Politycy oraz strażnicy miejscy alarmują, że podstawowa stawka mandatu za złe parkowanie jest zbyt niska. Nie zmieniła się od 21 lat i jest dawno nieaktualna. Parkując w nieodpowiednim miejscu w mieście, za tę karę można zapłacić mniej niż w przypadku wjechania na prywatny parking i niewykupienia biletu.
Mandaty za złe parkowanie w miastach są wystawiane wyjątkowo często. Przykładem jest Gdańsk, gdzie do 23 czerwca 2024 roku strażnicy miejscy wystawili niemal 10 404 mandatów związanych ze złamaniem przepisów dotyczących prawidłowego parkowania. Jeszcze wyższy wynik zanotowano w 2022 i 2023 roku, wystawiono kolejno 25 141 i 22 553 mandatów.
Problem związany ze złym parkowaniem może zostać rozwiązany za sprawą podwyższenia stawki kary. Prawdopodobną korelację niższej statystyki złego parkowania z wyższymi mandatami przewiduje rzecznik Katowickiej Komendy Policji Jacek Pytel.
Niewykluczone, że podwyższenie kwot mandatów związanych z parkowaniem, spowodowałoby poprawę sytuacji w tym obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale o tym przekonamy się dopiero po wprowadzeniu takiego rozwiązania
Czy rzeczywiście wyższe mandaty za złe parkowanie sprawią, że ten problem zniknie? Odniesieniem mają być wyniki dotyczące łamania przepisów drogowych, związane z niższą liczbą sytuacji, gdy kierowcy przekraczają prędkość. Przyczyną lepszych wyników mają być wyższe mandaty. Można to wywnioskować z informacji Komendy Głównej Policji, w których odnotowano:
Na temat koniecznych do przeprowadzenia aktualizacji w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2003 r. (poz. 2023) w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń, czyli tzw. taryfikatora mandatów wypowiedzieli się również Posłanki i Poseł na Sejm RP: Paulina Matysiak, Klaudia Jachira, Franciszek Sterczewski.
Poseł i posłanki Sejmu na RP zwrócili uwagę, że od ponad 20 lat istnienia rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie tzw. taryfikatora mandatów nic się nie zmieniło. Zdaniem polityków przepisy wymagają aktualizacji. Lata zaniedbań doprowadziły do zjawiska depenalizacji wykroczeń związanych z parkowaniem.
Owszem, istotne części taryfikatora zostały w ostatnich latach urealnione. Zmiany te ominęły jednak pozycje związane z zatrzymaniem i postojem pojazdów. Sekcja „K” (zatrzymanie i postój) w aktualnie obowiązującym taryfikatorze z dnia 30 grudnia 2021 r. posiada dokładnie te same stawki grzywien, co sekcja „L” (o tym samym tytule) z 24 listopada 2003 roku. Pensja minimalna w tym okresie wzrosła o 430% z 800 zł do 4242 zł
Posłanki Matysiak, Jachira i Poseł Sterczewski zauważyli, że aktualnie dwa dni legalnego postoju w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania to koszt 114 złotych. W kontrze do tego nielegalny postój przez dwa dni w wyznaczonym miejscu w strefie wiąże się z karą 600 złotych. Natomiast, na przykład w przypadku nielegalnego postoju na przystanku autobusowym, trzeba zapłacić tylko 100 złotych.
Posłanki Matysiak i Jachira oraz Poseł Sterczewski wystosowali do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji trzy pytania:
Na odpowiedź zdecydował się sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Czesław Mroczek. Jego zdaniem resort uważa za słuszne uwagi dotyczące potrzeby wprowadzenia korekty taryfikatora mandatów. Czesław Mroczek nie odpowiedział natomiast na pytanie dotyczące tego, kiedy zostaną wprowadzone zmiany.
Czytaj także: https://innpoland.pl/207152,nowe-dane-o-inflacji-i-wzroscie-plac-w-polsce-nbp-ujawnilo-wyniki-badan