Gdzie najtaniej załadować samochód elektryczny? Oprócz oczywiście darmowych punktów, mamy w Polsce coraz więcej stacji ładowania. Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności i EVklub.pl wychodzą kierowcom naprzeciw: przygotowali raport cen w punktach ładowania, który będzie regularnie aktualizowany.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
W Polsce jak grzyby po deszczu wyrastają stacje ładowania prądem zmiennym (AC), prądem stałym (DC) i ładowania o dużej mocy (HPC). Stacje czynne 24/h stają się standardem, tak, jak rosnące opłaty za ładowanie samochodu. Z tego tytułu PSNM i EVklub.pl postanowili zacząć robić Ranking Cen Ładowania.
Ceny ładowania samochodu elektrycznego
Ranking Cen Ładowania jest pierwszym kompleksowym rankingiem cen ładowarek w Polsce. Aktualizowany będzie cyklicznie co miesiąc, między 15 a 20 dniem. Pierwsze wydanie jest na grudzień 2024 roku.
Zestawienie średnich cen podzielono między stacje AC, DC i HPC z adnotacjami, uwzględniającymi różnicę pomiędzy różnice między operatorami, jak ceny w abonamencie, czy o określonej porze dnia albo lokalizacji.
W przyszłości nie jest wykluczony ranking w wersji cyfrowej.
Gdzie załadować samochód elektryczny?
Oprócz ogłoszenia o publikacji rankingu PSNM podsumowało bieżący rok dla inwestycji w stacje ładowania.
Ich dostępność na rynku rośnie. 97 proc. z nich działa całodobowo i jest płatna, a dominują punkty AC (71 proc. rynku). Najwięcej pojawia się na parkingach publicznych (44 proc., 3226 punktów), z kolei centra handlowe oferują najwięcej punktów DC (35 proc., 744 punktów).
Dominującym operatorem pozostaje GreenWay(35 proc. udziałów w rynku), a daleko za nim w pierwszej piątce znajdą się Orlen Charge (13,1 proc.), powerdot (12,2 proc.), Tesla (4,5 proc.) oraz Lidl (4,3 proc.).
Podczas premiery Rankingu, Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSNM, zaznaczył, że dane liczbowe nie odzwierciedlają jakościowej poprawy całej infrastruktury. Trend ma trwać w przyszłym roku, a Tesla pracuje nad ogólnodostępnością superchargerów w Europie.
Wskazuje się również, że poszczególne sieci otwierają się na roaming, jak na karcie GreenWay. Wedle prognoz lata 2026-2030 mogą być najdynamiczniejsze dla rozwoju infrastruktury.