Cyfrowa promocja. Sposoby na zwiększenie zainteresowania twoim biznesem

Dawid Wojtowicz
Internet otworzył przed przedsiębiorcami ogromne możliwości promocji produktów i usług. Przed erą jego panowania byli oni zdani na radio i telewizję, które kazały sobie słono płacić za emisję reklam, na co pozwolić mogli sobie tylko nieliczni. Teraz każda firma, niezależnie od wielkości, może dotrzeć ze swoim przekazem do wielu odbiorców.
Przedstawiamy 5 najpopularniejszych sposobów promocji własnego przy pomocy współczesnych narzędzi internetowych 123rf.com
Co należy jednak zrobić, by wyróżnić się na tle konkurencji? Jak nie dopuścić do zaginięcia marki w otchłani sieci? W internecie nie wystarczy tylko "być", trzeba rozpychać się łokciami, aby przebić się do świadomości internautów, czyli potencjalnych klientów. Podpowiadamy, jak skutecznie wykorzystać najważniejsze w sieci narzędzia promocji.

Strona internetowa

Absolutny must have. Biznes bez własnej strony internetowej to jak ptak bez skrzydeł – nigdzie nie poleci. Treściwa, regularnie aktualizowana i stylowo wykonana strona pozwala na bieżąco informować stałych klientów o najnowszych produktach i usługach. Jest też wizytówką, która przyciągnie nowych odbiorców, gdy ci natrafią na nią podczas poszukiwań.

JAK ZADBAĆ O ATRAKCYJNOŚĆ FIRMOWEJ STRONY INTERNETOWEJ?

Pamiętaj o częstych aktualizacjach – strona będzie zachęcała odbiorców do częstszych odwiedzin i stwarzała wrażenie, że należy do prężnie działającej marki.

Zadbaj o atrakcyjną szatę graficzną – wygląd też "zakotwicza" markę w pamięci internautów, unikaj więc gotowych szablonów, które sugerują, że firma stawia na bylejakość.

Przygotuj wersję mobilną strony – strona stanie się wówczas responsywna, czyli dostosuje się do ekranów urządzeń mobilnych, to bardzo ważne, gdyż już połowa ruchu w polskim internecie generowana jest z poziomu smartfonów (badanie Gemius, 2018).

Zrób ze strony sklep online, jeśli działasz w branży stricte handlowej – strona nie powinna tylko informować, co można kupić, ale także oferować klientom możliwość zamówienia towaru online (jak wynika z badania Gemius "E-commerce w Polsce", już 62 proc. Polaków robi zakupy przez internet).

Zadbaj, by sklep internetowy nie był tylko platformą handlową budującą relację sprzedawca-klient – odwiedzający powinni mieć możliwość wymiany informacji i opinii o wybranych produktach/usługach między sobą, w ten sposób marka buduje wokół siebie aktywną społeczność i pokazuje wszystkim, że nie boi się oceny klientów.

W miarę możliwości (dostępność pracowników) wprowadź live chat – jest to narzędzie, które pozwala na rozmowy na żywo z osobami odwiedzającymi stronę, dzięki czemu mogą one niemal natychmiast znaleźć odpowiedzi na pytania.

Podszkol się w SEO – profesjonalistom zleć optymalizację techniczną strony. Zrób wszystko, aby stała się ona SEO friendly. Sam zaś poczytaj poradniki o tym, jak przygotowywać wpisy, by strona walczyła z konkurencją o jak najwyższe pozycje w wyszukiwarce.

Wzbogać stronę o treści niekomercyjne – internauci będą mogli nie tylko poznać ofertę firmy, ale także czegoś się dowiedzieć czy nauczyć z eksperckiego źródła (np. z firmowego bloga), jest to dobry sposób na budowanie wizerunku firmy jako pomocnej i życzliwej klientom.

E-mail marketing

Trudno wyobrazić sobie życie bez konta mailowego. Dlatego biznes nie powinien przechodzić obojętnie wobec tego popularnego kanału komunikacji (na świecie jest ok. 5,6 mld zarejestrowanych kont mailowych). Wszelkie działania służące reklamie za pośrednictwem kontaktu mailowego z odbiorcami noszą nazwę e-mail marketingu.

JAKIMI NARZĘDZIAMI POSŁUGUJE SIĘ E-MAIL MARKETING?

Mailing – jednorazowa reklama, która dociera na skrzynkę odbiorców, przydatna do nagłaśniania okolicznościowych ważnych wydarzeń np. wielkiej wyprzedaży czy urodzin firmy.

Newsletter – system polegający na regularnym i zautomatyzowanym przesyłaniu informacji o nowościach i zmianach do godzących się na ich otrzymywanie subskrybentów. Funkcjonuje w ramach wewnętrznej bazy mailingowej.

Autoresponder – narzędzie tworzenia szablonów wiadomości z udziałem zmiennych. Są to specjalne frazy automatycznie zmieniane na odpowiednie wartości w trakcie wysyłki (np. imię klienta), co pozwala na personalizację przesyłanych e-maili.

Usługi telekomunikacyjne

Na nic nawet najlepszy pomysł na marketing internetowy, jeśli nie stoją za nim wysokiej jakości usługi telekomunikacyjne. By móc sprawnie rozsyłać mailingi, czatować z klientami online, prowadzić sklep internetowy czy organizować kampanie w social media, Twoja firma będzie potrzebowała dedykowanego pakietu biznesowego, takiego jak oferta UPC Biznes.

CO ZNAJDZIESZ W PAKIECIE UPC DLA BIZNESU?

• Internet stacjonarny – usługa świadczona z wykorzystaniem internetu światłowodowego, wśród jej mocnych punktów można wskazać:

- prędkości sięgające 1 Gbit/s,

- pisemną gwarancję jakości SLA – zobowiązanie dostawcy do priorytetowego usunięcia ewentualnych awarii w z góry określonym czasie,

- opcję Internet Backup – usługa gwarantująca dostęp do Internetu nawet w przypadku awarii łącza (po wykryciu braku sygnału w kablu, modem przełącza się automatycznie na sieć LTE),

- Pakiet Bezpieczeństwa - oparte na sprawdzonych rozwiązaniach firmy F-Secure oprogramowanie na komputery i urządzenia mobilne zapewniające bezpieczeństwo danych z licencją dla nawet 25 urządzeń

• Internet mobilny – pozwoli Ci pilnować interesu poza siedzibą firmy, gdzie tylko chcesz, jej atutem są duże pakiety danych (nawet do 200 GB) oraz szeroki zasięg (internet nie straci zasięgu w pociągu czy podczas delegacji w ustronne miejsce).

• Telewizja – pomoże wypełnić rozrywką czas w domowym biurze po pracy lub umilić czas klientom czekającym w poczekalni, na recepcji lub w salonie usługowym - pakiet Biznes TV (30 kanałów gwarantowanych z prawami do publicznego udostępniania) będzie nieoceniony zwłaszcza dla właścicieli hoteli, pubów czy kawiarni.

• Telefonia mobilna– niezbędna w prowadzeniu każdego biznesu. Wszystkie taryfy zawierają nielimitowane rozmowy, SMS oraz MMS i oferują Internet z transferem od 1 do 50 GB miesięcznie.

• Telefonia stacjonarna – usługa przydatna szczególnie w lokalach usługowych i biurach. Umożliwia skorzystanie z usługi wirtualnej centrali telefonicznej, która obejmuje korzystanie z numerów stacjonarnych na telefonach komórkowych oraz komputerach (bez konieczności zakupu telefonów stacjonarnych) i pozwala na sprawne zarządzanie połączeniami telefonicznymi.

Ponadto każda firma otrzymuje dedykowaną obsługę klienta i aż 60 dni na testowanie usług, podczas których można z nich zrezygnować bez konsekwencji..

Social media

Własny kanał w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter, jest obok firmowej strony internetowej najważniejszym narzędziem promowania biznesu. Social media zwiększają zasięg marki (pomaga w tym system udostępniania treści przez użytkowników tych portali) oraz pozwalają na bardziej bezpośredni kontakt z klientami.

JAK PROMOWAĆ SIĘ W SOCIAL MEDIA?

W miarę możliwości odpowiadaj na pytania użytkowników – pokażesz swoją otwartość, a zarazem profesjonalizm.

Obowiązkowo reaguj na zażalenia/reklamacje – wpadki zdarzają się każdemu, grunt, by szybko je naprawić. Wizerunkowi firmy szkodzi pozostawianie uwag bez odpowiedzi.

Dziel się swoją wiedzą – poza postami prezentującymi nowości w ofercie produktowej udostępniaj angażujące treści (newsy, poradniki, ciekawostki, artykuły z zewnętrznych źródeł), które będą zachęcały internautów do dyskusji na twoim firmowym profilu.

Wyszukuj mikroinfluencerów – skup się na osobach, które nie posiadają ogromnego grona odbiorców, za to wykazują się ponadprzeciętnym zaangażowaniem. Dobry kontakt z nimi przełoży się na lepsze rezultaty w obszarze marketingu szeptanego.

Organizuj konkursy – możliwość wygrania nagród to sprawdzony sposób budowania lojalności klientów. Zadania konkursowe powinny służyć generowaniu treści z wyraźnym akcentem na markę (np. zdjęcia użytkowników z produktami marki).

Spersonalizuj kampanie pod social media – niektóre treści twórz na wyłączność profili w serwisach społecznościowych, w ten sposób firmowy fanpage będzie miał ekskluzywny charakter i użytkownicy będą chętniej na niego zaglądali.

Stosuj popularne hashtagi – internetowe frazy zwiększają zasięg marki, a także pomagają pozycjonować wpisy, rośnie więc szansa, że dotrą do większej grupy odbiorców.

pixabay / geralt

Serwisy ogłoszeniowe

W sieci roi się od serwisów dających możliwość zamieszczania darmowych ogłoszeń. Za dodatkową opłatą oferenci mogą jeszcze bardziej wypromować ogłoszenia, dzięki czemu więcej osób będzie mogło przeczytać treści reklamujące ich produkty czy usługi. W branży handlowej dobrym pomysłem jest też duża aktywność w serwisach aukcyjnych.

Warto też rozejrzeć się za serwisami, w których to użytkownicy zlecają prace firmom. Przypominają one przetarg, który wygrywa ten, kto zaoferuje najlepsze warunki realizacji wykonania za najbardziej atrakcyjną cenę (optymalny stosunek jakości do ceny). W razie zadowolenia klientów można liczyć na wsparcie marketingu szeptanego.

Artykuł powstał we współpracy z UPC