Będzie nowocześnie. Rejestracja samochodu przez internet i elektroniczne prawo jazdy

Katarzyna Florencka
Duże zmiany czekają w najbliższym czasie polskich kierowców. Już niedługo ma zostać wprowadzone elektroniczne prawo jazdy. Trwają również prace nad wprowadzeniem możliwości zarejestrowania nowego pojazdu przez internet.
Ministerstwo Cyfryzacji zamierza wprowadzić możliwość zarejestrowania samochodu przez internet. A to tylko początek planowanych udogodnień. Fot. Patryk Ogorzałek / Agencja Gazeta
Jak zapowiedział w wywiadzie udzielonym "Rzeczpospolitej" minister cyfryzacji Marek Zagórski, "na pierwszy ogień" ma pójść kwestia rejestracji pojazdów w dowolnym miejscu w kraju.

Zagórski zdradził również, że w jego resorcie trwają prace nad nad możliwością rejestracji pojazdu przez internet.

Prawo jazdy w telefonie
Bardzo szybko natomiast – nawet w pierwszym kwartale 2020 r. – możemy zobaczyć inną nowość: prawo jazdy w telefonie. Rozwiązanie to jest już gotowe, czeka jedynie na zmianę przepisów nakładających mandat za brak prawa jazdy.

Elektroniczne prawo jazdy będzie działać podobnie jak działa zniesienie obowiązku wożenia ze sobą dowodu rejestracyjnego: policja będzie po prostu mogła sprawdzić wszystko w systemie.


Nowoczesne urzędy w GOV.pl
Już wcześniej z wieloma sprawami urzędowymi można było się uporać przez internet, nie wszystkie jednak usługi były intuicyjne, były też rozrzucone w różnych miejscach. Nowa platforma GOV.pl i panel Mój GOV mają to zmienić, ponieważ w swoich zakładkach skupiają 19 ministerstw, 5 urzędów (w tym 4 wojewódzkie) oraz 141 kart usług.

Docelowo platforma ma objąć 19 ministerstw oraz wszystkie urzędy wojewódzkie. Dzięki temu w przyszłości polski obywatel większość spraw administracyjnych i kontaktów z urzędami będzie mógł załatwić bez wychodzenia z domu.

Polecony e-mail z urzędu
Bardzo możliwe jest też, że już od 1 października przyszłego roku zamiast poleconego z urzędu będziemy otrzymywać e-maila. Obsługę urzędowych e-doręczeń do 2025 r. prowadzić będzie Poczta Polska

Tradycyjna papierowa korespondencja będzie kierowana jedynie do tzw. osób wykluczonych cyfrowo, które z tego czy innego powodu nie mogą regularnie odbierać e-maili.