Ludzie przestają kupować auta elektryczne. Na rynku nie jest już tak zielono
Rynek elektrycznych samochodów ma poważne tąpnięcie. Ich sprzedaż pikuje w dół. Problem narasta w UE i zauważalny jest także w reszcie świata. Jakie są prognozy?
Reklama.
Rynek elektrycznych samochodów ma poważne tąpnięcie. Ich sprzedaż pikuje w dół. Problem narasta w UE i zauważalny jest także w reszcie świata. Jakie są prognozy?
"Spadki sprzedaży lub rachityczne wzrosty - tak wygląda sytuacja na rynku aut elektrycznych w UE. Nawet w Chinach widzą już problem. Czy to tylko chwilowe wahnięcie, czy jednak początek problemów w e-rewolucji?" – czytamy w poniedziałkowym wydaniu "Gazety Wyborczej". Spadek sprzedaży na europejskim rynku elektrycznych samochodów widoczny był już w grudniu 2023 r., a statystyki w dół ciągną Niemcy.
Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów w grudniu 2023 roku sprzedaż nowych samochodów elektrycznych spadła po raz pierwszy od kwietnia 2020 roku, osiągając wynik o 16,9 proc. mniejszy. W samych Niemczech był to spadek koniunktury na elektryki o -47,6 proc.
W dzienniku czytamy, że w marcu w tym kraju zarejestrowano o 29 proc. mniej r/r samochodów o napędzie czysto elektrycznym. W całym pierwszym kwartale br. na drogi naszych zachodnich sąsiadów wyjechało 14 proc. mniej takich aut.
Przyczyna jest prozaiczna - niemiecki rząd zrezygnował z dotowania samochodów elektrycznych, dopłaty zostały wstrzymane całkowicie od stycznia. Podobną drogą co Niemcy poszli Francuzi, podejmując się podobnego kroku w lutym. Elektryki stają się produktem wprowadzonym do segmentów wyższej klasy, gdzie ich wysoka cena nie robi wrażenia.
U nas w kraju nadal działa program "Mój elektryk". Od 9 stycznia br. zwiększono nawet jego budżet o 100 mln zł, do łącznej sumy 900 mln zł.
W Europie są też wyższe koszty produkcji samochodów z takim napędem niż w Chinach, producenci z tego kraju wchodzą z impetem na światowy rynek elektromobilności. W ubiegłym roku były na czele producentów takich pojazdów.
Mimo spadków, sprzedaż elektryków w UE wzrosła jednak o 4 proc. w stosunku r/r. Rozwój rynku jest, tylko spowolniony i nie ma szans na taki skokowy wzrost, jak w latach 2022-2023, gdzie sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym wzrosła o 37 proc.
Czy będzie to poważna długoterminowa zapaść? Międzynarodowa Agencja Energii (MAE) nie ma pesymistycznych prognoz.
"W zaprezentowanym pod koniec kwietnia raporcie MAE wskazała, że w zeszłym roku na świecie sprzedano 14 mln nowych samochodów elektrycznych, o 3,5 mln sztuk więcej niż rok wcześniej. A w tym roku według MAE na drogi świata może wyjechać 17 mln nowych aut elektrycznych" – czytamy w "GW".
Problem widoczny jest także w Stanach Zjednoczonych.
"W USA w 2023 r. sprzedaż nowych aut o napędzie czysto elektrycznym zwiększyła się aż o 47 proc., licząc rok do roku. Ale przez pierwsze trzy miesiące 2024 r. sprzedaż takich pojazdów w Stanach Zjednoczonych była tylko o 3,3 proc. większa niż przed rokiem" – pisze dziennik "Gazeta Wyborcza".
Żeby zwiększyć popyt, czołowy producent samochodów elektrycznych w USA, Tesla, podjął się zobowiązania wprowadzenia na rynek tanich pojazdów z takim napędem. Poratowało to akcje spółki po katastrofalnym raporcie za 1 kwartał 2024 roku.
Więcej o problemach firmy Elona Muska przeczytacie na INNPoland.