Choć Tomasz Patan pracuje dziś głównie za granicą – siedziba Jetsona mieści się w kalifornijskim Palo Alto – to właśnie w Polsce, w okolicach Pustyni Błędowskiej, odbywały się pierwsze testy jego przełomowych projektów.
Choć Tomasz Patan pracuje dziś głównie za granicą – siedziba Jetsona mieści się w kalifornijskim Palo Alto – to właśnie w Polsce, w okolicach Pustyni Błędowskiej, odbywały się pierwsze testy jego przełomowych projektów. Fot. www.volonaut.com
REKLAMA

Czy wyobrażaliście sobie kiedyś, że niczym bohaterowie "Gwiezdnych Wojen" przemkniecie nad lasami lub miastami na własnym latającym pojeździe? Ta wizja właśnie zaczyna się urzeczywistniać – i to nie w Kalifornii, lecz w Polsce. 

Tomasz Patan, polski inżynier i wizjoner technologii, zaprezentował światu swoje najnowsze dzieło – Volonaut Airbike, pierwszy na świecie prawdziwy "ścigacz powietrzny".

Latający motocykl z Polski

Volonaut Airbike nie bez powodu przywodzi na myśl imperialne ścigacze z kultowej sagi George’a Lucasa. Jego wygląd i możliwości zdają się wyjęte wprost z kina science fiction

Za koncepcję odpowiada Tomasz Patan – współzałożyciel firmy Jetson i twórca startupu Volonaut. Światowy rozgłos zdobył już w 2021 roku, gdy opublikował film z lotu testowego nad Pustynią Błędowską na pokładzie Jetson ONE – lekkiego elektrycznego pojazdu pionowego startu, który nie wymagał licencji pilota w USA. 

Projekt przyciągnął inwestorów z całego świata.

Czytaj także:

Technologiczny przełom

Volonaut Airbike to rozwinięcie idei osobistej mobilności powietrznej – tym razem w jeszcze bardziej zaawansowanej formie. Maszyna przypomina motocykl, ale nie posiada kół. 

Napędzana silnikiem odrzutowym, może osiągać prędkość do 200 km/h. Pilot zajmuje sportową pozycję, a doświadczenie to coś pomiędzy jazdą motocyklem a lotem myśliwcem. Dzięki komputerowi pokładowemu i zaawansowanemu systemowi stabilizacji, sterowanie jest intuicyjne, a pojazd potrafi automatycznie zawisnąć w miejscu.

O wyjątkowości konstrukcji świadczy także jej kompaktowość – Airbike jest około siedem razy lżejszy od tradycyjnego motocykla, co osiągnięto przez wykorzystanie włókna węglowego, technologii druku 3D oraz minimalistycznej architektury. 

Co ważne, w przeciwieństwie do wielu dronów czy helikopterów, nie posiada wirujących śmigieł, co pozwala mu bezpieczniej poruszać się w ograniczonych przestrzeniach miejskich.

Nie tylko Kalifornia. Polska również lata

Choć Tomasz Patan pracuje dziś głównie za granicą – siedziba Jetsona mieści się w kalifornijskim Palo Alto – to właśnie w Polsce, w okolicach Pustyni Błędowskiej, odbywały się pierwsze testy jego przełomowych projektów

Sam Patan wielokrotnie podkreślał, że droga do sukcesu była długa i niełatwa. "Nawet kiedy zaczęło mi brakować pieniędzy, nie wahałem się sprzedać mojego ukochanego samochodu" – wspominał w jednym z wywiadów.

Czytaj także:

Dziś jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych europejskich pionierów w dziedzinie osobistej mobilności powietrznej. 

Oficjalna strona projektu prezentuje Volonauta jako "ścigacz przyszłości" i jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań w obszarze indywidualnego transportu powietrznego. Choć jeszcze nie wiadomo, kiedy pojazd trafi do sprzedaży ani ile będzie kosztować, pewne jest jedno – zainteresowanie już teraz jest ogromne.