Według danych z raportu "Prosto ze sklepów. Majówka z grillem", opracowanego przez UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupę Offerista, artykuły spożywcze przeznaczone na grillowanie podrożały o blisko 4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Co ciekawe, sosy, marynaty i przyprawy zanotowały jeszcze większy skok cenowy, sięgając niemal 11 proc. w ujęciu roku do roku.
Nie tylko artykuły przeznaczone na grill zdrożały – podwyżki dotknęły również innych produktów spożywczych. Napoje bezalkoholowe zyskały na cenie o ponad 8 proc., pieczywo i przekąski o przeszło 5 proc., a mięso i wędliny o 2 proc. Jedynie warzywa zaskoczyły spadkiem cen o ponad 7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Jednak nie tylko artykuły spożywcze przyczyniają się do wzrostu kosztów życia. Również niespożywcze artykuły doświadczają znaczących podwyżek, osiągając blisko 28 proc. wzrost w ujęciu roku do roku. Rekordzistą podwyżek okazują się być tacki, których ceny wzrosły o przeszło 86 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Nawet jednorazowe sztućce poszły w górę o niecałe 40 proc.
Ostatni miesiąc przyniósł jeszcze większy wzrost cen artykułów spożywczych na grilla. Skok cenowy wyniósł prawie 4 proc., to prawie dwukrotnie więcej niż w marcu tego roku.
Raport analizował średnie ceny 22 artykułów spożywczych oraz 5 niespożywczych, obowiązujących od 15 marca do 15 kwietnia tego roku, porównując je z analogicznym okresem z ubiegłego roku. Badanie objęło ponad 7,6 tysiąca cen detalicznych we wszystkich typach sklepów: dyskontach, hipermarketach, supermarketach, sieciach convenience oraz cash&carry.
Dla wielu Polaków grillowanie na świeżym powietrzu to nie tylko sposób na spędzenie wolnego czasu, ale także nieodłączny element obchodzenia długich weekendów czy świąt. W tym kontekście popyt na produkty niezbędne do grillowania jest wyraźnie większy niż na inne artykuły spożywcze.
Co więcej, ekonomiści zauważają, że konsumenci podczas zakupów mniej uważnie patrzą na ceny, dając sprzedawcom możliwość zakotwiczenia ich na nieco wyższych poziomach.
Marcin Luziński, ekonomista z Santander Bank Polska, tłumaczy, że wśród kategorii artykułów spożywczych przeznaczonych na grillowanie największy wzrost cen zanotowano w przypadku sosów, marynat i przypraw, które podrożały o blisko 11 proc. w ujęciu roku do roku.
W tej grupie towarów szczególnie wysokie skoki cenowe dotknęły przypraw grillowych, których ceny wzrosły o ponad 29 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Ketchupy i musztardy również zarejestrowały znaczący wzrost cen, odpowiednio o ponad 8 proc. i ponad 7 proc.
– Dla wielu Polaków grillowanie na świeżym powietrzu stało się nieodłącznym elementem celebracji długiego weekendu. Na potrzebne do tego produkty popyt jest sztywniejszy niż na inne artykuły. W takim przypadku konsumenci mniej uważnie patrzą na ceny w sklepach. To pozwala sprzedawcom na zakotwiczenie ich na nieco wyższych poziomach – twierdzi ekspert
Robert Biegaj, ekspert rynku retailowego z Grupy Offerista, zauważa, że wzrost cen tych artykułów był szczególnie widoczny przed Wielkanocą. Pomimo upływu czasu od świąt, ceny nie wyhamowały, a wręcz przeciwnie – zaczęły rosnąć w związku z nadchodzącym sezonem grillowym.
Czytaj także: https://innpoland.pl/205940,nizsze-ceny-paliw-na-orlenie-tansza-benzyna-ale-tylko-dla-wybranych