
Czy wyobrażaliście sobie kiedyś, że niczym bohaterowie "Gwiezdnych Wojen" przemkniecie nad lasami lub miastami na własnym latającym pojeździe? Ta wizja właśnie zaczyna się urzeczywistniać – i to nie w Kalifornii, lecz w Polsce.
Tomasz Patan, polski inżynier i wizjoner technologii, zaprezentował światu swoje najnowsze dzieło – Volonaut Airbike, pierwszy na świecie prawdziwy "ścigacz powietrzny".
Latający motocykl z Polski
Volonaut Airbike nie bez powodu przywodzi na myśl imperialne ścigacze z kultowej sagi George’a Lucasa. Jego wygląd i możliwości zdają się wyjęte wprost z kina science fiction.
Za koncepcję odpowiada Tomasz Patan – współzałożyciel firmy Jetson i twórca startupu Volonaut. Światowy rozgłos zdobył już w 2021 roku, gdy opublikował film z lotu testowego nad Pustynią Błędowską na pokładzie Jetson ONE – lekkiego elektrycznego pojazdu pionowego startu, który nie wymagał licencji pilota w USA.
Projekt przyciągnął inwestorów z całego świata.
Technologiczny przełom
Volonaut Airbike to rozwinięcie idei osobistej mobilności powietrznej – tym razem w jeszcze bardziej zaawansowanej formie. Maszyna przypomina motocykl, ale nie posiada kół.
Napędzana silnikiem odrzutowym, może osiągać prędkość do 200 km/h. Pilot zajmuje sportową pozycję, a doświadczenie to coś pomiędzy jazdą motocyklem a lotem myśliwcem. Dzięki komputerowi pokładowemu i zaawansowanemu systemowi stabilizacji, sterowanie jest intuicyjne, a pojazd potrafi automatycznie zawisnąć w miejscu.
O wyjątkowości konstrukcji świadczy także jej kompaktowość – Airbike jest około siedem razy lżejszy od tradycyjnego motocykla, co osiągnięto przez wykorzystanie włókna węglowego, technologii druku 3D oraz minimalistycznej architektury.
Co ważne, w przeciwieństwie do wielu dronów czy helikopterów, nie posiada wirujących śmigieł, co pozwala mu bezpieczniej poruszać się w ograniczonych przestrzeniach miejskich.
Nie tylko Kalifornia. Polska również lata
Choć Tomasz Patan pracuje dziś głównie za granicą – siedziba Jetsona mieści się w kalifornijskim Palo Alto – to właśnie w Polsce, w okolicach Pustyni Błędowskiej, odbywały się pierwsze testy jego przełomowych projektów.
Sam Patan wielokrotnie podkreślał, że droga do sukcesu była długa i niełatwa. "Nawet kiedy zaczęło mi brakować pieniędzy, nie wahałem się sprzedać mojego ukochanego samochodu" – wspominał w jednym z wywiadów.
Dziś jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych europejskich pionierów w dziedzinie osobistej mobilności powietrznej.
Oficjalna strona projektu prezentuje Volonauta jako "ścigacz przyszłości" i jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań w obszarze indywidualnego transportu powietrznego. Choć jeszcze nie wiadomo, kiedy pojazd trafi do sprzedaży ani ile będzie kosztować, pewne jest jedno – zainteresowanie już teraz jest ogromne.