Z powodu treści pojawiających się na antenie skrajnie prawicowej i jednostronnej telewizji Republika, z reklam w stacji rezygnuje Grupa Żywiec. To kolejna znana i duża firma, która wycofała się ze swojego kontraktu i współpracy z prywatną telewizją należącą do Tomasza Sakiewicza.
Reklama.
Reklama.
Przed znanym polskim browarem ze swoich umów reklamowych wycofały się znane europejskie marki. Decyzje o nieemitowaniu spotów reklamowych zapadły w związku z szowinistycznymi, rasistowskimi i homofobicznymi treściami, jakie ukazują się w telewizji Republika.
Grupa Żywiec rezygnuje z reklam w telewizji Republika
W ostatnich dniach Telewizja Republika, której redaktorem naczelnym jest Tomasz Sakiewicz, stała się przedmiotem intensywnych debat i kontrowersji związanych z wypowiedzią Jana Pietrzaka na antenie stacji. Samozwańczy satyryk wywołał burzę swoimi słowami na temat imigrantów, co spotkało się z silną reakcją opinii publicznej, ale też reklamodawców.
– W związku z wypowiedziami wyemitowanymi w ostatnim czasie na antenie TV Republika, które stoją w całkowitej sprzeczności z naszymi wartościami, Grupa Żywiec nie będzie się reklamować w tej stacji – czytamy w komunikacje Grypy Żywiec przesłanym do redakcji money.pl.
Decyzja browaru to pokłosie wypowiedzi Jana Pietrzaka, który zabrał głos na antenie Telewizji Republika, wywołując kontrowersje swoim przewodem myślowym na temat imigrantów.
Prawicowy publicysta stwierdził: – Mam okrutny żart z tymi imigrantami, że oni liczą na to, że Polacy są przygotowani, bo mamy baraki. Mamy baraki dla imigrantów: w Auschwitz, w Majdanku, w Treblince, w Stutthofie. Mamy dużo baraków zbudowanych tu przez Niemców. I tam będziemy tych imigrantów, wpychanych nam nielegalnie przez Niemców, ponieważ nielegalni nie są ci ludzie, którzy uciekają do lepszego świata.
Wstrzymanie reklam w Republice nie jest łatwe
Jak poinformowała na początku tygodnia Gazeta Wyborcza, stacja należąca do potentata energetycznego Zygmunta Solorza odpowiada za dystrybucję reklam do telewizji Sakiewicza. Grupa Polsat w odpowiedzi na masowe wycofywanie się reklamodawców z anteny telewizji Republika ma wysyłać pisma zawierające informacje o karach umownych, które planuje nakładać na byłych już partnerów Sakiewicza.
Magdalena Brzezińska, dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Żywiec w rozmowie z dziennikarzami serwisu money.pl powiedziała, że spółka przedsięwzięła już odpowiednie działania, które mają ograniczyć negatywne dla firmy skutki decyzji o wycofaniu się z kooperacji ze skrajnie prawicową stacją.
– Pracujemy z domem mediowym nad jak najszybszym wycofaniem naszych reklam – przekazała Brzezińska w rozmowie z portalem.
Choć fala rezygnacji ze współpracy ze stacją Sakiewicza zaczęła się tuż po wypowiedzi na temat osadzania imigrantów w zabytkowych barakach uświęconych męczeńską śmiercią tysięcy ludzi w obozach w Auschwitz, Majdanku, Treblince i Stutthofie, pracownicy redakcji nie zmienili swojej narracji. Wręcz przeciwnie, zaostrzyli swoje wypowiedzi.
Kolejnym razem, kilka dni po pierwszym incydencie, Marek Król, pracujący dla stacji, wywołał oburzenie, sugerując, że imigrantów należy "zaczipować jak psy" lub nawet "wytatuować", argumentując, że będzie to tańsze rozwiązanie.
Czytaj także:
Telewizja Republika bez reklam?
Jak informowaliśmy na łamach INNPoland, arka dla starej ekipy TVP i propagandowej tuby PiS znalazła się szybko pod falą krytyki. Bez rządowej kroplówki potrzebuje inwestorów. Widzów zachęca do wpłat podczas pasm publicystycznych, a być może niektórzy sponsorzy mogli spojrzeć przychylnie na rekordy oglądalności. Z początkiem roku stacja jedynie odstrasza reklamodawców skandalicznymi wypowiedziami. Być może kolejnych zacznie także cenami.
Poniżej prezentujemy listę firm, które zadeklarowały odejście od TV Republika i wycofanie swoich reklam, stan na poranek 5 stycznia 2024 roku:
IKEA
mBank
Media Expert
Adamed Pharma
Otodom
Pyszne.pl
Plus
Carrefour
Alior Bank
Mastercard
Santander Bank
Skoda
Bank Millennium
Provident
Żabka
Media Expert poinformował redakcję "Business Insider", że ważność pakietu tematycznego od brokera medialnego kończy się 7 stycznia 2024 r.