Rosja chce zmonetyzować kosmos. Wprowadza prawo o pozaziemskich reklamach
Nowa ustawa umożliwia państwowej spółce prowadzenie kampanii reklamowych w kosmosie. Ilus.: Kremlin.ru / Wikipedia Commons | NASA / Unsplash | INNPoland

Rosyjska Duma w dużym pośpiechu wprowadza bezprecedensowe prawo otwierające kosmos na reklamę. Ruch ten ma na celu komercjalizację przestrzeni kosmicznej i zasilenie budżetu państwa.

REKLAMA

Rosyjska Duma – niższa izba parlamentu – wprowadziła w pospiesznym trybie ustawę dotyczącą reklam w kosmosie. O bezprecedensowej legislacji poinformowała "Wyborcza". 

Reklamy w kosmosie. Pieniądze trafią do budżetu Rosji

Roskosmos to rosyjska agencja kosmiczna odpowiedzialna za programy załogowe, loty komercyjne oraz badania naukowe. W ostatnich latach wykonuje jednak w pierwszej kolejności zlecenia dla rosyjskiego wojska. 

Najnowsza ustawa umożliwia państwowej spółce promocję i prowadzenie kampanii reklamowych na obiektach infrastruktury kosmicznej. Roskosmos będzie mogło również umieszczać reklamy na sprzęcie kosmicznym bez prowadzenia wcześniejszych przetargów, ale za zgodą rządu. 

Całość dochodów z tego typu usług reklamowych ma zasilić budżet Federacji. Roskosmos będzie miał również możliwość prowadzenia przetargów na umieszczanie reklam w kosmosie. Wówczas do budżetu trafi połowa dochodów. 

Projektem kosmicznej reklamy mają być zainteresowane rosyjskie banki

W uzasadnieniu projektu ustawy, do którego dotarli dziennikarze "Wyborczej", przedstawiciele Dumy stwierdzają, że zainteresowanie reklamami kosmicznymi wyraziły krajowe banki i firmy ubezpieczeniowe. Mają być one nawet zainteresowane odpłatnym nadawaniem nazw statkom kosmicznym. 

Ile Rosja może zarobić na reklamach w kosmosie? Roskosmos do wyliczeń podchodzi raczej ostrożnie. Szacuje, że mogą one przynieść rocznie łącznie 200 mln rubli, czyli około 2 mln euro. Do tego doszłoby 5 mln rubli rocznie za umieszczanie reklam zewnętrznych na obiektach kosmicznych.