Socjologowie z PAN znaleźli niecodzienny sposób na stwierdzenie, jaki status społeczny ma dana osoba

Mariusz Janik
Zachodni naukowcy od lat przekonują, że wysoki status społeczny – jakkolwiek można to wiązać z dobrą sytuacją materialną, jak i wysokim wykształceniem czy stanowiskiem, co nie zawsze idzie w parze – łączy się z naszymi gustami, zwłaszcza muzycznymi. Potwierdzają to eksperymenty prowadzone w USA czy Europie Zachodniej. Teraz z analogicznym badaniem w Polsce chcą ruszyć naukowcy z Polskiej Akademii Nauk.
Naukowcy z PAN będą sprawdzać, czy nasz status społeczny wiąże się z muzyką, której słuchamy. Fot. 123rf.com
Taco Hemingway, Ewa Bem, Czajkowski – to przykłady wykonawców, którzy znajdą się w ankietach polskich badaczy. Badacze będą dopytywać, czy bywamy na koncertach disco polo, heavy metalu, a może w operze? Dadzą do posłuchania próbki kompozycji muzycznych z prośbą o rozpoznanie utworu i określenie, czy nam się podoba czy nie.

Gust muzyczny to jeden z elementów kształtujących styl życia. A styl życia jest naszym samodzielnym wyborem. I ten wybór bywa na ogół traktowany przez innych jako wyznacznik naszego prestiżu, miejsca w hierarchii społecznej – dowodzi prof. Henryk Domański z IFIS PAN. Cóż, pozycja społeczna kształtowana jest przez zachowania i cechy związane m.in. z poziomem zamożności, oznakami prestiżu, dostępem do władzy i poziomem wykształcenia.


Pozycja społeczna a gust muzyczny
Badacze podkreślają, że pozycja społeczna jest często dziedziczona – chcą zatem potwierdzić, czy i gusta muzyczne kształtujemy w oparciu o gusta rodziców, choć uwzględnią stylistyczne różnice i mody między kolejnymi pokoleniami. Ale też naukowcy w poprzednich dekadach dowodzili, że osoby o wysokim statusie społecznym często wyróżniają się wyrafinowanym gustem muzycznym – można się zatem spodziewać, że różnorodność i otwartość na rozmaite gatunki również będzie dobrze świadczyć o pozycji społecznej.

Prof. Domański prowadził też w przeszłości podobne badania – tyle że związane z nawykami żywieniowymi. – Chcemy porównać wyniki obu tych badań, żeby wychwycić różnice w strategiach związanych ze stylem życia i statusem społecznym – podsumowuje dzisiaj. Inna sprawa, że jedzenie to ten aspekt stylu życia, którym się można pochwalić: choćby umieszczając zdjęcia z kolacji w ekskluzywnym lokalu w mediach społecznościowych. Muzyka jest sprawą bardziej intymną.

Badania będą prowadzone na jesieni. Ma w nich wziąć udział 2300 osób powyżej 15. roku życia, a ich uzupełnieniem będzie około 60 pogłębionych wywiadów.