Księgowa zapragnęła "wolności". Od miesięcy z własnej woli żyje w najmniejszej Tesli

Jakub Tomaszewski
Kira (to nie jest jej prawdziwe imię) od miesięcy podróżuje po Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych w Tesli, Model 3. W 40 tys. mil jej podróży nie byłoby nic dziwnego, gdyby nie fakt, że w aucie nie tylko jeździ ale także śpi, gotuje i pracuje.
Życie w Modelu 3 Tesli jest możliwe. Udowodniła to rodowita mieszkanka Kolorado, teraz obywatelka świata YT / CheapRVliving
Obywatelka USA mieszkająca w Tesli nie jest zupełnie „bezdomna”. Posiada dom w stanie Kolorado, który postanowiła wynająć i traktuje go jako dodatkowe źródło dochodu. Kira zawodowo zajmuje się księgowością. Do pracy nie potrzebuje więcej, niż tylko laptopa z połączeniem internetowym.

Kobieta postanowiła spełnić swoje marzenie o wolności. Odchowała dwójkę dzieci, zakończyła nieudany związek i na własne życzenie stała się bezdomną księgową od 15 miesięcy podróżującą po Ameryce.

Mobilny pokój motelowy

Kira, zapytana przez prowadzącego na YouTube kanał CheapRVliving o to, czy da się mieszkać w Tesli, odpowiada, że jak najbardziej. – Da się, przecież ja tak żyję i na dodatek jestem z tego powodu bardzo szczęśliwa. Do tego mam tutaj, jak to w elektrykach bywa, bardzo tanie ogrzewanie i taką samą klimatyzację. O mojej Tesli lubię myśleć, że jest to taki mobilny pokój motelowy.
Tesla Model 3 jako miejsce do życia może być całkiem wygodnaYT / CheapRVliving
Przy amerykańskich cenach prądu, nawet najdroższy sposób ładowania samochodu elektrycznego (w stacjach szybkiego ładowania od Tesli) - i tak stanowi zaledwie 20 proc. kosztu napełnienia baku paliwem. Gdyby tego było mało, przy wielu lokalnych urzędach mniejszych miejscowości są komunalne stacje o niskim amperażu do darmowego ładowania elektryków.


– Ostatnio spędziłam noc podłączona do ładowarki komunalnej pod jednym urzędem. Co prawda nie naładuję tam mojej 75-kilowatowej Tesli w pół godziny ani nawet w dwie, ale po kilku godzinach podłączenia do takiego źródła prądu robię kolejne 250-300 mil zupełnie za darmo – opowiada Kira.

100 km za 15 złotych

Z obliczeń Kiry wynika, że w przypadku ładowania samochodu w superchargerze pokonanie 4 mil kosztuje około złotówki. Żeby zrobić Teslą Model 3 kolejne 100 km i nie nocować przy stacji z darmowym prądem, potrzebujemy „zatankować” kilowatów za nieco ponad 15 złotych. Nieźle, nawet jeśli zestawić z tym kosztem średnią zarobków polskich.
Sypialnia, kuchnia i spiżarnia w Tesla Model 3YT / CheapRVliving
Trochę gorzej wygląda dla Kowalskiego koszt zakupu Tesli. Najbardziej budżetowy Model 3 w podstawowej wersji kosztuje w Polsce 200 tys. złotych. Nawet gdyby dopłaty do aut elektrycznych w naszym kraju w końcu ruszyły, samochód ze stajni Elona Muska i tak się na nie nie załapie – przekracza graniczną kwotę 125 tys. złotych.

Nieco łatwiej o dopłaty w Stanach Zjednoczonych. Tam władze stanowe potrafią przeznaczać na wsparcie elektromobilności sute dotacje. W rezultacie najtańsza Tesla może kosztować 35 tys. dolarów (138 300 złotych). Samotna matka dwójki dzieci - Kira - odkładała na takie auto i marzenia cztery lata.

– Nie chciałam, standardowym amerykańskim sposobem, zaciągać długu. Dlatego postawiłam sobie cel: kupić Teslę za gotówkę, dopiero kiedy odłożę na nią pieniądze. Zacisnęłam pasa tu i ówdzie i po czterech latach wyrzeczeń mam auto, które na upartego nie będzie mnie kosztować absolutnie nic przez kilkanaście kolejnych lat i kilkaset mil – opowiada księgowa z Kolorado.

Przyjmuję na pustyni, wybrzeżu lub prerii


– Śpię na tylnym siedzeniu. Głowę mam zaraz za fotelem kierowcy, a nogi trzymam w bagażniku. Ten ostatni robi także za mobilną spiżarnię, garderobę i łazienkę. Znajduje się tam m.in. kanister na wodę z wbudowanym filtrem, który pozwala na uzdatnianie wody nawet z rzeki. Do tego mam największy ogródek świata, który codziennie wygląda inaczej – opowiada Kira.

Obok tego w bagażniku Kiry znalazło się miejsce na podręczny prysznic, który pełni także rolę zlewu, kranu, zmywarki, a czasami nawet mobilnej pralki.

Bezdomna księgowa głównie „urzęduje” poza terenami zabudowanymi, ale zdarza się jej także wjeżdżać do miast. Może się tam podładować za darmo, uzupełnić zapasy jedzenia i wody, a także wyprać całą „szafę”.
Kuchnia i spiżarnia w Modelu 3 TeslaYT / CheapRVliving
W miejsce tylnych siedzeń Kira wkomponowała część swojego mobilnego dobytku. Z jednej strony jej amerykańskiego Wozu Drzymały, za podpórkę pod łóżko podróżującego z nią psa, robi sporych rozmiarów walizka. To pojemnik na nowe hobby Kiry – SUP (stand-up paddle), czyli pompowaną deskę do pływania na stojąco.

Z kolei biuro Kiry mieści się w jej dłoniach. Składa się na nie laptop, notatnik, telefon i hotspot. Dla wygody, wtyczki wszystkich elektronicznych urządzeń biurowych przerobiła na złącza magnetyczne. To ułatwia ładowanie w samochodzie. Szczególnie w trakcie jazdy.

Minimalizm


Szyba tylna oraz te, znajdujące się między słupkami b i c, są mocno przyciemnione. To element strategii bezpieczeństwa Kiry. Ich zadaniem jest nie zdradzać zawartości tylnych siedzeń i bagażnika mieszkalnej Tesli. Kira chciała, żeby po zajrzeniu do środka auta widać było tylko regularną zawartość większości aut osobowych – kilka drobiazgów z przodu auta.

Z tej samej strony w mieszkalnej Tesli znajduje się cała szafa Kiry, jej strych, schowek na narzędzia, pojemnik na brudne ubrania, toaletka i kilka innych „pomieszczeń”. – Taki minimalistyczny styl życia, to coś, do czego dorastałam latami. Skoro odkryłam, że drzewa mają dla mnie leczącą moc, tak samo jak woda, dlaczego miałabym z nimi nie obcować na co dzień? – zastanawia się.

– Długie lata dojrzewałam do tego, co uczyniłoby mnie szczęśliwym. Teraz robię to, co kocham. Życie w drodze i spotykanie wszystkich tych wspaniałych ludzi chętnych do pomocy tylko utwierdza mnie w przekonaniu, że warto mieć marzenia i odwagę, żeby je realizować – kończy Kira.