Dworzec Warszawa Zachodnia po remoncie. Otworzono go 28 listopada 2025 roku.
Warszawa Zachodnia już w pełni otwarta dla podróżujących. Fot. materiały prasowe/Budimex

W piątek 28 listopada przywrócono pasażerom stację Warszawa Zachodnia po długotrwałym remoncie. Największy węzeł kolejowy w kraju uzyskał wyjątkowe przejście podziemne i potrzebną od dawna modernizację.

REKLAMA

Pięć lat modernizacji dobiegło końca i dworzec Warszawa Zachodnia otwiera się w pełni dla podróżujących. Wybierający transport koleją mogą już pożegnać niewygodne objazdy i okazjonalny bałagan w połączeniach. Budimex, firma odpowiedzialna za tę inwestycję, przekazała stację do eksploatacji w piątek 28 listopada br. Co się zmieniło?

Warszawa Zachodnia znów otwarta

To może być historia stołecznego brzydkiego kaczątka: ze szpetnego miejsca straszącego przyjezdnych wyrosła nowoczesna infrastruktura, mogąca stać się wizytówką miasta. Stacja Warszawa Zachodnia doczekała się nowego przejścia podziemnego o szerokości 63 metrów. Wedle zapewnień Budimexu, można by zmieścić tam samolot Boeing 737. Dojdziemy nim na dziewięć nowoczesnych peronów, każdy przystosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Połączone są również windami i schodami ruchomymi. Łączna powierzchnia peronów wynosi 35 tys. metrów kwadratowych.

– Robi wrażenie, co? – powiedział premier Donald Tusk, odwiedzający rano nowootwarty dworzec.

Zbudowano także nowy budynek dworcowy z przestronną halą główną i pasażem handlowo-usługowym, gdzie zawitają sklepy oraz restauracje. Cały dworzec wyposażono w instalację fotowoltaiczną o łącznej powierzchni ponad 8 tys. metrów kwadratowych. Infrastruktura ma z jej pomocą pokrywać ok. 30 proc. własnego zapotrzebowania na energię elektryczną. W myśl o zielonej przyszłości dookoła dworca posadzono również blisko 100 drzew i 4 tys. krzewów.

Wielkie inwestycje transportowe w Polsce

– Budowa stacji Warszawa Zachodnia to przykład tego, jak polski wykonawca może realizować inwestycje o kluczowym znaczeniu dla rozwoju kraju. To jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat – projekt, który wzmacnia kręgosłup polskiego systemu transportowego i na lata podnosi bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania po Polsce – powiedział, cytowany w materiale prasowym, Artur Popko, prezes zarządu Budimex SA.

Wartość całej inwestycji realizowanej dla PKP PLK wyniosła 2,7 miliardy złotych i została sfinansowana ze środków unijnych w ramach programu "Łącząc Europę" (CEF). Będzie to obecnie najnowocześniejszy dworzec w Warszawie. Stolica planuje jednak już w przyszłym roku przeznaczyć 1,6 mld zł na dalsze inwestycje w transport.