
Podczas zakupów, spożywczych czy za elektroniką, coraz częściej o naszym wyborze decyduje, czy dany produkt wyprodukowano w Polsce. Tego wyboru dokonujemy coraz świadomiej. Przyglądamy się, co dla nas oznacza Made in Poland.
Kiedyś polskie marki kojarzyły się głównie z tańszą alternatywą dla solidnych produktów zagranicznych, ale to już pieśń przeszłości. Ufamy produktom z Polski, a co więcej, coraz bardziej cenimy je na tle zagranicznej konkurencji. Wedle raportu SW Research (na zlecenie Grupy Amica), z etykietą "polska marka" respondenci wiążą konkretne wartości.
Polskie produkty. Co oznacza dla nas Made in Poland?
Raport, zatytułowany po prostu "Made in Poland", pokazuje niemal jednogłośne zaufanie do polskich marek: aż 95 proc. badanych uznało je za godne zaufania, a 70 proc. uważa je za bardziej wiarygodne od zagranicznych. Wybierając polskie marki kierujemy się rozsądkiem i pozytywnym doświadczeniem.
Według raportu obecnie definicja "polskiej marki" wiąże się z zaufaniem do miejsca produkcji, jakością wykonania, uczciwością i transparentnością.
– Raport potwierdza to, co od lat obserwujemy w praktyce: produkcja w Polsce jest dziś źródłem siły, nie ograniczeniem. To nie tylko kwestia lokalnego zaplecza, ale także zaufania, które buduje się poprzez transparentność, jakość i konsekwencję. Konsumenci coraz częściej oczekują od marek nie deklaracji, lecz realnych działań – wiedzą, gdzie powstają produkty, jak są tworzone i komu mogą zaufać – komentuje wyniki raportu na w komunikacie prasowym Michał Rakowski, wiceprezes zarządu Grupy Amica (CFO).
Czym jest patriotyzm konsumencki? Kobiety wybierają polskie marki częściej niż mężczyźni
Aż 81 proc. badanych uważa, że za pojęciem "polska marka" stoją realne wartości: wspieranie lokalnej gospodarki (63 proc.), patriotyzm gospodarczy (55 proc.) i tradycja (52 proc.). Tylko co piąty badany widzi w tym slogany – i to głównie wtedy, gdy deklaracje marek nie mają pokrycia w faktach.
– Polacy lubią krajowe marki (80,7 proc.), a 73,3 proc. uważa, że ich wybór jest przejawem patriotyzmu. Co ciekawe, to kobiety są głównymi ambasadorkami polskich producentów – aż 78,5 proc. z nich częściej wybiera rodzime produkty (wobec 72,6 proc. mężczyzn), a 82 proc. deklaruje większe zaufanie do polskich producentów (u mężczyzn wskaźnik ten wynosi 72 proc.). Mówiąc krótko – patriotą, a raczej patriotką konsumencką jest kobieta – mówi cytowana przez komunikat prasowy Joanna Lewandowska, Brand Director Amica Group.
Autorzy badania podkreślają, że patriotyzm konsumencki jest wyrazem dumy z krajowej jakości. Nie odbiega ona od europejskich standardów, a dla wielu jest wręcz ich wzorem. Trzeba przyznać, że nasze marki przeszły długą drogę, by zasłużyć na to wyróżnienie – sam pamiętam pierwsze klocki Cobi, które były uważane przez kolekcjonerów za tańszą, ale kiepską alternatywę dla popularnego producenta. Obecnie Cobi wydaje jakościowe produkty, które mają fanów na całym świecie.
Zobacz także
