas. W jej skład wchodzi 10 proc. biokomponentów, a nie 5 proc. jak obecnie. E5 będzie dalej oferowana w odmianie 98-oktanowej. Co to zmieni dla posiadaczy aut? Przede wszystkim, muszą sprawdzić rok produkcji samochodu.
Które auta nie pojadą na E10?
Jak podaje serwis autokult.pl, europejska organizacja ACEA i niemiecki urząd DAT przygotowały listy samochodów, które mogą być tankowane benzyną E10. Dotyczy ona głównie pojazdów ze wtryskiem bezpośrednim. W listach tych zaznaczono wyjątki.
Co się stanie, jeśli poniższe samochody zatankujemy E10? Może doprowadzić do rozszczelnienia układu paliwowego, a nawet korozji elementów aluminiowych. Przełoży się to też na wyraźny wzrost zużycia paliwa.
Serwis samochodowy autokult.pl podaje listę popularnych w Polsce modeli, które nie powinny tankować nowego paliwa (w nawiasie informacja, którą sprawdzisz w dowodzie rejestracyjnym, aby potwierdzić czy to Twój model):
Resort klimatu pochwalił się, że aby ułatwić właścicielom pojazdów weryfikację tego, czy silnik ich pojazdu jest przystosowany do spalania benzyny E10, uruchomił specjalną wyszukiwarkę. Ta działa pod adresem E10.KLIMAT.GOV.PL. Po podaniu danych pojazdu takich jak jego marka, rocznik i model otrzymamy natychmiast informację zwrotną, czy możemy bezpiecznie zatankować nowy rodzaj paliwa. Więcej o samym E10 pisaliśmy na INNPoland w oddzielnym tekście.
Gdzie i kiedy pojawi się E10?
W praktyce większość pojazdów produkowanych po roku 2000 jest kompatybilna z paliwem E10, a nowoczesne pojazdy są zoptymalizowane pod jego zużycie. Ta benzyna dostępna jest obecnie w Wielkiej Brytanii, Belgii, Bułgarii, Dani, Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, Węgrzech, Łotwie, Litwie, Luksemburgu, Holandii, Rumunii i Słowacji.
Zobacz także
Będziemy 18 krajem, w którym dystrybuowane będzie bardziej ekologiczne paliwo. Krok ten, jak podkreśla Ministerstwo Klimatu i Środowiska, wynika z dążenia do zwiększenia udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych. Wprowadzenie benzyny E10 ma zasadniczy cel – ograniczenie emisji dwutlenku węgla (CO2) w sektorze transportowym.
Prace nad wprowadzeniem E10 w Polsce trwają od 2019 roku. Oczywiście stara benzyna nie zniknie niczym szampan w czasie sylwestrowej nocy, będzie stopniowo wypierana. Jak informuje Orlen, każda nowa dostawa benzyny 95-oktanowej od 1 stycznia 2024 roku będzie realizowana z użyciem odmiany E10.
Problem ze starymi samochodami w Polsce
Lista jest obszerna, ale problem nie jest tak uderzający, jak się wydaje. Portal money.pl informuje, za pośrednictwem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, że to co dziesiąte auto w kraju, a może nawet i mniej.
Mimo to, jak pisaliśmy na INNPoland, auta stare i używane mają się u nas bardzo dobrze. Zmieniające się przepisy w Unii Europejskiej generują nowe wyzwania, które mogą być druzgoczące dla rynku samochodów używanych.